• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Meditatie op school, betere prestatie, orde en rust

Meditatie op school, betere prestatie, orde en rust

6 januari 2015 door de redactie

Dankzij de kracht van meditatie is de rust teruggekeerd op scholen in één van de armste en gewelddadigste wijken van San Francisco in Californië. Op vier scholen werd vier jaar geleden een meditatieprogramma geïntroduceerd. Het resultaat? Orde en rust, leerlingen komen vaker opdagen en presteren bovendien beter.

Het geweld in de omgeving van de school had vaak invloed op het gedrag van de leerlingen. Ze waren prikkelbaar en gingen vaak met elkaar op de vuist. “De kinderen zien iedere dag wapens en we hadden hier drie tot vijf keer per week een knokpartij,” zei Barry O’Driscoll, directeur van één van de scholen.

O’Driscoll was in eerste instantie sceptisch over het programma. Toen het meditatieprogramma vruchten begon af te werpen, draaide hij bij. Het aantal schorsingen daalde met 79 procent, leerlingen spijbelden minder en haalden betere cijfers.

Op twee van de vier scholen wordt twee keer per dag een kwartier lang gemediteerd. Op de Burton High School wordt iedere dag een half uur vrijgemaakt om te mediteren. De resultaten zijn verbluffend: het aantal schorsingen is er met 75 procent gedaald en leerlingen presteren beter.

De leerlingen zeggen dat ze zich door te mediteren meer bewust worden van hun daden omdat ze rustiger zijn en minder snel kwaad worden. De Universiteit van Wisconsin heeft verschillende studies gedaan naar de heilzame effecten van meditatie. Zo heeft meditatie bijvoorbeeld een positief effect op het brein en het immuunsysteem. In het artikel wordt niet vermeld om welke vorm van meditatie het gaat.

Bron BNN.

Categorie: Geluk, meditatie, Nieuws Tags: agressie, Californië, meditatie, school, VS

Lees ook:

  1. Vrouw gooit brandbommen naar boeddhistische tempel
  2. Angst onder boeddhisten San Bernardino na schietpartij
  3. Diana Vernooij – Dweilen met de kraan open, hulp aan daklozen in Californië
  4. ‘Dit is de realiteit van de ademhaling, er is wat er is in het moment’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Caro zegt

    7 januari 2015 om 09:06

    is er iemand bezig met zoiets in Nederland?

    • Annick Oerlemans zegt

      8 januari 2015 om 11:08

      Beste Caro,

      Met mijn bedrijf Pink Chocolate ben ik al 3 jaar bezig met het vormgeven van meditatie binnen het onderwijs. De resultaten die benoemd worden in dit artikel ervaar ik ook bij mijn leerlingen. Erg waardevol om dit te doen. Op mijn website http://www.pinkchocolate.nl kun je meer informatie vinden over de trainingen die ik verzorg binnen het onderwijs.

  2. Joop Ha Hoek zegt

    7 januari 2015 om 09:59

    Douwe Hoitsma, traint en heeft een boek geschreven.
    Zie ook de BOS-uitzending Kikker in de Klas en Free the Mind van de BOS. Ze hebben een link met onderwijs en jongeren.

    • Caro zegt

      8 januari 2015 om 09:45

      dank!

  3. guus schilder zegt

    9 januari 2015 om 00:52

    het betreft hier de Transcendente Meditatie techniek. Aanleiding tot dit nieuwsbericht is, geloof ik, een filmpje dat door NBC-News werd uitgezonden: http://www.nbcnews.com/nightly-news/san-francisco-schools-transformed-power-meditation-n276301
    In Nederland vindt men in hetTM-Sidhadorp in Lelystad een lagere school waar de tm-techniek wordt beoefend sinds de school bestaat (>20 jaar.)

    • Annelies Abbink zegt

      9 januari 2015 om 10:45

      Ik juich dit ook toe. Maar naast TM, vind ik het ook heel belangrijk om ook filosofielessen op de lagere scholen in te voeren. De verwondering is er al bij kinderen en dat kan op die manier bevestigd worden.

    • Anne zegt

      10 januari 2015 om 11:02

      Ik heb deze TMtechniek jaren beoefend en ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik beter af ben bij het boeddhisme. Bij de beoefening van deze methodiek werd ik omgeven door mensen die als een soort reclame constant vertellen hoe veel fantastische vorderingen en meditatie ervaringen zij hebben. Een zeker sektarisch groepgsgedrag en zekere zo hoor je erbij verwachting. Daar ging ik in mee. Mijn hoofd geloofde het maar uiteindelijk bleek ik ruim tien jaar ego voor mezelf gekweekt te hebben.
      Mijn huidige meditatie ervaringen zijn veel minder boeiend maar het brengt me zoveel meer.

      De boven genoemde kikker methode heb ik volgens mij eens op tv gezien. Als ik het wel heb een afgeleidde van mindfullnes gericht op de wereld van het kind. Dat vind ik wel een goed iets.
      Bij mijn dochter op de Hindoe school mediteert men op de Hindoe manier en ook dat lijkt rust te bieden aan kinderen. Ook besteed men veel aandacht aan de bijbehorende leer. De basisidealen over omgang met elkaar en de wereld komen sterk overeen met het boeddhisme. Het is naar mijn idee wel belangrijk dat meditatie op school ingebed is in een goed normen en waarden systeem. Ik geloof niet dat het veel doet als het een los dingetje is net als de gymles en de taalles. Meditatie en levenshouding horen bij elkaar en dus ook als men mediteert op school.

      • Kay zegt

        19 januari 2015 om 10:13

        Transcendente Meditatie geeft geen do’s en don’ts zoals een levenscult of religie. Mindfulness/Boeddhisme proberen te beheersen, te controleren en het ego te manipuleren. Het houdt de geest gevangen en deze benaderingen blijven roeren in een modderpoel. Er is geen degelijk wetenschappelijk onderzoek dat Mindfulness, Boeddhistisch benaderingen meer geeft dan in het beste geval placebo effect.

  4. Hein Brik zegt

    10 januari 2015 om 00:35

    Ja, een mooi fragment van NBC news. Uit eigen ervaring weet ik dat TM op de middelbare school, mits goed geintroduceerd (dus bij zowel leraren als leerlingen en hun ouders/verzorgers) de sfeer op de school zeer ten goede komt. Dat wil zeggen dat leerlingen op school weer graag willen leren en de leraren nauwelijks de leerlingen in hun leergierigheid kunnen bijhouden. Een school wordt dan weer een school in plaats van een ….. (vul maar in). Wij zijn in Nederland helaas nog zo bekrompen in godsdienstige zin, dat TM nog steeds onderbelicht is gebleven. Bovendien: het is niet eens zozeer TM dat de credits zou moeten krijgen, het zijn de menselijke mogelijkheden, die in het onderwijs van onze westerse beschaving maar voor 10% ontwikkeld worden (als we geluk hebben). TM is de sleutel tot die volle 100%, waarvan 90% al millenia ligt te wachten op ontplooiing. Alles ligt dus al klaar, de sleutel moet alleen worden omgedraaid. Gelukkig zijn de Boeddhisten wel zo slim om dit te doen (in oa. Thailand) en de katholieken op scholen in bv. Brazilie, Argentinie, Colombia, Mexico en nu ook in Californie. Wij lopen in Europa in geestelijke ontwikkeling hierin nog behoorlijk achter, maar wie weet worden we niet helemaal een 3e-wereld continent…

  5. Kay zegt

    19 januari 2015 om 09:56

    Mensen van allerlei pluimage doen aan Transcendente Meditatie en voegen daarmee een onvoldoende bekende dimensie toe aan hun religie, filosofie, spiritualiteit, levenswijze e.d. Kortom Transcendente Meditatie geeft steun alle alle levensbevordelijke activiteiten of dat nu b.v. leerprocessen zijn omdat het vermogen om te kennen veruimd of dat mensen gezonder gaan leven omdat ze spontaan gezondere keuzes gaan maken. TM is in de meest harde praktijk getoetst zoals bij vluchtelingen met PTTS in Afrika. Binnen 10 dagen werden zwaar getraumatiseerde mensen bijna symptoom vrij. Een nog nooit gevonden resultaat voor welke vorm van meditatie of welke methode dan ook. PTTS wordt vaak als onherstelbaar gezien. Transcendente Meditatie is middel om onze latente nog niet ontgonnen eigenschappen en mogelijkheden te volledig ontplooiien.

    • Nic Schrijver zegt

      19 januari 2015 om 12:53

      Ptts of ptss?
      Heb je meer informatie over het onderzoek?

      • Kay zegt

        19 januari 2015 om 13:32

        http://www.tm.org/blog/video/transcendental-meditation-relieves-stress-in-african-refugees/ Er is zeer veel soortig gepubliceerd peer onderzoek naar de resultaten van TM. Ook zijn Boeddhisten in Japan, Thailand, Nepal, Indonesie e.d. die TM beoefenen in kloosters of op scholen.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.