• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Mensenrechten » Amnesty International biedt Saoedi-Arabië excuses aan

Amnesty International biedt Saoedi-Arabië excuses aan

16 januari 2015 door de redactie

Amnesty International is zwaar in de fout gegaan met verkeerde berichtgeving over blogger Raif Badawi. In de Volkskrant, Trouw, NRC Next en in De Standaard biedt de organisatie Saoedi-Arabië zijn excuses aan en zet de verkeerde berichtgeving recht. De volledige tekst van de rechtzetting leest u hieronder.

Bloggen is slecht voor je rug rectificatie Amnesty International

Rectificatie:

De afgelopen periode heeft Amnesty International campagne gevoerd voor de Saudische blogger Raif Badawi. Amnesty International biedt Saoedi-Arabië excuses aan.

In diverse uitingen, waaronder een advertentie in deze krant met als kopregel ‘Bloggen is slecht voor je rug’, heeft Amnesty gemeld dat Raif Badawi voor het gebruikmaken van zijn recht op vrije meningsuiting veroordeeld was tot een gevangenisstraf van 10 jaar, een reisverbod van 10 jaar, een boete van 191.000 euro en 1000 ZWEEPslagen, twintig weken lang, vijftig zweepslagen na het vrijdaggebed.

Dit klopt niet.

Nu de Saudische autoriteiten afgelopen vrijdag met de uitvoering van de straf zijn begonnen, blijkt het te gaan om 1.000 STOKslagen.

Amnesty International biedt hiervoor aan de regering van Saudi-Arabië haar welgemeende verontschuldigingen aan.

Volgens recente berichtgeving zouden de Saudische autoriteiten de tweede uitvoering van de straf van blogger Raif Badawi hebben ‘uitgesteld’.

Bron Amnesty International

Raif Badawi (geboren in 1984) is een Saoedische blogger en oprichter van de Saoedische website “Vrije Saoedische Liberalen”. Jarenlang was zijn website een belangrijk platform voor Saoedische liberalen. Het koningshuis en de islamitische autoriteiten namen echter even lang aanstoot aan het forum. Herhaaldelijk zag Badawi zich gedwongen het forum van internet te halen, maar plaatste het vervolgens steeds weer online. Op de website werd kritiek gegeven op de rol van religie in de Saoedische samenleving en werden religieuze leiders bekritiseerd. Op 6 december 2008 werd de blogger zonder opgave van reden op de luchthaven van Djedda belet het land te verlaten toen hij naar Beiroet wilde reizen. Aangenomen werd dat het reisverbod volgde op zijn kritiek op de religieuze politie voor het schenden van mensenrechten. In 2011 werd er een aanklacht tegen Badawi ingediend. Justitie verweet Badawi religieuze waarden te hebben aangevallen. De rechtsgeleerde Abd al-Rahman al-Barrak veroordeelde in maart 2012 Badawi tot ongelovige, “die aangeklaagd en veroordeeld moest worden zoals hij dat verdient”. Bovendien vond Badawi moslims, christenen, joden en atheïsten gelijkwaardig aan elkaar en daarom eiste de rechtsgeleerde dat dit niet zonder gevolgen mocht blijven. Nadat de blogger zich met medestanders keerden tegen de politisering van de islam, werd hij op 17 juni 2012 gearresteerd. Zijn vrouw en kinderen vluchtten naar Libanon, later naar Quebec. In december werd de procedure tegen Badawi in gang gezet. De aanklacht was afvalligheid, waarop in Saoedi-Arabië de doodstraf staat. Badawi wist de straf echter te ontlopen doordat hij tijdens de zitting in Djedda driemaal de islamitische geloofsbelijdenis uitsprak. De rechter liet daarop de aanklacht afvalligheid vallen. Op 30 juni 2013 werd de blogger veroordeeld tot 600 zweepslagen en zeven jaar gevangenisstraf wegens belediging van de islam. Amnesty International noemt Badawi een gewetensgevangene. Deze straf is tijdens hoger beroep omgezet tot tien jaar cel, omgerekend 226.000 euro boete en duizend stokslagen. Badawi krijgt vrijdag 9 januari 2015 in het openbaar vijftig stokslagen voor een moskee in Jeddah en krijgt de overige slagen in een periode van vijftig weken. De advocaat van Badawi, Waleed Abulkhair, werd veroordeeld na het opzetten van een mensenrechtenorganisatie en kreeg 15 jaar cel voor schuldig bevinding aan ondermijning van het regime, opruiing en het beledigen van de rechterlijke macht.De vader van de blogger liet tijdens een Saoedische tv-discussie weten dat hij bewijzen heeft dat zijn zoon atheïst is. Hij zei dat als de autoriteiten zijn zoon niet willen executeren, hij dat zelf wel zou willen doen.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Mensenrechten, Nieuws Tags: Amnesty International, blogger, excuses, Raif Badawi, stokslagen, zweepslagen

Lees ook:

  1. Amnesty International: Wereld steeds gevaarlijker voor vluchtelingen en migranten
  2. NVJ vraagt Amsterdamse burgemeester om opheldering
  3. Uitspraken Dalai Lama over uiterlijk vrouwelijke DL ‘subjectief en afschuwelijk’
  4. Mercedes-Benz biedt China excuses aan voor citaat Dalai Lama in reclameuiting

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Demets Fanny zegt

    17 januari 2015 om 08:30

    Het is bijna niet te begrijpen hoe dom mensen kunnen zijn…

  2. Demets Fanny zegt

    17 januari 2015 om 08:31

    En hoe moedig anderen kunnen zijn…

  3. Anne zegt

    17 januari 2015 om 09:07

    Deze reclame leverde ze aandacht voor dit onderwerp op in onverwachte kring. Geenstijl besteede er aandacht aan vanwege de genialiteit van de reclame. Ik vind dit een erg goede manier van het onderwerp onder de aandacht krijgen.

  4. Sjoerd zegt

    17 januari 2015 om 23:35

    Als je ooit in je leven voor straf met een stok geslagen bent, dan kun je jezelf voorstellen hoe een verschrikkelijke hel deze marteling is. Deze wreedheid is oninvoelbaar.
    Hoe opkomt een samenleving aan zo’n weg naar de afgrond?
    Ik heb geen antwoord hoe hier mee om te gaan.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
08 feb
Online Lezingenserie 'Spirituele wetenschap - De nieuwe wetenschappelijke mentaliteit' (2)
8 feb 23
08 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
8 feb 23
09 feb
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
9 feb 23
09 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
9 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Het lijden in de wereld

    Taigu - 6 februari 2023

    Het komt Taigu voor dat boeddhisme te vaak gaat over ‘verlichting’ en te weinig over het lijden in de wereld, dat eerst moet worden opgelost voordat iemand zich in spirituele zin bevrijd kan wanen. Het existentiële kerndilemma van boeddhisme is dat wij ieder delen in de rotheid van de wereld, terwijl wij over het vermogen beschikken onze bevrijding dichterbij te brengen door het lijden van de ander te verminderen. In sommige teksten wordt dit vermogen ‘boeddhanatuur’ genoemd.

    Linkerhemisfeer domineert – een catastrofale weg

    Rob van Boven en Luuk Mur - 6 februari 2023

    We leven steeds meer in een materialistische wereld gericht op nut en macht, met hebzucht als doorlopende achtergrond motivatie. Afleiding is inmiddels vooral een noodzakelijkheid, waardoor het een gevangenis is geworden. Volle brede aandacht voor de natuur, elkaar, de omgeving kunnen we niet meer opbrengen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – Heilzaam handelen (P. samma kammanta)
    • Boeken – monddood
    • Tegenwoordigheid van geest
    • Het regressieprobleem in de advaita vedanta
    • Het jaar 2023 – dag 38 -ziekzwakmisselijk (2)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens