Het aantal aanbiedingen voor vleesvervangers in supermarkten was in 2021 hoger dan ooit. Dat blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier. Tegelijkertijd steeg ook het aantal vleesaanbiedingen tot een recordhoogte. Vleesvervangers worden dus niet ingezet om vleesaanbiedingen te vervangen, ze komen bovenop de vleesaanbiedingen. Daar schieten de dieren niets mee op,’ concludeert de organisatie.
Het aantal vleesaanbiedingen steeg in 2021 met bijna 1.300 stuks. Bij Coop en Aldi steeg het aantal vleesaanbiedingen het meest. Maar ook Vomar, Jumbo en Hoogvliet deden een behoorlijke duit in het vleeszakje. Alleen bij Albert Heijn en Dirk daalde het aantal vleesaanbiedingen.
Bij de vleesvervangers neemt Albert Heijn een grote spurt. Van de bijna 1.700 extra aanbiedingen voor vleesvervangers kwam 43 procent van de marktleider. Daarmee heeft Albert Heijn in 2021 verreweg het hoogste aandeel vleesvervangers: van elke 100 aanbiedingen voor vlees en vleesvervangers zijn er bij Albert Heijn 37 vegetarisch. Bij hekkensluiter Aldi zijn dit er nog geen 5.
Hoewel de aandacht voor vleesvervangers toeneemt, blijft de supermarktfolder vleesogeen. Gemiddeld zijn er ruim drie keer meer vleesproducten in de aanbieding. En dat heeft effect, want aanbiedingen drijven de verkoop op. Bovendien geven supermarkten zo het verkeerde signaal af aan hun klanten, want het is juist in ieders belang om minder vlees te eten.
Foldermonitor
Wakker Dier houdt al jaren het aantal vleesaanbiedingen van supermarkten bij. Voor deze foldermonitor volgt Wakker Dier de grootste supermarktconcerns. Op dit moment zijn dat Albert Heijn, Aldi, Coop, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus, Spar en Vomar. Supermarkt Deen bestaat inmiddels niet meer en is met terugwerkende kracht uit de monitor gehaald.