• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Foodwatch –  Overtredingen regels kindermarketing aan orde van de dag

Foodwatch –  Overtredingen regels kindermarketing aan orde van de dag

13 december 2024 door de redactie

Voedselwaakhond Foodwatch heeft een nieuwe klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie. Op diverse adventskalenders met chocolade-snoepjes staan bekende kinderidolen Paw Patrol, Minions, Garfield en Hey Duggee. De Nederlandse reclamecode schrijft voor dat dit soort kindermarketing niet meer mag. De adventskalenders worden aangeboden bij Amazon.nl, Bol.com, CandyXL.com en DrogisterijPlus.nl.

Frank Lindner, campagneleider bij Foodwatch: ‘Een keer een chocolaatje, helemaal prima. Maar dat verkopers keer op keer de regels aan hun laars lappen, is ronduit schandalig. Kinderidolen horen al meer dan vier jaar niet meer op verpakkingen van ongezonde voedingsmiddelen en snoep te staan. Bedrijven weten verdomd goed dat ze fout zitten, maar dankzij slappe zelfregulering op kindermarketing gaan ze gewoon door. Geen strenge regels, geen strikte handhaving, geen boetes – dit is belachelijk! Waar blijft de wet Kindermarketing?’

Idolen

Het plaatsen van zogenaamde licenced media characters op voedingsmiddelen mag officieel niet meer volgens de reclamecode sinds juli 2020. Toch gebruiken producenten nog altijd bekende idolen om de aandacht van jonge kinderen te trekken. Foodwatch heeft nu bij de Reclame Code Commissie geëist dat de webwinkels en voedselproducenten stoppen met het overtreden van de regels. De voedselwaakhond heeft vanwege de Kerstperiode verzocht om de klacht zo spoedig mogelijk te behandelen.

Dat voedselbedrijven op illegale wijze kinderen blijven lokken met voor hen bekende idolen en daarmee de regels overtreden, is onacceptabel. Zeker in het geval van Amazon.nl en Bol.com. Vorig jaar heeft Foodwatch ook al beklag gedaan bij de reclamecommissie tegen deze twee megawebshops over het illegaal gebruik van bekende kinderidolen. Het ging toen om chocolade paaseieren waar nog altijd licensed media characters op prijkten. Toen de voedselwaakhond in alle gevallen gelijk kreeg, hebben de webshops beterschap beloofd en zouden ze strenger gaan toezien.

Fout

‘De webshops doen mooie beloftes op het moment dat duidelijk wordt dat ze fout zitten, maar ze lappen de regels opnieuw aan hun laars. Mogelijk beslist de Reclame Code Commissie pas na de Kerstdagen over deze klacht. Dat zien we vaak bij overtredingen: uitsluitsel volgt pas vele weken na de verkoop en het melden van de klacht. Dit maakt het voor bedrijven lucratief om de regels aan hun laars te lappen. Bovendien worden er geen boetes opgelegd en zijn uitspraken niet bindend. Wat ons betreft komt er zo snel mogelijk een einde aan deze zelfregulering en maakt politiek Den Haag snel werk van een wettelijk verbod’, aldus Lindner.

Nadeel systeem

De afgelopen jaren hebben consumenten en organisaties zoals Foodwatch met succes fabrikanten die nog altijd bekende kinderidolen inzetten voor de Reclame Code Commissie gesleept. Groot nadeel van het systeem is dat het fabrikant voor fabrikant en product voor product moet. Een uitspraak over één overtreder, geldt niet direct voor anderen.

Eerder is uit onderzoek door Panteia in opdracht van Foodwatch nog gebleken dat consumenten in Nederland onvoldoende worden beschermd tegen de negatieve invloed van reclames voor (ongezonde) voedingsmiddelen. Het rapport ‘Regulering van reclame voor voedingsmiddelen’ concludeert dat door de scheve verhoudingen binnen de Stichting Reclame Code de belangen van de industrie zwaarder wegen dan die van de consument.

Bron Foodwatch

Categorie: Gezondheid, Nieuws, Voedsel Tags: Foodwatch, idolen, kinderen, kindermarketing, RCC

Lees ook:

  1. RCC – Paw Patrol, Frozen en Minions moeten van voedselverpakkingen
  2. foodwatch vs. McDonald’s: kinderidolen op Insta en website mogen niet
  3. Foodwatch eist keiharde maatregelen tegen kindermarketing
  4. Klacht foodwatch tegen kindermarketing McDonald’s op social media

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.