• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Tibetaanse hemelbegrafenissen beschermd door wet

Tibetaanse hemelbegrafenissen beschermd door wet

24 januari 2015 door de redactie

Het regionale volkscongres in de Tibetaanse autonome regio gaat met een wet zogenaamde hemelbegrafenissen, een eeuwenoud traditioneel ritueel in Tibet, officieel beschermen. In de wet is ook het publieke karakter en de daaraan gekoppelde belangstelling voor dit ritueel door toeristische reisgezelschappen geregeld., de waardigheid van dit ritueel mag daar niet onder leiden.

Hemelbegrafenissen zijn een Tibetaanse en Mongoolse traditie, waarbij de stoffelijke resten van een overledene in de open lucht aan gieren en andere roofvogels worden gevoerd. Ze worden beschouwd als een daad van vrijgevigheid en een ritueel waarmee de ziel zich vrij kan maken. Het congres van de regionale Volkspartij van Tibet, de door China in het bezette Tibet ingestelde lokale wetgever, behandelde het wetsvoorstel gisteren. In de wet worden kwesties geregeld zoals het beheer van het gebied,  de bescherming van het milieu en de kwalificatie van rituele gidsen.

Het is de eerste keer dat in Tibet deze begrafenissen in wetgeving worden geregeld waarin ook het respect en bescherming worden vastgelegd van deze millennium-oude traditie. De wet regelt ook de privacy van de deelnemers en overledenen aan deze uitvaarten. Sommige reisbureaus toonden een gebrek aan respect voor de traditie door het organiseren van reizen naar hemelbegraafplaatsen. In 2005 stelde de Chinees-Tibetaanse regering een voorlopige regel in en verbood het fotograferen en filmen op dergelijke begraafplaatsen, of het publiceren van verslagen en foto’s met een beschrijving van de rituelen. Overigens sterven steeds meer gieren en andere vogels door het eten van de dode lichamen die vol zitten met resten van medicijnen die de overledenen tijdens hun leven hebben geslikt.

Bron BNN.

Categorie: Dierenwelzijn, Geluk, Gezondheid, Natuur, Nieuws, Opmerkelijk, Politiek, Voedsel Tags: begrafenis, China, gieren, lijken, Tibet, wet

Lees ook:

  1. Donald Trump ondertekent Tibetaanse beleids- en ondersteuningswet
  2. ‘Tibetanen zijn lid van één Chinese natie’
  3. Free Tibet – enorme risico’s voor bevolking door winning lithium in Tibet door China
  4. Paardenrennenfestival Tibet geannuleerd, 110 mensen gearresteerd

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. josephine van den waerden zegt

    24 januari 2015 om 16:42

    Ja, natuurlijk is het een traditioneel ritueel. Vrijgevig?? Gebrek aan hout om het dode lichaam te verbranden en de hardheid van de bevroren grond om het lichaam te begraven dat door temperaturen van vaak ver onder nul niet tot ontbinding komt, zijn ook traditionele argumenten bij deze sky burials. Vrijgevig? Een DOOD lichaam voeren aan de gieren? Weg romantiek…

    • Kees Moerbeek zegt

      24 januari 2015 om 16:54

      ‘Een DOOD lichaam voeren aan de gieren? Weg romantiek…’ Gieren leven van kadavers. Leg eens uit wat je bedoelt.

  2. Ujukarin zegt

    24 januari 2015 om 16:56

    Lijkt me toch redelijk vrijgevig voor de dode zelf. Inplaats van rare kronkelredeneringen te volgen dat JOUW lichaam eeuwig onaangetast in een kist 2 meter diep blijft liggen en op de dag van Oordeels weer JOUW entree in het Paradijs zal zijn weet je verduveld goed dat er 2 dagen na de Sky Burial niets meer van over zal zijn dan wat losse botten. Beter ervaren van Ashes-to-Ashes en Dust-to-Dust kan ik me nauwelijks voorstellen, konkreter dan cremeren en daarna de as nog ergens z’n eigen herinnering doen vormen…

    With folded palms,

    • Kees Moerbeek zegt

      24 januari 2015 om 17:10

      Het lijkt me maar niks om voortaan doden niet meer te begraven of niet meer te cremeren en ze maar te deponeren op een aangewezen plek ergens in je gemeente en de natuur zijn gang te laten gaan. Het is een gevalletje MEMENTO MORI met linke volksgezondheidsaspecten en in onze westerse optiek barbaars en respectloos. En dat al eeuwenlang.

      Dat in onze samenleving zaken als ziekte, dood en aftakeling moeilijk te combineren zijn met de huidige tijdgeest en weggemoffeld worden, is weer heel iets anders.

  3. josephine van den waerden zegt

    24 januari 2015 om 17:35

    Ik bedoel, Kees, dat een DOOD lichaam aan de gieren voeren niet persé als vrijgevigheid gezien hoef te worden. De skyburial komt voort uit het tekort aan hout en de bevroren grond in Tibet. Niet meer, niet minder. Gaf de Boeddha niet zijn LEVENDE lichaam aan een tijgerin?? De skyburial als vrijgevig uitleggen, is net zo goed een vorm van troost, van romantiek, voor het verdriet van afscheid als het beeld dat het lichaam in het graf wacht tot de dag des oordeels. Een ontbonden lichaam dat weer op zou staan? Inderdaad een rare kronkelredenering. Dat de gieren het eten is inderdaad omdat het aaseters zijn. Ik vind het dan ook een prachtig beeld: ALLES is met ALLES verbonden. Ik heb een lichaam maar dat is niet wat ik BEN. Dat onderscheid wordt in het westen nauwelijks gemaakt en dat is precies ons probleem… Niet weten wie we zijn. De mis-identificatie met lichaam, gevoel, gedachten.

  4. Kees Moerbeek zegt

    24 januari 2015 om 18:31

    ‘Gaf de Boeddha niet zijn LEVENDE lichaam aan een tijgerin??’

    Dat zou volgens de bekende jataka in een vorig leven van de Boeddha inderdaad gebeurd zijn.

    Het beeld dat we in het westen niet zouden weten wie we zijn, klopt niet. In ons alledaags functioneren weten we dat wel en ook van anderen, zelfs haarfijn. Maar dat is onze overlevingsmodus en dat is een probleem. Het mooie daarvan is wel dat we die modus kunnen aanpassen naar gelang de omstandigheden, maar dat gebeurt niet vanzelf. Vaak is er een tragische, levensbedreigende situatie nodig om ons uit die overlevingsmodus te wekken en het aan te passen. Dat kan zijn: het verliezen van een baan, het overlijden van een geliefde en, wat bijna hetzelfde is, het einde van een liefdesrelatie.

    ‘De mis-identificatie met lichaam, gevoel, gedachten.’ Je moet tamelijk filosofisch ingesteld zijn en ervaring met shikantaza (simpelweg zitten) hebben om dit te ervaren, weten is iets anders. Die identificatie met ons lichaam is nodig om te overleven en onze gedachtes zijn nodig om het systeem waarvan we onderdeel zijn (maar niet zijn, beweren sommigen) in stand te houden en waar nodig te veranderen.

    Josephine, doe ermee wat je wilt, maar dat deed je toch al,

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.