De publieke omroep KRO-NCRV stopt per direct met X, voorheen Twitter, zo maakte de omroep gisteren bekend. Reden voor deze beslissing lijken reacties te zijn op de optredens van Akwasi, omroepdirecteur van Omroep Zwart, in De Slimste Mens, de quiz die KRO-NCRV momenteel uitzendt op NPO 1.
‘X is in mijn ogen meer en meer verworden tot een maatschappij ontwrichtend platform. Met anonieme toetsenbordridders die vanachter hun laptop de meest weerzinwekkende bagger tikken’, schrijft Peter Kuipers, directievoorzitter KRO-NCRV in die verklaring.
‘Dit werd nog eens extra duidelijk toen afgelopen week Akwasi van Omroep Zwart kandidaat was in De slimste mens. Elke avond was #Akwasi trending op X door alle racistische en negatieve posts. We staan als KRO-NCRV voor een samenleving waarin we in harmonie samenleven, een verbonden samenleving. Een social media kanaal dat aan zijn gebruikers alle ruimte lijkt te geven aan polarisatie en racisme past daar niet meer bij.’
Kuipers hoopt dat andere (publieke) omroepen zich aansluiten bij zijn initiatief. De KRO-NCRV blijft wel actief op andere sociale media. Eerder lieten verschillende bedrijven al weten niet meer te adverteren op X door soortgelijke redenen en verschillende prominente Nederlanders en journalisten hebben hun account inmiddels opgeheven of houden deze niet meer bij. Sinds Elon Musk het platform overnam kelderde de inkomsten uit advertenties en het aantal (actieve) gebruikers.
Verschillende mediabedrijven geven aan erover te denken om ook te stoppen met socialmediaplatform X. Zo zegt de NPO “erover te denken”, maar is nog geen beslissing genomen. BNNVARA en AVROTROS nemen het idee om te vertrekken in overweging. De VPRO stelt “de problematische kant” van X te zien.