• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » Het spiegelingsproces van Tashi Norbu

Het spiegelingsproces van Tashi Norbu

9 mei 2014 door Bianca Visser

 

Tashi Norbu in New York.
Tashi Norbu in New York.

Aanstaande zondag exposeert de Nederlands Tibetaanse kunstenaar Tashi Norbu in Ahoy Rotterdam. Hij schilderde in India als tienjarige jarige jongen  Moeder Maria met haar zoon in de armen, maar zijn vader werd daarover heel erg boos.Veel mensen hebben reeds kennis gemaakt met zijn boeddhabeelden en hedendaagse boeddhistisch schilderijen.

Titel kunstwerk 'Universe XXL' van Tashi Norbu - 4x1.40 m
Titel kunstwerk ‘Universe XXL’ van Tashi Norbu – 4×1.40 m

Exposities, workshops, zandmandala’s, lezingen, interviews, internationale reizen naar manifestaties, Ticket For Tibet festivals, musea etc.

Deze hardwerkende kunstenaar is net terug van New York waar hij een succesvolle expositie heeft afgerond en maakt zich weer klaar om komende zondag, op 11 mei 2014 zijn kunstwerken te tonen in AHOY Rotterdam als ZH de Dalai Lama zijn boeddhistische onderricht en publieke lezing geeft. Net als tijdenshet bezoek van de Dalai Lama in 2009 in de RAI in Amsterdam.

Tashi voelt nu duidelijk dat hij ineen nieuwe levensfase zit. ‘Wie ben ik, wat heb ik werkelijk nodig? ‘

Tashi Norbu Dalai Lama Banner canvas 8x4 m - Ticket for Tibet festival
Tashi Norbu Dalai Lama Banner canvas 8×4 m – Ticket for Tibet festival

Tashi: ‘Mijn nieuwe ideeën zijn van mijzelf, niet die van zes  miljoen andere Tibetanen’. Het is een spiegelingsproces van Tashi zelf, hij heeft de afgelopen 14 jaar een geleidelijk ontwikkelingsproces doorlopen en is geworden waar hij nu staat in zijn leven.Zijn ouders vluchtte in 1959 van Tibet naar Bhutan en daar is Tashi in 1974 geboren. Hij was negen jaar toen hij samen met zijn ouders en een zusje naar India vertrok om zich te vestigen in McLeod Ganj, een dorpje bij  Dharamsala in de Noord Indiase provincie, Himachal Pradesh.

Dat getal 9 heeft hij verwerkt in de naam van zijn studio: ‘Contemporary Art Studio – 9 Pillars’ dat gelegen is in het Noord-Hollandse Wormer.

In McLeod Ganj bevindt zich de residentie van de Dalai Lama met daar tegenover zijn hoofdtempel: Tsuglagkhang. Hierdoor is het een populaire bestemming voor boeddhistische studenten en toeristen geworden.

Duizenden Tibetanen wonen in en rondom McLeod Ganj. Het is ook de vestigingsplaats van de Centrale Tibetaanse Administratie (CTA), de Tibetaanse regering in ballingschap. De Tibetanen noemen de stad Dharamsala zelf:  ‘Dhasa’ (een combinatie  van Dharamsala en Lhasa). ‘In Dhasa, ja, daar is het allemaal begonnen’, zegt Tashi. 

Tashi Norbu 6 - Moeder Maria met zoon JezusAls tienjarige jongen zag hij een heel mooi Westers schilderij van  Maria met haar zoon Jezus in de armen ná de kruising, hij vond de diepte, het reliëf in het kunstwerk ongelofelijk fascinerend. Op een dag wilde hij op dezelfde manier Moeder Maria schilderen op een groot doek. Zijn vader kwam thuis en kon het niet bepaald waarderen. Heel boos haalde hij het doek weg en verbood Tashi nog dergelijke voorstellingen te maken. Tashi begreep er helemaal niets van en nog steeds niet, ‘waarschijnlijk omdat mijn vader het té erotisch vond of zo’.

Op achttienjarige leeftijd kreeg Tashi de kans af te studeren in de klassieke thangka schilderkunst aan De Bibliotheek van Tibetaanse Werken en Archieven dat in 1970 door de huidige Dalai lama werd geopend.

In deze bibliotheek  worden 80.000  manuscripten en andere belangrijke bronnen met betrekking tot de Tibetaanse geschiedenis, politiek en cultuur veilig bewaard. Het wordt beschouwd als een van de belangrijkste instellingen voor Tibetologie in de wereld en wordt gerund door directeur  Geshe Lahkdor, de oude vertaler van ZH de Dalai Lama. Hier werd Tashi’s  creatief talent voor het eerst ontdekt en ontwikkeld. Daarna heeft hij als traditionele Thangkaschilder voor het kabinet (‘Private Office’)  van ZH de Dalai Lama in Dhasa gewerkt.

In 2000 belandde hij in België om op zijn 26e te gaan studeren aan de Sint Lucas Academie voor Beeldende Kunst. Later on 2003  kon hij onder leiding van Jan Hoet in het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (SMAK) in Gent werken. In 2004 was zijn eerste expositie in Gent. Hij werd in 2007 gekozen tot ‘Artist for Peace’ door het Museum voor Vrede te Diksmuide in België.

Titel Kunstwerk Self-immolation.
Titel Kunstwerk Self-immolation.

Na zeven jaar België woont hij inmiddels al weer zeven jaar in Nederland.  Tashi: ‘Het vorderen van de leeftijd hoeft niet meteen te betekenen dat je automatisch wijzer wordt. Het zijn de flexibiliteit en leergierigheid die onze grenzeloze geest openen’. Het leven in het Westen heeft zijn persoonlijke ontwikkeling beïnvloed. Door te experimenteren met kunstvormen is hij zelfbewuster geworden. Tashi: ‘Veel Tibetanen zijn niet assertief en weten niet goed wat ze willen’. Hij heeft hij niet meer de behoefte zijn kunstwerken aan de ander uit te willen leggen en besef dat zijn interpretatie de ander te veel kan beïnvloeden. Tashi: ‘Laat de kunst maar voor zichzelf spreken’.

De schildertechniek die gebruikt wordt voor de thangka’s volgens de Tibetaanse traditie, vindt hij in feite maar saai. Het zijn vlakke vaste patronen en er zit geen diepte in. Hierdoor kan men het maar op één manier interpreteren. Als kind sprak hem de Westerse kunstexpressies zoals die van bijvoorbeeld Van Gogh, de Renaissance stijl etc. het meest aan.

Tashi-Norbu- 4-jarige-Tashi-Norbu-met-ouders-en-zusje-in-Bhutan.
Tashi-Norbu- 4-jarige-Tashi-Norbu-met-ouders-en-zusje-in-Bhutan.

In het begin van zijn carrière in het Westen had hij veel belangstelling voor de moderne kunst. Na allerlei kunstexperimenten zit hij nu in een nieuwe fase.  Er was een ‘creatieve onrust’ nodig die aanzette  tot verandering en tegelijkertijd ruimte liet om nieuwe ideeën uit te werken en te experimenten. Al die jaren heeft hij zich voorbereid om uit te breken. Hij is nu waar hij wil zijn. Dat verschil wordt weerspiegeld in zijn nieuwe kunstwerken.

Tashi’s gedachten zijn dat zelfreflectie een vorm van bewust denken is en keuzes maken. Nieuwe ideeën dwingt ons tot nieuwe inzichten, tot een nieuw niveau van ordening. Tashi heeft geleerd, is geëvolueerd en wil steeds zo groeien overeenkomstig zijn diepste innerlijke waarden. En nu hij zich nog alleen bezig houden met exposities.

Conceptueel denken 

Tashi was niet alleen in New York voor een expositie, maar werkte daar ook intens samen met de Tibetaanse hedendaagse kunstenaar Tenzing Rigdol van het Tibet House US aan een nieuw concept. Zij brainstormden intensief over nieuwe ideeën omtrent moderne Tibetaanse kunst. Ze willen een internationaal platform creëren waarop Tibetaanse kunstenaars zich op een nieuwe manier kunnen presenteren.

Tashi pleit ook voor samenwerking met de Chinezen.  ‘Om Tibet te bevrijden is een nieuwe manier van denken nodig. Dit kan alleen bereikt worden in samenwerking met die Chinese kunstenaars die ook zichzelf willen bevrijden zoals de Chinese conceptueel kunstenaar/architect Ai Wei Wei en de Tibetaanse /Chinese schrijfster Tsering Woeser’. De beroemde Ai Wei Wei was in 2008 artistiek adviseur bij het ontwerpen van het Nationaal Stadion van Peking voor de Olympische Spelen. Hij noemde het ‘Birds Nest’, omdat vogels de Wereldvrede symboliseren. Later ontdekte hij dat de Chinese regering dit alleen maar als propagandastuk misbruikte en gaf er een andere betekenis aan. Voor zijn herhaald protest tegen diverse misstanden werd hij verscheidene keren gearresteerd en onder huisarrest geplaatst. Ai Wei Wei en Tsering Woeser hebben samen een boek geschreven met de titel: ‘Invisible Tibet’.

Tashi Norbu Quantum entanglement and Law of Attraction 3x1.30 m
Tashi Norbu Quantum entanglement and Law of Attraction 3×1.30 m

Tsering Woeser liet het kunstwerk van Tashi met de titel:  ‘Quantum entanglement and Law of Attraction’  aan Ai Wei Wei zien en complimenteerde met de woorden: ‘hij is een uitstekende kunstenaar, ik voel me gelukkig met dit Tibetaanse schilderij, het geeft me een gevoel van vrijheid en een transcendente ervaring.’

Meer over de spirituele betekenis van de futuristische Boeddha op dit schilderij is te lezen op Facebook:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151964764307163&set=pb.708897162.-2207520000.1399571479.&type=3&theater

Er is dus een nieuwe beweging (‘Art Movement’) , een frisse wind in het creatieve brein van moderne Tibetaanse en Chinese kunstenaars. Als een kleine groep individuen naar een nieuw bewustzijnsniveau is overgegaan, wordt die transformatie energetisch door het universum vanzelf waargenomen. Onze levensenergie en de universele energie zijn continue in beweging. Er is een kritische massa aan mensen nodig willen we een grote sprong voorwaarts kunnen maken in bewustzijn en realiteit. Dit kunnen we alleen realiseren in liefde en  verbondenheid.

☸  DeNederlandse talkshow TV-serie Nova College Tour ontving op 3 juni 2009 de Dalai Lama in Amsterdam met Twan Huys als presentator. Op de achterwand van het podium is een mooi groot kunstwerk van Tashi Norbu te bewonderen.

Bekijk hier de uitzending: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1132347

☸ Tashi’s kunstwerken in de AHOY op 11 mei zijn te zien in de VIP-ruimte voor de sponsors en is dus niet voor iedereen toegankelijk, maar je kunt hem volgen door je te abonneren via een nieuwsbrief:info@tashinorbu.be

Wil je meer weten over Tashi’s kunst?

FB: https://www.facebook.com/ltashinorbu?fref=ts

Website: http://www.tashinorbu.be/

 

 

 

 

Categorie: Beeldende kunst, Nieuws, Tibetaans boeddhisme Tags: 2014, Ahoy, Bianca Visser, dalai lama, Nederland, Rotterdam, Tashi Norbu

Lees ook:

  1. Foto’s (2e editie) Dalai Lama in Rotterdam
  2. Wat gaf de Dalai Lama vandaag zijn gehoor mee
  3. Dalai Lama ontvangt zilveren medaille
  4. Dalai Lama toert twaalf dagen door Australië

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Syl zegt

    9 mei 2014 om 23:22

    Wat jammer dat er blijkbaar verschillende klassen zijn in Ahoy. Als ik dat had geweten had ik mijn kostbare geld niet onttrokken aan mijn gezin om zondag aanwezig te kunnen zijn.

Primaire Sidebar

Door:

Bianca Visser

Boeddhist en personal coach, onderzoeker en medewerker van het Boeddhistisch Dagblad. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.