Van brood tot boterkoek: supermarkten liggen vol graanproducten. Uit nieuw onderzoek van Foodwatch blijkt dat graanteelt een giga-industrie is in Europa. De helft van het oppervlakte aan akkerland, in totaal 52 miljoen hectare, wordt hiervoor gebruikt. Dit staat gelijk aan 81 voetbalvelden. Elke hectare krijgt tijdens het groeiseizoen 4 tot 6 keer een regendouche met pesticiden te verduren. En dat is terug te zien in graanproducten: een derde van de graanproducten in Europa is vervuild met resten van bestrijdingsmiddelen.
Tien supermarkten in Nederland zijn ondervraagd over hun inzet tegen pesticiden in de landbouw: Albert Heijn, Jumbo, Coop, Plus, Dirk, Lidl, ALDI, Vomar, DekaMarkt en Spar. Uit hun reacties blijkt dat geen één van deze retailers een concrete en inzichtelijke inkoopstrategie heeft om via het hele assortiment de vervuiling in de graanindustrie aan te pakken. Het blijft bij enkele labels en projecten. Dit, terwijl alle supermarkten claims doen over hoe belangrijk ze het milieu vinden of zich inzetten voor behoud van biodiversiteit.
Daarom start Foodwatch een nieuwe internationale campagne met e-mailactie om supermarkten in Europa daad bij het woord te laten voegen. In totaal worden 20 retailers, in Nederland, Frankrijk en Duitsland, aangeschreven om met een inkoopstrategie te komen voor gifvrije graanteelt.
‘Supermarkten kunnen met hun inkoopmacht de productie van granen verduurzamen, maar dat doen ze amper. De helft van de onderzochte supermarkten biedt niet eens biologisch brood aan. Met onze nieuwe e-mailactie schudden we retailers wakker om in actie te komen!’ -Anke Bakker, campaigner Foodwatch Nederland