• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Ton Lathouwers, zenmeester Hui-Yu Roshi overleden

Ton Lathouwers, zenmeester Hui-Yu Roshi overleden

18 november 2024 door de redactie

Lijfspreuk van Ton: “I shin den shin”  Van hart tot hart.

Ton Lathouwers (92), Zenmeester Hui-Yu Roshi is zaterdagavond 16 november om half zes overgegaan naar een andere werkelijkheid. Hij is over het lijden van deze wereld heen, in het licht. Onderweg naar de zendo rolde steeds vaker het zinnetje: “Going slowly into eternity” over zijn lippen. Een priestervriend had dit ooit tegen hem gezegd. Hij hield van dat zinnetje. De laatste jaren vielen steeds meer mensen om hem heen weg, zijn zoon Wladimir, goede vrienden en ‘reisgenoten’ uit het verleden. Hij begon een verlangen naar de eeuwigheid te ontwikkelen, waarvan hij overtuigd was, dat we daar samenkomen met onze geliefden. Hij geloofde daar stellig in.

Hij haalde daarbij zijn geliefde schrijver Sjestov aan die zich de vraag stelt: “Waarom vond het Ene, dat toch zo vol is van zichzelf, zo al-begrijpend en zo vol vrede, het nodig om zich op te splitsen in myriaden zielen en deze zielen in de wereld te werpen, hen te doen verblijven in die mysterieuze lokkende lichaamscellen, als het achteraf zou blijken dat het beste wat die zielen kunnen doen is hun lichamen weer verlaten en terug te keren tot dat Ene waaruit zij oprezen? Waar ligt de ‘waarheid? In de voorwaarts gerichte beweging weg van het ‘Ene’, waaruit wij ontsnappen na een grenzeloze krachtsinspanning? Of in de beweging terug naar de Ene, in het besef dat de eerste vermetelheid een oerzonde was?”[…] “Heel het leven is één creatieve vermetelheid en precies daarom een eeuwig mysterie, dat nooit kan worden herleid tot iets dat klaar of begrijpelijk is. […] De vermetele mens gaat moedig voorwaarts, niet omdat hij of zij weet wat haar te wachten staat, maar door ‘sola fide’, alleen door geloof.”

Geloof, en het vertrouwen dat niemand eruit kan vallen. Dat iedereen zal worden gered, zelfs de duivel, ook Judas, zelfs Hitler en Stalin, het was zijn diepste verlangen en weten, want: “Niemand valt eruit!”  Zijn motto waren de woorden van Julia of Norwich, die hij als opdracht schreef in de vele boeken die hij tijdens sesshins meegaf aan deelnemer, want Ton gaf alles weg. “All shall be well and all will be well and sin is behovely”. De zonde hoorde erbij. Want wij mensen zijn feilbaar en dat wist hij maar al te goed vanuit zijn eigen turbulente bestaan dat hij heeft geleid. Felix culpa! Gelukkige val, want de zonden zullen u worden vergeven en dat mysterie is vele malen groter, dan die keurige mensen die nooit iets fout doen. Wij herinneren ons Ton als een menselijk en groot zenmeester.

In september deelde Ton het bericht dat hij niet aanwezig kon zijn in de november-sesshin. Het was de tweede keer in de 25 jaar dat wij in Steyl sesshins organiseren dat hij er niet was. Op 21 oktober schreef hij het laatste alarmerende bericht aan zijn dharma-opvolgers: “Geachte reisgenoten op de Weg, het moment is gekomen, dat ik me moet terugtrekken. Gezien mijn leeftijd en gezondheid heb ik vooral nood aan bezinning. De tijd, die mij nog resteert wil ik vooral daaraan besteden”. Dit schrijven is hierover tevens een soort testament. Hij besluit met een frase uit de Mumonkan: “Laat elk woord, dat uit je hart komt opwellen als dat aller diepste, als het familiejuweel zo intiem, zo krachtig dat heel het universum opnieuw tot bestaan komt”. Grote dankbaarheid rest ons, grote dankbaarheid aan een groot  zenmeester Ton Lathouwers.

Grote dankbaarheid dat hij zo lang in ons midden is geweest, grote dankbaarheid voor wat hij voor ieder van ons heeft betekend. Een groot zenmeester is van ons heengegaan, einde van een tijdperk…we zijn dankbaar dat we acht jaar zo intensief in de sesshins met hem mochten samenwerken. Zijn opvolgers zetten zijn nalatenschap voort.

‘In de dood wil iets nieuws geboren worden…..’

Het is troostvol dat Ton wordt herdacht tijdens de soetra-diensten van Yokoji, het zencentrum in California dat is opgericht door Maezumi, in zenkloosters in Nederland en in de kloosters van Steyl.

Laten wij Ton gedenken door de komende week iedere avond om 20.00 uur samen voor hem te mediteren.

De crematie zal in besloten kring plaatsvinden. Mocht er een livestream beschikbaar komen, dan zullen we dat tijdig laten weten.

Namens Maha Karuna Ch’an,
Elsbeth Wolf
Marja de Groote

Foto: Elsbeth Wolf

Categorie: Nieuws Tags: Going slowly into eternity, overleden, Ton Lathouwers

Lees ook:

  1. Geshe Lhundub Sopa (92) overleden
  2. Boeddhistisch filmfestival Antwerpen
  3. Gelek Rimpoche overleden
  4. Walk with me – film over Thich Nhat Hanh

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Peter Pijls zegt

    18 november 2024 om 08:49

    Ton Lathouwers was de best denkbare reclame voor het boeddhisme in Nederland, al wil ik de betonnen boeddhabeelden uit het tuincentrum niet onderschatten. Toen ik 20 was en student journalistiek, had ik het voorrecht hem te mogen interviewen. Ton Lathouwers maakte een blijvende indruk op mij, al koos ik later voor Sotozen.

  2. Emma zegt

    18 november 2024 om 09:00

    Ik zie uit naar elke dag bericht.
    Bedroefd door het heengaan van Ton Lathouwers. Een prachtig mens is niet meer op aarde.

  3. Mieke zegt

    19 november 2024 om 08:25

    Ton lééfde vanuit zijn existentiële ervaring die zijn leven volledig op zijn kop zette: ‘ the revolution of the fundaments’ zoals hij zei. Dat was de ervaring dat ‘ niemand eruit kan vallen’. Met tomeloze energie gaf hij dit inzicht door. Hij hield het inzicht ook levend voor zichzelf. Dat drukte hij ook iedereen altijd op het hart: hou het lévend. Voor Ton geen abstracte taal maar diep doorleefde wijsheid voorbij alle wijsheid. Voor mij was hij het best mogelijke gezelschap: warm, betrokken, open van hart tot hart. Ik zal hem erg missen.

  4. Nirvair Kaur de Ruiter zegt

    19 november 2024 om 10:06

    May his precious spirit travel gently.

    Dank je Ton 🙏🙏🙏

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan – meevechten
    • Als God alomvattend is, omvat Hij ook het kwaad
    • Sodis – de virtuele denkster 530
    • RPC en Charity from the heart – Laat ons Kind zijn
    • Taigu – Zonder leven na de dood geen boeddhisme

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.