Varkens in Nood heeft twee nieuwe klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie. De klachten gaan over misleidende kindermarketing door de brancheorganisatie van de varkenshouderij (POV) en veevoederbedrijf De Heus.
In beide gevallen spiegelt de vee-industrie jonge kinderen een onrealistisch beeld voor van het varkensleven. Het lesmateriaal doet volgens Varkens in Nood geen recht aan de realiteit van miljoenen dieren die leven met stress, ziekte, pijn en onnodig wrede behandelingen.
The Pig Story
In 2020 stuurt de Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) ongevraagd het lesmateriaal The Pig Story naar basisscholen. Het materiaal schetst een rooskleurig beeld van de varkenssector, zonder vermelding van het dagelijkse dierenleed. Varkens in Nood dient daarop een klacht in bij de Reclame Code Commissie (RCC). Die bevestigt dat er inderdaad sprake is van misleidende reclame, gericht op kinderen. De POV belooft daarop om de campagne aan te passen, maar doet dat uiteindelijk niet. Zo noemt het lesmateriaal een stalen kraamhok nog altijd ‘een speciaal hok voor de zeug om samen te zijn met haar biggen’. Het lesboekje verhult dat een zeug wekenlang staat opgesloten in een krappe kraamkooi waarin ze zich niet eens kan omdraaien.
De Heus Kidzz
Ook veevoedergigant De Heus verspreidt volgens Varkens in Nood via de website De Heus Kidzz misleidende informatie gericht op jonge kinderen. Ze omschrijven een varkensbedrijf als een ‘gezellige beestenboel waar varkens spelen met hun speelgoed’. In werkelijkheid leven bijna alle varkens onder stressvolle en ziekmakende omstandigheden, zonder geschikt afleidingsmateriaal, weet Varkens in Nood.
‘Het verspreiden van misleidende informatie die jonge kinderen een positief gevoel moet geven over varkensvlees, gaat echt te ver’ stelt Frederieke Schouten, directeur van stichting Varkens in Nood. ‘Juist op school horen opgroeiende kinderen objectieve en eerlijke voorlichting te krijgen over dierenwelzijn.’