• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Media » BOS-tv en radio » BOS na 2015 mogelijk verder als productiehuis

BOS na 2015 mogelijk verder als productiehuis

1 april 2014 door de redactie

De boeddhistische omroep (BOS) onderzoekt de mogelijkheid om na 2015, als de kleine zelfstandige levensbeschouwelijke omroepen verdwijnen, verder te gaan als productiehuis.. De BOS wordt dan een onafhankelijke producent die programma’s levert aan omroepen. Bij het maken van programma’s wordt volgens Laetitia Schoofs, directeur van de boeddhistische omroep, het streven om niet alleen programma’s voor boeddhisten te presenteren, maar aan te sluiten bij wat er leeft in de samenleving. Het boeddhistisch perspectief wordt volgens haar meer het streven.

Schoofs: ‘De politiek heeft besloten dat de kleine levensbeschouwelijke omroepen worden opgeheven. Maar dat betekent niet per se dat de BOS-programma’s gaan verdwijnen. De regering heeft twaalf miljoen euro gereserveerd voor het maken van levensbeschouwelijke programma’s.’

Vorige week werd er iets meer duidelijk over het waarborgen van de levensbeschouwelijke identiteit in omroepland. De staatssecretaris van OCW had de Raad voor Cultuur advies gevraagd over de toekomst van het publieke mediabestel. De onderzoeksopdracht had onder meer betrekking  op het onderscheidende karakter van de programmering, het aanjagen van innovatie en creatieve competitie, over culturele en levensbeschouwelijke programmering, de positie op nieuwe media en mobiele diensten, de rol en organisatie van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO), en over de mogelijkheden om nieuwe geluiden aan bod te laten komen.

De Cultuurraad bracht vorige week een advies uit, waarin onder meer:

‘ De band met de achterban verdient speciale aandacht. Een aparte NTR-programmaraad of kamer waar de  achterbannen van de wereldgodsdiensten/ stromingen zijn  vertegenwoordigd is wenselijk om de relatie met de groepen   in Nederland vorm te geven en om kennis en expertise over   de vier wereldgodsdiensten/stromingen samen te brengen. Verder adviseert de commissie dat de programma’s worden   gemaakt door redacteuren die affiniteit met de wereldgodsdiensten hebben en ook de verschillende stromingen daarbinnen vertegenwoordigen.”

Culturele en levensbeschouwelijke programmering is volgens de Raad bij uitstek publiek en verdient extra waarborgen en een breed publiek bereik. Omdat vanaf 1 januari 2016 de zogenoemde 2.42 – omroepen ophouden te bestaan, zou in de toekomst bij de publieke omroep het gedachtegoed van de wereldgodsdiensten anders gewaarborgd moeten worden. De samenwerking tussen EO en IKON, KRO/NCRV en RKK, VPRO en eventueel Human neemt een deel van dat gedachtegoed voor zijn rekening. De programmering over andere wereldgodsdiensten en/ of levensbeschouwelijke stromingen zoals Islam, Hindoeïsme, boeddhisme en Jodendom past bij de taakopdracht van de NTR. De NTR krijgt ook de opdracht witte vlekken op het gebied van culturele programmering in te vullen, stelt de Cultuurraad.

In de toekomst zou het volgens de Raad logisch zijn vooral het gedachtegoed van de wereldgodsdiensten specifiek bij de publieke omroep te waarborgen. De christelijke stroming (NCRV/KRO en EO) en de humanistische stroming (via de VPRO) zijn straks ruim vertegenwoordigd in het publieke bestel. In het nieuwe omroeppalet is voor de achterban van de wereldgodsdiensten/ levensbeschouwelijke stromingen Islam, Hindoeïsme, boeddhisme en Jodendom niet vanzelfsprekend een plaats. Om een evenwichtig beeld te creëren, zullen er ook over en vanuit deze stromingen door de publieke omroep programma’s moeten worden aangeboden.

Nu heeft de NTR volgens artikel 2.35 van de Mediawet tot taak: Media-aanbod voor de landelijke publieke mediadienst te verzorgen dat voorziet in de bevrediging van in de samenleving levende maatschappelijke, culturele, godsdienstige of geestelijke behoeften, zodanig dat media-aanbod samen met het media-aanbod van de andere landelijke publieke media-instellingen een evenwichtig beeld oplevert van de maatschappelijke, culturele, godsdienstige en geestelijke verscheidenheid in Nederland. Na de opheffing van de 2.42 omroepen past het goed bij de taakopdracht van de NTR om programma’s te maken die het gedachtegoed van deze stromingen weerspiegelen, omdat zij als maatschappelijke doelgroepen elders niet of onvoldoende tot hun recht komen. De NTR is de omroep die op dit moment affiniteit met de wereldgodsdiensten heeft, omdat hij de afgelopen jaren de programma’s gemaakt heeft voor de islamitische gemeenschap en door zijn nauwe banden met de MO, OHM en de JO.’

Laetitia Schoofs. Foto web.
Laetitia Schoofs. Foto BOS.

Schoofs over de toekomst van de BOS en een poging om net als Human een ledenwerfactie te starten om als zelfstandige omroep de komende vijf jaar verder te kunnen gaan. ‘We hadden dat dolgraag willen doen, maar daar hebben we het geld en de mankracht niet voor. Wel zijn er andere mogelijkheden die we onderzoeken: doorgaan als redactie bij de NTR,, of als productiehuis bij de VPRO. De VPRO heeft een lichte voorkeur, want daar passen we ideologisch beter bij. Bovendien komt het profiel van de VPRO-leden erg overeen met onze eigen achterban.

Als productiehuis worden we een onafhankelijke producent, die programma’s levert aan omroepen. Die kant lijkt het sowieso op te gaan, want de Raad voor Cultuur maakte een beweging naar een BBC model waarbij de zelfstandige omroepen marginaal worden na 2021. En dat is denk ik onontkoombaar. Je kan wel leden gaan erven en de komende vijf jaar in het publieke bestel blijven, maar die andere ontwikkeling komt er aan. Financiering blijft moeilijk. Daarom zijn we ook de wervingscampagne gestart. Dat geld stelt ons in staat om de komende bezuinigingen te compenseren, activiteiten te blijven organiseren en ook in de toekomst boeddhistische programma’s en content te maken en te verspreiden maar de onzekerheden blijven. De omroepen zitten allemaal te vissen. Hoe die twaalf miljoeneuro verdeeld wordt en wat we daar mee mogen.’

De BOS is (naast de uitzendingen in Frankrijk door France 1) de enige boeddhistische omroep in het Westen. Welke mogelijkheden zijn er om in internationaal verband te blijven uitzenden?

ebu logoSchoofs: ‘We praten nu met de Europese Boeddhistische Unie (EBU), de Amerikaanse organisatie Tricycle en de andere partijen, tot China aan toe. We moeten de culturele dialoog op gang helpen en een internationale BOS zou daar juist iets aan toe kunnen voegen.’ Hoe boeddhistisch blijft de BOS dan nog?

Schoofs:  ‘Mensen willen van de hokjescultuur af, je moet ze niet alleen programma’s voor boeddhisten presenteren. De programma’s moeten aansluiten bij wat er leeft in de samenleving en relevant zijn. Het boeddhistisch perspectief wordt meer het streven. Die kant gaan we meer uit. Het gevaar van boeddhisme light ligt op de loer, maar je moet de boel ook durven openbreken, en over de muur heen kijken. De budgetten gaan allemaal naar beneden. En om daarop te anticiperen zijn we de campagne ‘Verrijk je Karma’ gestart. Investeren in boeddhisme is nu juist de noodzaak.’

Bron nieuwsbrief april BOS.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: BOS-tv en radio, Media, Nieuws Tags: Boeddhistische Omroep Stichting BOS, einde, KRO-NCRV, Laetitia Schoofs, productiehuis, Raad voor Cultuur, toekomst

Lees ook:

  1. ‘BOS gaat verder met KRO-NCRV?’
  2. Hoe kijkdicht zijn boeddhisten in Nederland – een blik op De Boeddhistische Blik
  3. ‘Houd boeddhisme in beeld’
  4. Besluit BOS in KRO-NCRV pas eind deze maand verwacht

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
22 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
22 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 80 – deboodschap
    • Hartlicht
    • Boeddhistisch vormingsonderwijs bestaat vijf jaar
    • Leven in Thailand – stroomrantsoen
    • Van nul tot stil in acht tellen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens