• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Geheime rechtszaak: Verontrusting over ter dood veroordeelde Tibetaan

Geheime rechtszaak: Verontrusting over ter dood veroordeelde Tibetaan

31 januari 2014 door de redactie

Er is ernstige verontrusting ontstaan over een Tibetaanse man, Dolma Kyab, die na beschuldiging van moord op zijn vrouw, Kunchok Wangmo, in augustus (2013) ter dood werd veroordeeld. Berichten van Tibetaanse bronnen geven aan dat ze mogelijk zichzelf in brand heeft gestoken en dat de autoriteiten hebben geprobeerd hieromheen een zaak tegen Dolma Kyab te bouwen. De rechtszaak werd in het geheim gehouden en de staatsmedia maakte geen melding van enig bewijs, anders dan een ‘bekentenis’ van Dolma Kyab, die gemarteld is, aldus Tibetaanse bronnen in ballingschap.

Dolma Kyab (Chinese transliteratie: Drolma Gya) werd ter dood veroordeeld door de lokale Volksrechtbank in Ngaba. (Chinees: Aba) voor “het doden van zijn vrouw en het verbranden van haar lichaam, zodat het lijkt alsof ze zichzelf in brand heeft gestoken”, aldus de Chinese staatsmedia op 16 augustus 2013.

De Chinese autoriteiten hebben een agressieve campagne opgezet om de zelfverbrandingen in Tibet te criminaliseren. In januari werd een Tibetaanse monnik Lobsang Kunchok veroordeeld tot een voorwaardelijke doodstraf en zijn neef Lobsang Tsering kreeg tien jaar voor “opzettelijke doodslag” in verband met de zelfverbranding van acht Tibetanen in Ngaba (Chinees: Aba) – hoewel vijf van de zelfverbrandingen nooit hebben plaatsgevonden. Dit was de eerste keer dat dergelijke zware straffen werden opgelegd aan personen, die Tibetanen naar verluidt hadden ‘aangezet’ of ‘gedwongen’ zichzelf te verbranden.

De veroordeling en uitgebreide propaganda inspanningen rond het proces van Lobsang Kunchok en Lobsang Tsering (in de officiële pers en op de staatstelevisie werd verslag gedaan over het nieuws van de vermeende samenzwering) toonden een harde lijn en meer systematische reactie van de autoriteiten om de zelfverbrandingen te bestempelen als strafbare feiten en de schuld voor de zelfverbrandingen te leggen bij ‘krachten van buitenaf.’

Zelfverbranding TibetOndanks deze maatregelen ging de golf van zelfverbrandingen in Tibet door. Een Tibetaanse monnik, Tsultrim Gyatso, stak zichzelf in brand en overleed op 19 december vorig jaar.

Het opleggen van de doodstraf is zeldzaam in Tibet en er wordt gevreesd dat het vonnis mogelijk is beïnvloed door politieke omstandigheden. Dolma Kyab wordt gevangen gehouden in Barkham (Chinees: Maerkang), de hoofdstad van de Ngaba Tibetaanse en Qiang Autonome Prefectuur in Sichuan (het Tibetaanse gebied Amdo). Volgens Tibetaanse bronnen in ballingschap, is hij ernstig gemarteld.

Een ter dood veroordeling moet volgens de Chinese wet worden beoordeeld door een hogere rechter. Indien een eerste vonnis door een Volksrechtbank de doodstraf opgelegd heeft, wordt het eerste beroep ingesteld door een hogere Volksrechtbank en ook door de aller hoogste Volksrechtbank. De hogere rechtbanken hebben de bevoegdheid om het vonnis te wijzigen, waaronder het opleggen van een voor twee jaar geschorst doodvonnis, hetgeen over het algemeen neerkomt op een levenslange gevangenisstraf. Als de doodstraf zonder uitstel wordt gehandhaafd, vindt de uitvoering in de regel kort daarna plaats. De huidige status van de zaak van Dolma Kyab is niet bekend.

Tibetaanse bronnen melden dat Dolma Kyab voorafgaand aan zijn proces werd gemarteld en dat hij heeft verklaar onschuldig te zijn. Zijn huidige toestand  is niet bekend. Volgens dezelfde bronnen lijkt het erop dat Dolma Kyab geen eerlijk proces or rechtsgang heeft gekregen, zonder een bekwame raadsman naar eigen keuze. Berichten in de staatsmedia maken geen melding van enig bewijsmiddel in deze zaak anders dan een ‘bekentenis’, en het is bekend dat in China vaak marteling wordt gebruikt om bekentenissen los te krijgen.

De omstandigheden van de zaak zijn nog steeds onduidelijk vanwege de repressieve politieke omstandigheden en het klimaat van angst in het gebied. Volgens sommige Tibetaanse bronnen, die niet volledig konden worden bevestigd, stak Kunchok Wangmo zichzelf in maart 2013 ’s avonds laat in brand en overleed ze. De autoriteiten in Ngaba lijken te hebben geprobeerd om een zaak tegen Dolma Kyab te construeren met de beschuldiging dat hij zijn vrouw zou hebben vermoord. Diverse Tibetaanse bronnen vermeldden dat op de ochtend na Kunchok Wangmo’s dood, veiligheidsambtenaren naar het ouderlijk huis kwamen en Dolma Kyab aanzienlijke steekpenningen aanboden om te zeggen dat ze zelfmoord had gepleegd wegens familie problemen. Dezelfde bronnen zeggen dat zijn arrestatie volgde op zijn weigering om dit te doen, hoewel de volledige details van de omstandigheden niet bekend zijn.

Bron ICT Nederland.

Het BD schreef eerder over deze kwestie, lees hier

 

Categorie: Geluk, Mensenrechten, Nieuws, Rechtspraak Tags: China, dood, rechtbank, rechtszaak, Tibet

Lees ook:

  1. Gemartelde Tibetaanse toeristengids overleden
  2. Tibetaanse monnik tot tien jaar cel veroordeeld
  3. Politieke gevangene Lobsang Yeshi in Lhasa overleden
  4. Tibetaan (20) veroordeeld tot 4,5 jaar celstraf na oproep om Panchen lama vrij te laten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.