• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Mensenrechten » De etnische zuivering achter het blije gezicht van Bhutan

De etnische zuivering achter het blije gezicht van Bhutan

25 augustus 2014 door de redactie

Nadat het werd uitgeroepen tot het gelukkigste land in Azië, en de zesde in een overzicht van gelukkigste landen in de wereld op basis van een enquête over bruto nationaal geluk in 2006, is het aanzien van Bhutan als gelukkig paradijs sterk gedaald. Complete minderheden worden gemarteld en het land uitgejaagd omdat ze de eenheid en voortbestaan van Bhutan zouden bedreigen. Het Boeddhistisch Dagblad schreef er vorig jaar uitgebreid over.

Het land van zogenoemde vrede, liefde en geluk lokt nog steeds toeristen. Het toerisme steeg van 300 bezoekers in 1974 tot 64.000 mensen in 2011. Wat ze naast de gelukkige uitstraling van de bevolking zien is een samenleving die overspoeld wordt, net als elders op het Indiase subcontinent, met corruptie, etnische strijd, analfabetisme, vervuiling, armoede en de botsing tussen culturen. Het ideaal en de werkelijkheid in Bhutan lijken in niets meer op elkaar.

Bhutan is vaak vergeleken met het volledig fictieve Shangri La, en koestert dat beeld ook zelfs op de officiële toeristische website met een ‘welkom aan Shangri La Bhutan”. (Shangri La werd beschreven in een Britse roman van 1933 als een mysterieuze vallei in China, die zich snel in de verbeelding vestigde als een hemel op aarde.) Wat de bezoekers van die site niet zien zijn de ernstige problemen met de nationale identiteit van het boeddhistische land, dat er niet voor terugdeinsde om consequent de mensenrechten op een grove wijze te schenden.

De geslaagde overgang van een absolute monarchie in een constitutionele monarchie met haar eerste verkiezingen in 2007, is twijfelachtig. De regering gaf toestemming voor de oprichting van slechts twee politieke partijen, die als de liplezers van de koning worden gezien en waarvan de top aan hem verwant is. Het land vaart een koers van eigen volk eerst, veel van de etnische Nepalezen, die 40% van de bevolking vormen en al vele generaties in Bhutan wonen, krijgen niet de status van burgers en kunnen daarom niet stemmen. Voor hen is Bhutan geen hemel op aarde, integendeel.

Sinds de jaren negentig worden ze vreselijk vervolgd en is over hun benarde situatie nauwelijks iets bekend. In 1991 en 1992, werden meer dan 80.000 Nepalezen-die deel uitmaken van de etnische groep van Lhotshampa, die al sinds negentiende eeuw in Bhutan leven, gedwongen verhuisd naar vluchtelingenkampen in Nepal en hun eigendommen onteigend. Ze mogen het land niet meer in. Bhutan weigert elke verantwoordelijkheid voor dit menselijk drama.

In de afgelopen vijftien jaar is de vluchtelingenstroom vanuit Bhutan gestegen tot meer dan honderdduizend mensen. De UNHCR (het agentschap voor de vluchtelingen van de Verenigde Naties) verschoof de focus op repatriëring van de vluchtelingen naar derde landen zoals de VS. De Verenigde Staten namen alleen in 2007 60.000 vluchtelingen op. Deze gebeurtenissen waren een dieptepunt na tientallen jaren van onzekerheid over wat werd gezien als een demografische invasie door de Lhotshampa op de Drugpa, de noordelijke Bhutanesen.

Bhutan, Wikipedia CC.
Het beeld dat de toerist ziet. Beeld, Wikipedia CC.

De Bhutanese autoriteiten hebben de culturele en religieuze codes van de Hindoes en christelijke minderheden in de ban gedaan en gebruiken fysiek geweld en intimidatie tegen deze mensen, die tot etnische minderheden behoren in Bhutan. Martelingen zijn geen uitzondering. Vidhyapati Mishra is een Bhutanese journalist die in Nepal woont, in afwachting van terugkeer naar Bhutan. Hij schreef over de begane wreedheden tegen de Lhotshampa in de vroege jaren negentig, en het uitzetten van zijn familie. Zijn vader werd 91 dagen in een kleine, bedompt cel vastgehouden. Zijn –boeddhistische- beulen doorboorden zijn vingers met naalden en gaven hem urine in plaats van water en verbrandden gedroogde pepers in zijn cel om de ademhaling te bemoeilijken. Uiteindelijk stemde zijn vader er mee in om op een ‘vrijwillige’ manier te emigreren. Zo zijn er talloze verslagen bekend van Lhotshampa vluchtelingen, ook opgetekend door Amnesty International.

De Bhutanese regering ontkent de uittocht niet, maar stelt dat die vrijwillig was. Mensenrechtenorganisaties stellen dat de Bhutanese exodus een van ’s werelds grootste is, waar de internationale gemeenschap onverschillig tegenover stond en staat.

Bron BNN en Boeddhistisch Dagblad.

Meer over etnische zuivering in Bhutan https://boeddhistischdagblad.nl/21085-bhutan-bruto-nationaal-ongeluk-140-000-verzwegen-vluchtelingen/

De BOS-radio besteedde eerder dit jaar aandacht aan uit Bhutan gevluchte christenen. Over Bhutan hoor je enkel goeds, lijkt het wel. Het Bruto Nationaal Geluk is een vermaarde methode om het geluk in het land te meten. Dat is een mooi gegeven, maar toch wonen er in Harderwijk Bhutanen die vanwege hun christelijke geloofsovertuiging uit Bhutan zijn gevlucht. Op zoek naar de rafelrandjes van het koninkrijk in de Himalaya.

 

 

 

 

 

Categorie: Boeddhisme, Mensenrechten, Nieuws Tags: Bhutan, christenen, fysiek geweld, geweld, hindoes, migranten, Nepal, opgesloten, verjaagd, vluchtelingenkampen, VS

Lees ook:

  1. Sri Lanka – kweekplaats van haat en geweld
  2. Bangladesh – oproep boeddhisten om meer bescherming voor religieuze minderheden
  3. Hooggerechtshof VS -‘boeddhistische geestelijke verzorgers mogen niet geweigerd worden in executieruimten’
  4. VS – ‘beperkingen voor Tibetaanse boeddhistische gemeenschap toegenomen in Nepal’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Borisboyo zegt

    25 augustus 2014 om 12:43

    Kijk eens aan, dat is even een ander verhaal. Over Bhutan gelezen in de Happiness en ook docu’s gezien op de Boeddhistische Omroep. Daar werd alleen gerept over dat “gelukkige”land. Vond het fantastisch om te zien, maar nu denk ik er toch wel even anders over……:(

  2. johan niezing zegt

    25 augustus 2014 om 15:18

    Dit is dus een totaal ander beeld dan de BOS ons in haar uitzendingen heeft voorgespiegeld.Ik ben benieuwd naar een reactie van die kant!

  3. Marja Baars zegt

    26 augustus 2014 om 08:10

    Wat een verhaal, dat is flink schrikken!
    Dacht dat Boeddhisme een levensovertuiging middels het 8 voudige pad was.
    Dit lijkt op dictatuur en religieus extremisme.
    Wat erg.

  4. Ujukarin zegt

    26 augustus 2014 om 09:50

    Hmmmm… je denkt iets te optimistisch Marja. Zodra boeddhisten zich als bevolkingsgroep gaan verenigen, of andersom zodra een bepaalde ethische groep als nevenkenmerk krijgt dat het allemaal boeddhisten zijn, gaan er hele andere dynamieken doorheen spelen. Die weinig te maken hebben met ‘sangha’ (elkaar op boeddhistische waarden aanspreken) en veel met de bij ons uit de middeleeuwen bekende haat-en-nijd stammenstrijd. In het geval van Bhutan (en Myanmar en Sri Lanka) van de boeddhisten gezamenlijk tegen de ‘boze buitenwereld’ van andere ethnische groepen, maar in het verleden van Azie ook zeer geregeld van boeddhisten tegen elkaar. Tibetaanse kloosters met hun eigen legertje dat andere kloosters platbrandde, Koreaanse fracties van monnikken die fysiek oorlog voerden om bezit van kloosters, Thaise sektarische stammenstrijd – noem maar op.
    De kunst voor Westerlingen dus om een kompleet beeld te houden van een situatie (iets wat de lichtelijk naïeve propageerders van Bhutans Bruto Nationaal Geluk-filosofie, hoe goed die op zichzelf ook is, niet lukt); en om datgene wat wij in het moderne leven van de Dharma oppikken pertinent niet te laten beïnvloeden door wij-versus-zij groepsdenken.

    With folded palms,

  5. vital zegt

    31 augustus 2014 om 21:40

    Is dit ook werkelijk zo en op welke bronnen is het gebaseerd? Niet alles wat geschreven wordt is waar. Het is een stukje gebaseerd op iemand die zogenaamd gevlucht is uit Buthan. Maar is zijn verhaal gecheckt door een onafhankelijke bron? Wat had zijn vader gedaan waardoor hij in de cel kwam? Het is wel weer journalistiek van het laagste niveau. Hearsay journalistiek zonder nader onderzoek. Jammer.

    • de redactie zegt

      31 augustus 2014 om 23:53

      De vraag: “Is dit ook werkelijk ook zo?” is een nuttige vraag. De gevolgtrekkingen ‘journalistiek van het laagste niveau’ en ‘hearsay journalistiek’ zijn niet nuttig en pure kwaadsprekerij. Waarom, Vital?

  6. Joop Ha Hoek zegt

    1 september 2014 om 09:49

    Vital, het gaat natuurlijk niet om het verhaal van één man. In vluchtelingenkampen buiten Bhutan zijn tienduizenden niet-boeddhistische uit hun land verdreven Bhutanezen opgenomen. Onder andere Amerika nam er duizenden op na rapportage van door de internationale gemeenschap erkende instanties die melding maakten van ernstige schendingen van mensenrechten in Bhutan. Ga er maar vanuit dat het BD geen hearsay verhalen plaatst maar zich baseert op bronnen. Oriënteer jezelf eens beter voordat je zulke onzinnige uitspraken doet. En lees artikelen beter.

    • Joop Ha Hoek zegt

      1 september 2014 om 15:32

      Vital, hier zijn bronnen waarop ons artikel is gebaseerd:

      http://www.bodhitv.nl/menu/show-news/2009-12-10/bhutanese-vluchtelingen-bewust-verzwegen/

      http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3496605/2013/08/22/Jaarlijks-500-vluchtelingen-uitgenodigd.dhtml
      http://www.nu.nl/politiek/3556279/jaarlijks-500-uitgenodigde-vluchtelingen-nederland.htmlhttp://www.nrc.no/?did=9243701
      http://www.nrc.no/arch/_img/9243651.pdf
      http://www.hrw.org/news/2008/01/31/bhutans-ethnic-cleansing
      http://www.hrw.org/news/2011/03/30/bhutan-s-refugees-there-s-no-place-home
      http://archpsyc.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=481768
      http://www.impact.arq.org/doc/kennisbank/1000011446-1.pdf
      http://www.humanrights.asia/news/urgent-appeals/AHRC-UAC-074-2012
      http://www.unhcr.org/refworld/country,,WRITENET,,BTN,,3ae6a6c08,0.html
      http://www.photovoice.org/bhutan/index.php?id=3
      http://www.resettlement.eu/resource/resettlement-netherlands-interviews-bhutanese-refugees

      Bronnen Digibron, IPS, OneWorld, Bodhitv. Vluchtelingenwerk Nederland, verschillende persbureaus, Trouw.

  7. Borisboyo zegt

    1 september 2014 om 15:44

    Misschien wil Vital de utopie behouden dat dit niet voorkomt in het “land van geluk”??

    Door wat ik hierboven allemaal lees, vraag ik me wel af hoe onafhankelijk zo’n Boeddhistische Omroep is? Ik kijk juist de documentaires van de BOS omdat ik het idee heb dat dit integere, waarheidsgetrouwe docu’s zijn. Nu blijkt dus van niet…

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
05 dec
Meditatie en lezing "De Boeddha en de Sint – geven in het boeddhisme "
5 dec 23
06 dec
Online Lezingenserie ‘Meewerken met de Natuur’ (2)
6 dec 23
09 dec
Oriëntatiebijeenkomst Opleiding tot Kum Nye trainer
9 dec 23
10 dec
Meditatiedag “De vier verblijfplaatsen van het hart”
10 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Tolerantie: verbinding is alleen mogelijk met zelfkritiek

    Kees Moerbeek - 3 december 2023

    Ondanks het feit dat het begrip in de loop van de geschiedenis verschillende betekenissen kreeg, bleef de grondbetekenis herkenbaar. Kort en bondig noemt Schuyt tolerantie op bladzijde 8: ‘de onderdrukking van de neiging anderen te onderdrukken.’

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Better Burma: het verhaal van Joah McGhee
    • ICT – paneldiscussie ‘de krachten bundelen tegen buitenlandse inmenging’
    • ValDigFer – beeldgedicht
    • Wie zegt dat je naar je hart moet luisteren?
    • Het jaar 2023 – dag 338 – zwart-als-roet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.