• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Nieuws » RCC – ‘Varkenssector doet aan misleidende kindermarketing’

RCC – ‘Varkenssector doet aan misleidende kindermarketing’

22 maart 2021 door de redactie

‘The Pig Story’, een pr-campagne van de Nederlandse varkenssector, gebruikt misleidende en onjuiste informatie om jonge kinderen een positief gevoel te geven over varkensvlees. Dat concludeerde de Reclame Code Commissie na een klacht van Stichting Varkens in Nood. Deze conclusie is nu ook bevestigd in hoger beroep.

De Producenten Organisatie Varkenshouderij (POV) stuurde ongevraagd lesmateriaal naar basisscholen in Nederland. Het boekje schetst een uiterst positief beeld van de varkenssector en verzwijgt daarbij de negatieve kanten van de intensieve varkenshouderij. De informatie wordt aangeboden als lesmateriaal, nergens staat vermeld dat het eigenlijk reclame is. De Reclame Code Commissie (RCC) oordeelde afgelopen december al dat dit in strijd is met de Nederlandse Reclame Code, met de Kinder- en Jeugdreclamecode en de Milieu Reclame Code.

De POV was het niet eens met de uitspraak en ging in hoger beroep. Op 16 maart kwam de uitspraak. Het College van Beroep oordeelt dat de uiting het imago van de varkenshouderij bij kinderen verbetert en daarmee indirect ook varkensproducten aanprijst. Het lesmateriaal van The Pig Story is dus wel degelijk op kinderen gerichte reclame én bevat bovendien misleidende informatie.

Misleiding

Het College van Beroep volgt de RCC in alle uitingen die de Commissie misleidend noemt. Zo omschrijft de POV een kraamhok als comfortabel voor een zeug en haar biggen. Ook claimt de organisatie dat er ‘veel gezelligheid en speelgoed’ is in varkenshokken. In werkelijkheid ontbreekt in een groot deel van de stallen zelfs het wettelijk verplichte afleidingsmateriaal.

Het College van Beroep voegt zelfs nog een extra misleiding toe aan het oordeel van de RCC. Ook de opmerking dat ‘jonge biggen meestal overlijden doordat de zeug erop gaat liggen’ wordt beoordeeld als misleidend. Varkens in Nood had op de zitting al benadrukt dat de biggensterfte in Nederland zo extreem hoog is omdat het fokbeleid al jaren inzet op een onnatuurlijk hoog aantal biggen per zwangerschap.

Frederieke Schouten, directeur van Varkens in Nood: “Wij zijn heel blij met deze uitspraak. Dit bevestigt de schaamteloze kindermarketing van de varkenssector. Veel van het dierenleed waar wij al jaren tegen strijden, wordt in dit ‘lesmateriaal’ zorgvuldig verdraaid of verzwegen. Daar moet je de jeugd niet mee voorliegen. Juist kinderen leven steeds bewuster en houden rekening met de dieren en de planeet. Het is belangrijk om ze goed voor te lichten.”

Bron Varkens in Nood

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Nieuws Tags: college van beroep, hoger beroep, lesmateriaal, misleiding, reclame code commissie, scholen, The Pig Story, varkens in nood

Lees ook:

  1. RCC – ‘Nederlandse vleessector misleidt consument’
  2. Varkens in Nood: ‘ING op vingers getikt door RCC inzake welzijn varkens’
  3. Studenten dienen klacht in tegen volgens hen misleidende Shell reclames
  4. Varkens in Nood: Albert Heijn misleidt consument met ‘scharrel’-varkensvlees

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 2 juli 2022
    Zazenkai Zengroep Oshida met Helma Jifu Vulink
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

De lege plek van de democratie

Kees Moerbeek - 29 mei 2022

Het hart van de democratie is volgens de Franse filosoof Claude Lefort (1924-2010) een ‘lege plek’, onbepaald en ongrijpbaar. Niemand kan in een democratie de politieke macht grijpen of zelfs maar verpersoonlijken. Terecht, anders ligt volgens de filosoof totalitarisme op de loer. Dit artikel geeft een indruk van Leforts boek Wat is politiek?  ‘Politiek is […]

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Het jaar 2022 – dag 179 – aandacht
  • Extinction Rebellion en Christian Climate Action bezetten opnieuw kantoor Belastingdienst
  • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
  • Guy – De drie vergiften (P. kilesas)
  • Milieuministers zetten kettingzaag in de EU-bossenwet

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens