Het aantal vleesaanbiedingen is voor het eerst sinds 2015 gedaald. Dat blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier. Waar het aantal vleesaanbiedingen in het eerste half jaar van 2021 nog een recordhoogte bereikte, is het aantal nu terug op het niveau van 2020.
Het aantal aanbiedingen voor vlees en vleeswaren daalde bij vrijwel alle supermarktketens. De grootste daling was te zien bij Albert Heijn (-366), Hoogvliet (-249) en Dirk (-203). Drie van de twaalf gemeten supermarktketens deden het juist slechter: bij Plus (+110), Aldi (+75) en Vomar (+18) steeg het aantal vleesaanbiedingen.
Afbrokkelen
De daling in aanbiedingen is terug te vinden bij zowel kip (-279) als rundvlees (-365) en varkensvlees (-598). Opvallend genoeg bleef het aantal aanbiedingen voor vleesvervangers nagenoeg gelijk (+29). “Het lijkt erop dat supermarkten vooral vlees uitkiezen om minder mee te stunten,” aldus Anne Hilhorst van Wakker Dier. Mogelijkerwijs komt dit doordat ze het klimaatakkoord hebben ondertekend waarin staat dat we meer plantaardige eiwitten moeten eten in plaats van dierlijke. ‘Supermarkten kunnen deze belofte alleen waarmaken door deze vleesdaling snel voort te zetten,’ zegt Hilhorst. ‘Dat is voor het klimaat én de dieren het beste.’
Foldermonitor
Wakker Dier houdt sinds 2015 het aantal vleesaanbiedingen van supermarkten bij. Voor deze foldermonitor volgt Wakker Dier de grootste supermarktconcerns. Op dit moment zijn dat Albert Heijn, Aldi, Coop, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus, Spar en Vomar. Ook vleesaanbiedingen van Deen en Picnic worden meegerekend. Bij de sluiting van supermarktketen Deen medio 2021, werd zij vervangen door Picnic. Deze wisseling heeft geen invloed op de genoemde trends.