• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Mensenrechten » Doodstraf voor Chinezen na moord op Akong Tulku

Doodstraf voor Chinezen na moord op Akong Tulku

1 februari 2016 door de redactie

Een Chinese rechtbank heeft twee Chinese mannen ter dood veroordeeld voor het doodsteken van de Britse boeddhistische monnik Akong Tulku rinpoche . Het slachtoffer, mede-oprichter van het eerste Tibetaanse klooster in Europa, het Samye Ling klooster in Schotland, werd in 2013 dood in huis in de zuidwestelijke stad Chengdu gevonden.  De oorzaak van de steekpartij zou een financieel geschil zijn.

Akong Tulku rinpoche
Akong Tulku rinpoche

Een rechtbank in Chengdu veroordeelde Tudeng Gusang en Tsering Banjue ter dood voor de moord op Akong en twee andere mannen, terwijl een medeplichtige werd veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf. De rechtbank acht bewezen dat Gusang, die een tijdje had gewerkt in het Schotse klooster samen met Banjue zijn neef Akong had neergestoken na een geschil over de betaling van een 2,7 miljoen yuan ($410.000).

Akong (73), nam de Britse nationaliteit aan nadat hij Tibet ontvluchtte in 1959 en in 1967 in de glooiende heuvels van Schotland het Samye Ling klooster had gesticht. Hij voerde de titel van rinpoche, een predikaat gegeven aan de meest gerespecteerde leraren in het Tibetaans boeddhisme.

Akong Rinpoche werd samen met zijn neef Loga en zijn assistent Chime Wangyal doodgestoken. De veroordeelde Banyue  is een neef van de tulku. De daders zijn beschuldigd van opzettelijke doodslag. Een andere neef, Geni Jiangcuo, werd verdacht van het onderbrengen van de verdachten. Vrienden van de slachtoffers, die aanwezig waren bij een eerdere zitting van het volkstribunaal in Chengdu, zeggen dat de belangrijkste verdachte de daad niet ontkent, maar beweerde dat de lama hem 2,7 m yuan (£265,000) verschuldigd was voor zijn werk als beeldhouwer. Ciren Banyue trok een eerste bekentenis in en zei dat hij dat hij geen enkele rol speelde bij de dood van zijn oom, maar alleen aanwezig was in de ruimte waar het drama zich afspeelde.

Akong Rinpoche was oorspronkelijk abt van het klooster Dolma Lhakhang. Hij vluchtte uit Tibet na een mislukte opstand tegen de Chinese overheersing in 1959, nam het Britse staatsburgerschap aan en was medeoprichter van het Samye Ling boeddhistische retraitecentrum in de buurt van het Schotse Lockerbie, in de jaren zestig van de vorige eeuw.  Doordat hij op goede voet wist te blijven met Chinese leiders –hetgeen leidde tot kritiek van sommige Tibetaanse ballingen – wist Akong verschillende gezondheids- educatieve en culturele projecten in Tibet te stichten, ondersteund door  de Rokpa liefdadigheidsinstelling die hij oprichtte. Op het moment van de moord was hij op zijn jaarlijkse reis om de projecten te inspecteren en de financiering daarvan te regelen. Hetgeen betekent dat hij beschikte over aanzienlijke sommen geld, toen hij werd gedood in een flat in Chengdu.

Carlo Luyckx

De verdachte Tudeng Gusha bracht vijf jaar door in Samye Ling in Schotland en maakte voor de Londense tak spirituele beelden. Vertegenwoordigers van Samye Ling zeggen dat hij voor dat werk geld eiste van de lama, onmiddellijk voorafgaand aan zijn dood, terwijl hij zou hebben ingestemd om te werken op basis van vrijwilligheid. Akong Rinpoche’s zoon en verschillende vertegenwoordigers van zijn boeddhistische organisatie woonden een eerdere hoorzitting bij.

Carlo Luyckx voorzitter BUB
Carlo Luyckx

Onder hen Carlo Luyckx, loco-burgemeester van Brussel en voorzitter van Boeddhistische Unie België, die de lama al 42 jaar kende. Luyckx zei tegen de rechters dat Akong Rinpoche’s broer, de abt van Samye Ling, en de Karmapa – het hoofd van de Kagyuschool van het boeddhisme waartoe de slachtoffers behoorden – hun wens hebben kenbaar gemaakt dat niet de doodstraf aan de verdachten zal worden opgelegd als zij worden veroordeeld

Het klooster was een bedevaartsoord voor kunstenaars en musici, zoals Leonard Cohen en senior Tibetaanse monniken, met inbegrip van de Dalai Lama. Ondanks zijn vlucht uit Tibet onderhield Akong een relatie met de autoriteiten in Peking en kon hij regelmatig terugkeren naar de Tibetaanse regio’s.  Veel Tibetanen zeggen dat China hun vrijheid van godsdienst en cultuur onderdrukt. Peking  zegt dat de inval in de jaren vijftig heeft geleid tot massale investeringen naar de relatief onontwikkelde regio.

Bron BNN.

Lees ook:

Tulku Akong mocht in Tibet gecremeerd worden

 

 

Categorie: Mensenrechten, Nieuws, Rechtspraak Tags: Akong tulku rinpoche, doodstraf, klooster, moord, Schotland

Lees ook:

  1. Proces tegen verdachten moord Akong Tulku Rinpoche in China begonnen
  2. Chinese abt verdacht van doodsteken vrouw
  3. Tulku Akong mocht in Tibet gecremeerd worden
  4. Film over leven vermoorde lama Choje Akong Tulku

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.
    • Amsterdam herdenkt de Nakba – ‘77 jaar ontheemding, verzet en solidariteit’
    • We blijven mensen – samen, tot het einde

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.