Dankzij de kracht van meditatie is de rust teruggekeerd op scholen in één van de armste en gewelddadigste wijken van San Francisco in Californië. Op vier scholen werd vier jaar geleden een meditatieprogramma geïntroduceerd. Het resultaat? Orde en rust, leerlingen komen vaker opdagen en presteren bovendien beter.
Het geweld in de omgeving van de school had vaak invloed op het gedrag van de leerlingen. Ze waren prikkelbaar en gingen vaak met elkaar op de vuist. “De kinderen zien iedere dag wapens en we hadden hier drie tot vijf keer per week een knokpartij,” zei Barry O’Driscoll, directeur van één van de scholen.
O’Driscoll was in eerste instantie sceptisch over het programma. Toen het meditatieprogramma vruchten begon af te werpen, draaide hij bij. Het aantal schorsingen daalde met 79 procent, leerlingen spijbelden minder en haalden betere cijfers.
Op twee van de vier scholen wordt twee keer per dag een kwartier lang gemediteerd. Op de Burton High School wordt iedere dag een half uur vrijgemaakt om te mediteren. De resultaten zijn verbluffend: het aantal schorsingen is er met 75 procent gedaald en leerlingen presteren beter.
De leerlingen zeggen dat ze zich door te mediteren meer bewust worden van hun daden omdat ze rustiger zijn en minder snel kwaad worden. De Universiteit van Wisconsin heeft verschillende studies gedaan naar de heilzame effecten van meditatie. Zo heeft meditatie bijvoorbeeld een positief effect op het brein en het immuunsysteem. In het artikel wordt niet vermeld om welke vorm van meditatie het gaat.
Bron BNN.
Caro zegt
is er iemand bezig met zoiets in Nederland?
Annick Oerlemans zegt
Beste Caro,
Met mijn bedrijf Pink Chocolate ben ik al 3 jaar bezig met het vormgeven van meditatie binnen het onderwijs. De resultaten die benoemd worden in dit artikel ervaar ik ook bij mijn leerlingen. Erg waardevol om dit te doen. Op mijn website http://www.pinkchocolate.nl kun je meer informatie vinden over de trainingen die ik verzorg binnen het onderwijs.
Joop Ha Hoek zegt
Douwe Hoitsma, traint en heeft een boek geschreven.
Zie ook de BOS-uitzending Kikker in de Klas en Free the Mind van de BOS. Ze hebben een link met onderwijs en jongeren.
Caro zegt
dank!
guus schilder zegt
het betreft hier de Transcendente Meditatie techniek. Aanleiding tot dit nieuwsbericht is, geloof ik, een filmpje dat door NBC-News werd uitgezonden: http://www.nbcnews.com/nightly-news/san-francisco-schools-transformed-power-meditation-n276301
In Nederland vindt men in hetTM-Sidhadorp in Lelystad een lagere school waar de tm-techniek wordt beoefend sinds de school bestaat (>20 jaar.)
Annelies Abbink zegt
Ik juich dit ook toe. Maar naast TM, vind ik het ook heel belangrijk om ook filosofielessen op de lagere scholen in te voeren. De verwondering is er al bij kinderen en dat kan op die manier bevestigd worden.
Anne zegt
Ik heb deze TMtechniek jaren beoefend en ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik beter af ben bij het boeddhisme. Bij de beoefening van deze methodiek werd ik omgeven door mensen die als een soort reclame constant vertellen hoe veel fantastische vorderingen en meditatie ervaringen zij hebben. Een zeker sektarisch groepgsgedrag en zekere zo hoor je erbij verwachting. Daar ging ik in mee. Mijn hoofd geloofde het maar uiteindelijk bleek ik ruim tien jaar ego voor mezelf gekweekt te hebben.
Mijn huidige meditatie ervaringen zijn veel minder boeiend maar het brengt me zoveel meer.
De boven genoemde kikker methode heb ik volgens mij eens op tv gezien. Als ik het wel heb een afgeleidde van mindfullnes gericht op de wereld van het kind. Dat vind ik wel een goed iets.
Bij mijn dochter op de Hindoe school mediteert men op de Hindoe manier en ook dat lijkt rust te bieden aan kinderen. Ook besteed men veel aandacht aan de bijbehorende leer. De basisidealen over omgang met elkaar en de wereld komen sterk overeen met het boeddhisme. Het is naar mijn idee wel belangrijk dat meditatie op school ingebed is in een goed normen en waarden systeem. Ik geloof niet dat het veel doet als het een los dingetje is net als de gymles en de taalles. Meditatie en levenshouding horen bij elkaar en dus ook als men mediteert op school.
Kay zegt
Transcendente Meditatie geeft geen do’s en don’ts zoals een levenscult of religie. Mindfulness/Boeddhisme proberen te beheersen, te controleren en het ego te manipuleren. Het houdt de geest gevangen en deze benaderingen blijven roeren in een modderpoel. Er is geen degelijk wetenschappelijk onderzoek dat Mindfulness, Boeddhistisch benaderingen meer geeft dan in het beste geval placebo effect.
Hein Brik zegt
Ja, een mooi fragment van NBC news. Uit eigen ervaring weet ik dat TM op de middelbare school, mits goed geintroduceerd (dus bij zowel leraren als leerlingen en hun ouders/verzorgers) de sfeer op de school zeer ten goede komt. Dat wil zeggen dat leerlingen op school weer graag willen leren en de leraren nauwelijks de leerlingen in hun leergierigheid kunnen bijhouden. Een school wordt dan weer een school in plaats van een ….. (vul maar in). Wij zijn in Nederland helaas nog zo bekrompen in godsdienstige zin, dat TM nog steeds onderbelicht is gebleven. Bovendien: het is niet eens zozeer TM dat de credits zou moeten krijgen, het zijn de menselijke mogelijkheden, die in het onderwijs van onze westerse beschaving maar voor 10% ontwikkeld worden (als we geluk hebben). TM is de sleutel tot die volle 100%, waarvan 90% al millenia ligt te wachten op ontplooiing. Alles ligt dus al klaar, de sleutel moet alleen worden omgedraaid. Gelukkig zijn de Boeddhisten wel zo slim om dit te doen (in oa. Thailand) en de katholieken op scholen in bv. Brazilie, Argentinie, Colombia, Mexico en nu ook in Californie. Wij lopen in Europa in geestelijke ontwikkeling hierin nog behoorlijk achter, maar wie weet worden we niet helemaal een 3e-wereld continent…
Kay zegt
Mensen van allerlei pluimage doen aan Transcendente Meditatie en voegen daarmee een onvoldoende bekende dimensie toe aan hun religie, filosofie, spiritualiteit, levenswijze e.d. Kortom Transcendente Meditatie geeft steun alle alle levensbevordelijke activiteiten of dat nu b.v. leerprocessen zijn omdat het vermogen om te kennen veruimd of dat mensen gezonder gaan leven omdat ze spontaan gezondere keuzes gaan maken. TM is in de meest harde praktijk getoetst zoals bij vluchtelingen met PTTS in Afrika. Binnen 10 dagen werden zwaar getraumatiseerde mensen bijna symptoom vrij. Een nog nooit gevonden resultaat voor welke vorm van meditatie of welke methode dan ook. PTTS wordt vaak als onherstelbaar gezien. Transcendente Meditatie is middel om onze latente nog niet ontgonnen eigenschappen en mogelijkheden te volledig ontplooiien.
Nic Schrijver zegt
Ptts of ptss?
Heb je meer informatie over het onderzoek?
Kay zegt
http://www.tm.org/blog/video/transcendental-meditation-relieves-stress-in-african-refugees/ Er is zeer veel soortig gepubliceerd peer onderzoek naar de resultaten van TM. Ook zijn Boeddhisten in Japan, Thailand, Nepal, Indonesie e.d. die TM beoefenen in kloosters of op scholen.