• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Xizang: China staat erop Tibet zijn naam te ontnemen

Xizang: China staat erop Tibet zijn naam te ontnemen

30 augustus 2023 door gastauteur

Tibet ‘Xizang’ noemen is nodig om ‘de dominante positie van China in het internationale discours te vestigen’, aldus Peking.

door Lopsang Gurung

Op 22 augustus kondigde de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Anthony Blinken sancties aan tegen Chinese functionarissen die verantwoordelijk zijn voor de gedwongen scheiding van hun ouders en de indoctrinatie van een miljoen Tibetaanse kinderen.

Blinken kondigde het volgende aan: ‘Het Ministerie van Buitenlandse Zaken neemt stappen om visabeperkingen op te leggen op grond van Sectie 212(a)(3)(C) van de Immigratie- en Nationaliteitswet aan ambtenaren van de Volksrepubliek China (VRC) vanwege hun betrokkenheid bij de gedwongen assimilatie van meer dan een miljoen Tibetaanse kinderen in door de overheid geleide kostscholen. Dit dwangbeleid is erop gericht om de Tibetaanse taalkundige, culturele en religieuze tradities van de jongere generaties Tibetanen uit te roeien. We dringen er bij de autoriteiten van de Volksrepubliek China op aan om een einde te maken aan de dwang om Tibetaanse kinderen in overheidsinternaten te plaatsen en om een einde te maken aan het repressieve assimilatiebeleid, zowel in Tibet als in andere delen van de Volksrepubliek China. We zullen blijven samenwerken met onze bondgenoten en partners om deze acties onder de aandacht te brengen en het afleggen van verantwoording te bevorderen.’

Net zoals het Tibetaanse kinderen hun nationale en religieuze identiteit ontneemt, probeert China Tibet iets te ontnemen dat niet minder essentieel is om te overleven, zijn naam.

In 2021 berichtte ‘Bitter Winter’ dat, als een van zijn eerste daden, de nieuw benoemde CCP secretaris van Tibet, Wang Junzheng, de voormalige ‘Slager van Xinjiang’ en de Chinese ambtenaar die wereldwijd het meest bestraft is voor zijn mensenrechtenschendingen (door de VS, het Verenigd Koninkrijk, Canada en de Europese Unie), gevraagd heeft om ‘Xizang’ in plaats van ‘Tibet’ te gebruiken als naam van de zogenaamde ‘autonome regio’ in officiële documenten. We zijn zo vrij om lezers te verwijzen naar ons artikel uit 2021 voor een diepgaande analyse van waarom de bewering dat ‘Xizang’ de oude naam van Tibet is, frauduleus is en het woord ‘Tibet’ in feite zo’n 1000 jaar ouder is dan ‘Xizang’.

Na twee jaar merken zowel Wang Junzheng als zijn bazen in Peking dat de campagne om het gebruik van ‘Xizang’ op te leggen niet werkt. Zelfs publicaties van de CCP gebruiken niet altijd de nieuwe naam en het officieel verboden woord ‘Tibet’ blijft verschijnen. Maar de CCP geeft niet op.

Op 14-16 augustus werd in Peking het 7e Internationale Symposium over Tibetologie georganiseerd. Het Verenigd Front gaf op 16 augustus een lange verklaring vrij over het symposium via zijn officiële WeChat account.

Het Verenigd Front legt duidelijk uit dat het niet om een taalkwestie gaat, maar om een politieke kwestie. Het schrijft dat ‘in een groot aantal contexten waarin het woord ‘Tibet’ wordt gebruikt om Xizang in het buitenland te vertegenwoordigen, de uitgebreide betekenis niet alleen Xizang omvat, maar ook Tibetaans sprekende prefecturen en provincies in de provincies Qinghai, Sichuan, Gansu en Yunnan. En deze geografische reikwijdte overlapt in hoge mate met het zogenaamde ‘Groot-Tibet’ waar de 14e Dalai Lama kliek al lange tijd voor pleit.’

Het Verenigd Front ontkent dat de campagne om de naam te veranderen in Xizang is mislukt. ‘In de afgelopen jaren, beweert het, als je in Xizang bent geweest en hebt gelet op de Engelse vertaling van ‘Xizang’ in de straten en steegjes van veel steden, zul je zien dat het aandeel van ‘Xizang’ [boven ‘Tibet’] aanzienlijk toeneemt. Het gebruik van ‘Xizang’ wordt ook op grote schaal overgenomen in de buitenlandse berichtgeving van China over Tibet’, waarmee in het document vooral de propagandakanaal ‘Global Times’ wordt bedoeld.

Het United Front citeert Wang Linping, een professor aan de School voor Marxisme van de Harbin Engineering University, en de auteur van verschillende propagandawerken waarin wordt beweerd dat Tibet deel uitmaakt van China. Volgens de verklaring zei Wang op het symposium in Beijing dat ‘het verkeerde concept van ‘Tibet’ al heel lang bestaat’ en dat ‘het gebruik van ‘Tibet’ de internationale gemeenschap ernstig heeft misleid.’ Hij schreef de uitvinding van het woord ‘Tibet’ toe aan de ‘Britse kolonialist Charles Alfred Bell’ en vergat daarbij dat de Italiaanse reiziger Marco Polo het woord al in de 13e eeuw gebruikte en dat er vóór hem al sinds de 9e eeuw varianten van ‘Tibet’ in Turkse bronnen te vinden zijn.

Volgens de verklaring van het Verenigd Front, waarin Wang Linping’s lezing op het symposium goedkeurend wordt samengevat, ‘om de conceptuele valstrikken van het Westen en de separatistische krachten in het Xizang-gerelateerde discours uit de weg te ruimen en China’s dominante positie in het internationale discourssysteem met betrekking tot het gebied te vestigen, is het dringend noodzakelijk om in het Engels het woord ‘Xizang’ op te leggen, dat China’s positie nauwkeurig kan uitdrukken. Onlangs heeft de Dalai kliek het gebruik van ‘Xizang’ in het Engels bekritiseerd, wat alleen maar bevestigt dat het gebruik van dit woord een effectief middel is om het kernpunt van het discours van de separatistische krachten te vernietigen.’

Opnieuw volgens het document van het Verenigd Front verklaarde Lian Xiangmin, plaatsvervangend directeur-generaal van het China Tibetology Research Center, dat ‘sommige mensen het woord ‘Xizang’ in het Engels gebruiken, wat alleen maar bevestigt dat het gebruik van dit woord een effectief middel is om het kernpunt van het discours van de separatistische krachten te vernietigen.’

Opnieuw volgens het United Front document, verklaarde Lian Xiangmin, plaatsvervangend directeur-generaal van het China Tibetology Research Center: ‘Sommige mensen in het Westen kunnen een andere mening hebben, maar China behandelt Xizang-gerelateerde zaken in overeenstemming met de wet. Of ze het kunnen accepteren is hun eigen probleem.’

Bron Bitter Winter.

 

Categorie: Boeddhisme, Dalai Lama, Geluk, Gezondheid, Mensenrechten, Nieuws, Politiek Tags: kritiek, naamswijziging, VS

Lees ook:

  1. China tikt VS op de vingers over verjaardagsfeest Dalai Lama
  2. Zeventiende Karmapa wil uit VS terugkeren naar India
  3. ‘Het boeddhisme wordt gekoloniseerd en onherkenbaar gemaakt door het Westen’
  4. VS – Nieuwe wet moet Tibetanen beschermen tegen verlies eigen cultuur, vrijheid en onderwijs

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. rafa zegt

    3 september 2023 om 13:02

    Ik geloof ..China probeert met veel energie, druk, geld een menselijke wetmatigheid te buigen..
    Friedrich Schiller : Je kunt mensen er niet van weerhouden te denken wat ze willen… Ik denk dat Tibet, Tibet is en blijft .. en zo hoop ik denken er velen met mij.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 2: neti neti zelfonderzoek
    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.