Als het aan radicale en nationalistische boeddhisten ligt, is er in boeddhistisch Birma (Myanmar) geen toekomst meer voor moslims (als politici). Birma’s meest beruchte boeddhistische monnik Wirathu, die tegen stemrecht voor de moslimminderheid in zijn land is, brengt de meeste tijd in zijn Mandalay-klooster door met het kijken naar beelden van de IS en andere moslimradicalen en voedt in die omgeving zijn ideeën voor de anti-moslim campagne.
De monnik stuurt berichten aan zijn 91.000 Facebook volgelingen, met de boodschap dat het boeddhisme in zijn voortbestaan bedreigd wordt. In november zijn er democratische verkiezingen in Birma. Moslimkandidaten krijgen het steeds moeilijker en haken af.
In Birma maken moslims slechts vijf procent uit van een bevolking van 51 miljoen mensen en nemen al lang deel aan het openbare leven. Door de toenemende marginalisering onder de huidige zogenaamde burgerregering is het geweld tegen moslims opgelaaid. Er bestaat vrees dat de komende verkiezingen olie op het vuur zijn en geweld tegen moslims nog meer zal toenemen.
Wirathu is het bekendste lid van een alliantie van monniken die een onbuigzame houding van de Birmese politiek tegen moslims nastreven. Hij werd in 2003 gevangen gezet voor het aanzetten tot religieuze spanningen onder de voormalige militaire heersers. De burgerregering liet hem vrij en legt hem geen strobreed in de weg.
In maart zijn van honderdduizenden Rohingya moslims de identiteitsdocumenten ingetrokken, omdat ze niet als volwaardige burgers worden beschouwd en daardoor ook geen stemrecht meer hebben. Waarnemers zeggen zowel dat zowel Suu Kyi’s National League for Democracy en de regerende partij hebben toegegeven aan de boeddhistische hardliners.
De monnik, die internationale bekendheid kreeg omdat hij de VN-mensenrechtengezant Yanghee Lee uitmaakte voor hoer, is verheugd over het gebrek aan moslimkandidaten voor de verkiezingen. Veel moslimpolitici haken af omdat ze de verkiezingen niet democratisch vinden. Of bang zijn voor de gevolgen van hun kandidaatstelling. Ze worden beschouwd als buitenlanders.
Bron BNN.
Piet nusteleijn zegt
Zo zie je op welke manier je ‘radicaliseert’. Je neemt een standpunt in en je voedt dit door je aandacht te richten op beelden van terrorisme. Zo gaat ’t. Als deel van het grote bewustzijn is de mensheid één. Losgeslagen van dit Bewustzijn kan een mens van alles worden: Boeddhist en/of zelfs terrorist. Linke boel, dat wel.