• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Maak je maar geen zorgen hoor

Maak je maar geen zorgen hoor

27 september 2015 door Ardan

Gisteravond zat ik in de auto en hoorde op de radio een interview met Marjan Minnesma, directeur van Urgenda, de organisatie voor duurzaamheid en innovatie die Nederland, samen met bedrijven, overheden, maatschappelijke organisaties en particulieren, sneller duurzaam wil maken. Het ging over de rechtszaak die Urgenda tegen de staat heeft aangespannen vanwege de reductie van de CO2-uitstoot. En waarover gisterochtend een debat was in de Tweede Kamer.

Zorgen over de aardbol 27 september 2015

Minnesma zei terecht dat de reductie die het kabinet voorstelt véél te laag is, en dat we daardoor feitelijk generaties na ons opzadelen met een steeds onleefbaar wordende wereld. Een wereld waarin steeds meer mensen uit hun land weg moeten vluchten omdat dat land niet meer leefbaar is door de klimaatsverandering.

Kunnen we straks nog, nu al eigenlijk, tegen onze kinderen en kleinkinderen zeggen, dat ze zich geen zorgen hoeven maken?

Categorie: Beeldende kunst, Cartoons, Nieuws Tags: ardan, kabinet, milieu, Minnesma, onleefbaar, Timmer

Lees ook:

  1. De beurs in geluk
  2. Het wordt tijd om te veranderen…van bank
  3. Ziende blind
  4. Roddelzicht

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Nic Schrijver zegt

    27 september 2015 om 09:51

    De overheid is niet de enige partij die CO2 reductie moet bewerkstelligen.
    Iedere kleine individuele inspanning is er één.
    Was het bijvoorbeeld noodzakelijk om met de auto te gaan? Was het een elektrische auto, kon je ook met de trein gaan ?
    Milieuvriendelijk leven is een goede manier om bewust te leven.

    • G.J. Smeets zegt

      27 september 2015 om 12:44

      Nic,
      “Milieuvriendelijk leven is een goede manier om bewust te leven.”
      Dat klopt als een bus en volledig mee eens. Echter, kleine individuele inspanningen leveren helemaal niets op wat CO2 reductie betreft. Eén kolengestookte electriciteitscentrale erbij en de kleine individuele reductie-pogingen van miljoen mensen wordt teniet gedaan.
      De overheid is echt de enige die CO2 reductie kan bewerkstelligen. En dat kan ze alleen door de ecologische schade van CO2 in de prijs aan de bron (= fossiele brandstofleveranciers) te laten opnemen. Nu gebeurt dat niet waardoor fossiele brandstofleveranciers hun bevoorrechte concurrentie positie t.o.v. duurzame energieleveranciers behouden.

      Wat ik probeer duidelijk te maken is dat (milieu)bewust leven door ieder van ons zeer nastrevenswaardig is maar dat alleen de overheden de mondiale CO2 reductie kunnen bewerkstelligen.

      • Nic Schrijver zegt

        27 september 2015 om 13:33

        Je kunt minder warm water gebruiken, bewust stoken,minder of geen vlees eten, minder autorijden etc…
        Als individu kun je zoveel doen.
        Door dit te bekrachtigen wil ik aangeven dat je niet hoeft te wachten op welke partij dan ook.
        CO2 reductie is een zaak van ons allemaal en zeker ook de politiek. We kunnen de politici aanzetten tot actie hieromtrent maar we moeten ook onszelf niet uitvlakken als partij.
        Elon Musk bouwt in zijn eentje een imperium voor elektrische auto’s (Tesla). Hier in de buurt is iemand begonnen aandelen uit te geven voor windmolens om die te kunnen bouwen. Je kunt altijd wat doen in plaats van wachten tot de kolencentrale dicht gaat. Als we gaan wachten wachten we op elkaar en gebeurd er niets als we wat doen kunnen we elkaar inspireren tot initiatief.

        • G.J. Smeets zegt

          27 september 2015 om 20:31

          Nic,
          Elon Musk doet helemaal niks in zijn eentje. Tesla Motors is opgericht door o.m. https://en.wikipedia.org/wiki/Martin_Eberhard. Later is Musk erbij gekomen, heeft de beursgang van het bedrijf geleid en meteen heel veel staats-subsidie losgepeuterd door fors te lobbyen (lees: de campagne kas te spekken van republikeinen en democraten) in Washington https://en.wikipedia.org/wiki/Elon_Musk

          Je stelt dat je altijd wat kunt doen in plaats van wachten tot de kolencentrale dichtgaat. Het punt is dat het voor *structurele* CO2 reductie helemaal niet uitmaakt of ik en jij minder of meer douchen. Dat is precies waar Marja’s blogstuk over gaat: Urgenda heeft via een civiel proces de instantie aangesproken die als enige iets aan *structurele* CO2 reductie kan doen: de overheid. Hier http://www.npo.nl/vpro-tegenlicht/20-09-2015/VPWON_1232887 kun je zien hoe de advocaat van Urgenda het uitlegt terwijl hij achter het stuur van een Tesla naar de rechtszaak rijdt.

          • Sjoerd zegt

            28 september 2015 om 19:37

            Als genoeg mensen zonnecellen installeren en/of aandelen in windmolens nemen, sluit de kolencentrale vanzelf.
            Alleen gascentrales zijn min of meer geschikt om piekvraag 0p te vangen.
            Een goede samenwerking met waterkrachtcentrales doet de rest.

  2. Marja zegt

    27 september 2015 om 11:48

    Ja, daar heb je zeker een punt. Elke keuze die je maakt is er één. In dit geval was het ondoenlijk om het openbaar vervoer te gebruiken. Ik was dan niet meer thuis gekomen die avond.
    Maar het is absoluut voor mij altijd een afweging. Ik reis vaker met fiets en trein dan met de auto. Ook al woon ik in een buitengebied.

  3. Sjoerd zegt

    27 september 2015 om 23:17

    Een heel praktische benadering.
    Plaats zoveel mogelijk hoog rendement zwarte zonnecollectoren op je dak, of doe het samen met anderen op een groot dak in de buurt.
    Verdien de investering in 5 tot 7 jaar terug, afhankelijk van jouw contract met jouw energie maatschappij.
    Isoleer je spouwmuren, liefst bij de bouw met 10 cm hoogwaardig hardschuim, anders na-isoleren met hoogwaardige verlijmde schuimkorrels.
    Dakisolatie met hoogwaardig hardschuim, vloerisolatie met keramische korrels.
    Ramen 2-laags HR++ glas of 3-laags HR++ glas.

    Niet te veel nieuwe spullen en kleren kopen en niet naar verre retraites afreizen helpt ook.
    Net als het niet of weinig ver weg op vakantie gaan.

    Een jaar geleden hebben wij 36 panelen (zonnecellen, hoogwaardig en zwart) laten plaatsen, inclusief een 150 liter warmwaterboiler en de spouwmuren laten vullen met tijdens het inbrengen verlijmde hoogwaardige isolatiekorrels.
    De totale investering na btw teruggave was netto €14.500.
    Wij zijn klant bij een energiemaatschappij waar we onbeperkt mogen salderen.
    Dit jaar gebruiken wij ongeveer 1500 m3 gas a €0,61 per m3.
    Wij leveren veel meer stroom terug, dan wij gebruiken en dit levert ons ongeveer €800 op. Daarmee zijn de brandstofkosten grotendeels betaald en is onze CO2 uitstoot aanzienlijk teruggebracht. wij verwachten bij de vroegere normale maandlasten van €200 (nu ongeveer €10), de investering in 6 jaar terugverdient te hebben.

    Nu willen wij sparen om, wanneer de ketels versleten zijn, een systeem met warmtepompen te laten installeren, waardoor wij niet meer hoeven te salderen en wellicht CO2 neutraal kunnen leven.

    We gebruiken nog wel een auto voor verder weg (platteland), maar hebben 1 auto weggedaan en onze rijstijl zo aangepast dat we met de huidige auto 1:16 tot 1:17 rijden (benzine auto, Mitsubishi Carisma 2001).

    Verder streven wij naar de slowfood-omgang met eten en drinken. Zelf telen waar je ruimte voor hebt en anders zoveel als mogelijk uit de directe omgeving betrekken. Liefst onbespoten en zonder kunstmest geteeld.
    Al met al is voor ons de achtergrond van onze manier van leven om bij te willen dragen aan een leefbare en aangename wereld voor de mensen nu en de generaties na ons.

    Vroeger hebben wij in de stad gewoond en we begrijpen dat sommige zaken daar veel lastiger te realiseren zijn, maar ook dan kun je producten bij telers uit de buurt kopen. Dat volgens de Greenery niet courante spul kost weinig en is vaak goed uitgegroeid.

    Wat ik duidelijk wil maken is dat het best mogelijk is voor veel mensen om hun CO2 uitstoot te verminderen, maar dat dit om actieve werkmeditatie vraagt in plaats van teveel en te lang op je kussen stilletjes te zitten staren, terwijl je jouw geest niet vrij kunt maken van alle wereldproblemen,levens- en zingevingsvragen.

    • Nic Schrijver zegt

      28 september 2015 om 01:18

      Dat lijkt me een hele zen-nige aanpak.
      Doen wat je kunt doen.

    • G.J. Smeets zegt

      28 september 2015 om 13:48

      Sjoerd,
      je hebt het over “Een heel praktische benadering.” Ik neem aan dat je bedoelt een heel praktische benadering van *bewust milieuvriendelijk leven*. En bovendien een benadering voor mensen die beschikken over een investeringsbedrag van jouw €14.500.

      Je snapt wel wat ik wil zeggen: net als miljarden (ik herhaal: miljarden) andere mensen op de wereld heb ik dat investeringsbedrag niet tot mijn beschikking. En al had ik dat bedrag wél tot mijn beschikking, het lost het structuele vraagstuk van CO2-reductie niet op. De enige structurele oplossing is een CO2 beprijzing aan de bron (lees: de leveranciers) van fossiele brandstof. En de enige die dat kan bewerkstelligen is de overheid. Hier http://www.nrc.nl/klimaat/2015/05/21/5-600-000-000-000-dollar-subsidie/ kun je lezen wat IMF (Internationale Monetaire Fonds) als kampioen van de vrije markt er zelf van zegt: de fossiele industrie krijgt jaarlijks (ieder jaar!) ongeveer 5.000 miljard euro in de schoot geworpen doordat de ecologische schade van fossiel stoken niet in de prijs is doorberekend. Zolang dat zo blijft heeft zonne-energie geen kans voor mensen die niet over €14.500 beschikken.

      Nogmaals: bewust milieuvriendelijk leven is één ding, het globale CO2-vraagstuk aanpakken is een totaal ander ding. Die constatering stuit intuïtief tegen de borst, ook bij mij, maar het is niet anders. De advocaat van Urgenda heeft dat heel goed begrepen en heeft daardoor de rechtzaak tegen de NL staat gewonnen. Zen in actie waar actie nodig is : )

      • Sjoerd zegt

        28 september 2015 om 20:05

        Ik kan niet over de portemonnee van een ander oordelen en dat wil ik ook niet.

        Bij een rente van 2,5% is de jaarlijkse hypothecaire rentelast slechts €362,50. Dat wordt volop gedekt door de lagere energiekosten.
        Wij kiezen voor veel zelf te produceren, goedkope en bepekte vakanties en relatief lage investeringen in luxe goederen.
        We reizen niet zo veel ver weg en zeker niet veel over de grens.
        Ook het bezoeken van allerlei boeddhistische en/of andere spirituele festivals en retraites is niet zo aan ons besteed.
        Al met al ogenschijnlijk een nogal regelmatig en saai leven, maar zoals wij het ervaren is niets minder waar.
        Wij leven iedere minuut volop, met alles er op en er aan en dat is voor ons op dit moment genoeg.

        Daar komt bij, dat ik geen Jezus of Boeddha ben en de wereld of de mensheid niet hoef te redden.
        Wij doen ons best goede (groot-)ouders te zijn, zo constructief mogelijk te leven, met aandacht voor wat wij gebruiken en nalaten, en dat vinden wij goed genoeg.

  4. Nic Schrijver zegt

    28 september 2015 om 14:52

    Geachte G.J.Smeets,
    Wat ik duidelijk wil maken is dat CO2 reductie niet een kwestie is van eerst dit dan dat. Het moet allemaal!
    Jouw idee, dat van Sjoerd,waterenergie,windenergie,zonne-energie, kolencentrales sluiten, minder vlees eten,minder auto rijden,kortom minder CO2 uitstoten waar je maar kunt, alles helpt.
    Zonne energie heeft wereldwijd nog geen groot aandeel maar de ontwikkeling is aan de gang met of zonder overheid.
    http://www.groen7.nl/aandeel-zonne-energie-wereldwijd-stijgt-tot-boven-1-procent/

    • G.J. Smeets zegt

      28 september 2015 om 17:29

      Nic,
      “Wat ik duidelijk wil maken is dat CO2 reductie niet een kwestie is van eerst dit dan dat.”
      Dat ben ik niet met je eens en ik ben bepaald de enige niet. Het is niet voor niks dat alle (inter)nationale accoorden over CO-reductie en energie-transitie *niet* op de individuele inspanning mikken maar op structurele maatregelen van de overheden. Pas als dat lukt heeft individueel gedrag daadwerkelijk effect. First things first. Het alternatief is ‘dweilen met de kraan open’. Wat mij betreft, ik heb er genoeg over gezegd.

      • Nic Schrijver zegt

        28 september 2015 om 18:51

        Het kan zeker geen kwaad om alvast te beginnen met CO2 reductie en als de politiek daar achteraan hobbelt is dat helemaal prima.
        Geen probleem.

  5. Nic Schrijver zegt

    28 september 2015 om 15:03

    Overigens hoeft het installeren van zonnepanelen geen €14.500,00 te kosten.
    Dat hangt af van wat je wilt voor € 3000,00 installeer je 6 panelen en het wordt steeds goedkoper.
    http://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/zonnepanelen/zonnepanelen-kopen/kosten-en-baten-van-zonnepanelen/

  6. Annabel zegt

    28 september 2015 om 17:54

    -reactie verwijderd-
    (PvB)

  7. andré zegt

    28 september 2015 om 18:19

    ik neem aan , beste G.J. Smeets,
    dat jij mee gaat betogen einde november
    in Parijs ?
    Want dat betekent dan vragen aan de politici
    wat ze eraan willen doen !
    En daarmee is de cirkel rond, denk ik dan.
    Iedereen kan er iets aan doen … in Parijs

    • G.J. Smeets zegt

      28 september 2015 om 22:45

      nee, ik ga in november niet betogen in Parijs, dat is te ver weg dus ik betoog in mijn woonplaats, georganiseerd door Avaaz.
      Los daarvan, welk klimaatverdrag er in Parijs over twee maanden ook uit de bus komt, dat verdrag gaat pas gelden over vijf jaar, in 2020. Voor details zie http://www.europa-nu.nl/id/vjmhg41ub7pp/klimaatconferentie_parijs_2015_cop21
      In de tussentijd wordt de echte strijd geleverd aan de vergadertafels waar CO2 beprijzing wordt besproken. Die beprijzing is er nog nauwelijks waardoor fossiele energie een oneerlijke marktpositie heeft t.o.v. duurzame energie. Voor details zie hier http://www.energieoverheid.nl/2015/06/02/reacties-van-experts-op-plan-oliegiganten-co2-beprijzing/

      • Nic Schrijver zegt

        29 september 2015 om 11:37

        Zo denkt Elon Musk er ook over zie vraag 4.
        http://www.nrcq.nl/2015/09/29/tesla-baas-voorkom-dieselgate-door-willekeurige-autotest

  8. Nic Schrijver zegt

    28 september 2015 om 19:02

    Annabel,
    Gelukkig lees ik onderaan de internetpagina van het Boeddhistisch Dagblad de volgende opmerking van de redactie:
    ‘We vinden het geweldig om reacties te krijgen op berichten …’
    Je bent niet verplicht om reacties te lezen. Voor wie dat niet wil is het misschien een idee voor de redactie een reactie-loze versie uit te geven.
    Er is genoeg ruimte voor iedereen om te reageren.
    Als het te bond wordt grijpt de redactie in dus alles is hier goed geregeld wat dat betreft.
    Je kunt altijd een poging wagen. Succes !

    • Sjoerd zegt

      28 september 2015 om 20:09

      He bah Nic, niet gelijk als een bok op de haverkist joh!
      Misschien heeft ze wel een punt, misschien niet.
      Mooi om in meditatie als vraag mee te nemen.

  9. Léon zegt

    28 september 2015 om 20:18

    Wie zijn hele leven al “idealisties” leeft hoeft zich over al dit gedoe (wel of geen zonnepanelen, wel of niet met de auto, enzovoort) helemaal niet druk te maken. Het komt op mij nogal over als het afkopen van schuldgevoel.

    Samengevat: maak je nou maar geen zorgen over deze aardbol, maar wel, indien nodig, over je eigen gedrag.

    De aardbol heeft meer levenservaring dan wij allemaal samen.

    • G.J. Smeets zegt

      29 september 2015 om 12:33

      Léon,
      je geeft een advies:
      – “…maak je nou maar geen zorgen over deze aardbol, maar wel, indien nodig, over je eigen gedrag.” Ik volg toch liever het advies op van klimatologen, internationale overheden en energie-leveranciers die zich allemaal zorgen maken over de aardbol.
      Je geeft niet de indruk dat je de reikweidte van de CO2-gerelateerde opwarming van planeet aarde ziet. Het feit is dat de temperatuur van de aardbol de afgelopen 100 jaar zó snel oploopt dat de levende wezens zich er niet aan kunnen aanpassen. Voorbeeld: het leven in de opgewarmde oceanen (verzuring heet dat in de oceanologie) sterft daardoor in *rap tempo* af. Met dat tempo heeft de aardbol geen enkele ervaring. Je slotopmerking “De aardbol heeft meer levenservaring dan wij allemaal samen” is een dooddoener en ik neem aan dat je het zo niet bedoelt. Maar een dooddoener is het wel.

      • Nic Schrijver zegt

        29 september 2015 om 12:47

        Het blijft grappig hoe meningen kunnen verschillen.
        Ik denk juist dat Léon helemaal gelijk heeft.
        Het gaat alléén om ons gedrag als mensen.
        Voor de aardbol zelf zijn mensen niet zo relevant voor zover ik dat kan inschatten.

        • G.J. Smeets zegt

          29 september 2015 om 17:11

          “Voor de aardbol zelf zijn mensen niet zo relevant voor zover ik dat kan inschatten.”
          Dan wordt het tijd dat je je inschatting bijstelt ;) Elk geo-historisch tekstboek, niveau 3e jaar universiteit, maakt duidelijk dat de aardbol *grondig* is veranderd door homo sapiens. De mens is zéér relevant voor de aardbol. Enkele illustraties:
          – de ecologie van de oceanen is door de mens drastisch veranderd.
          – extreme weerstoestanden nemen almaar toe door humane CO2 uitstoot
          – het verloop van alle waterwegen wordt anno 2015 door de mens bepaald.

          • Nic Schrijver zegt

            29 september 2015 om 18:00

            Ja maar de aardbol is niet gehecht aan de mens. De aardbol gaat verder ook als er geen mensen zijn. Andersom is dat moeilijker misschien als we ooit op Mars landen maar dan zijn we weer afhankelijk van Mars.

  10. Arisina zegt

    30 september 2015 om 22:07

    De Dalai Lama zelf roept op om minstens ‘een keer per jaar ergens heen te gaan waar je nog niet eerder bent geweest’. Dat is wel zo verfrissend natuurlijk en je hóeft niet ver te gaan en je kúnt lopen of fietsen, maar ik weet niet of het zó bedoeld is; ik bedoel: je komt er niet mee in India bijvoorbeeld. Tich Nhat Hanh benadrukt altijd wel het milieu-aspect is mij opgevallen. Dus misschien ook bij de leraren een verschillende zienswijze/ mate van belangstelling op/voor het onderwerp?

    • Léon zegt

      1 oktober 2015 om 07:46

      We zijn toch zeker niet gebonden aan wat “de leraren” zeggen?

      • Nic Schrijver zegt

        1 oktober 2015 om 08:31

        Als jij het niet bent dan wij ook niet.

  11. Arisina zegt

    2 oktober 2015 om 21:55

    @Léon; nee, tuurlijk niet. Ik vind het alleen intrigerend. Zoveel boeddhisten; zoveel zienswijzen. En ja, ik vind het wel belangrijk om te weten wat er gedacht wordt binnen een bepaalde stroming.

Primaire Sidebar

Door:

Ardan

Ardan Tozan Timmer (1966 - 2024) was beeldend kunstenaar, zenbeoefenaar en kok. In juni 2016 is hij door zenmeester Jiun Hogen roshi in het International Zen Center Noorder Poort in Wapserveen geordineerd tot zenleraar met de naam Tozan. ardantimmer.nl. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.