• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » foodwatch – Wat wordt het meest misleidende product van 2021?

foodwatch – Wat wordt het meest misleidende product van 2021?

22 november 2021 door de redactie

De drie genomineerden voor de elfde editie van de verkiezing voor het Gouden Windei zijn bekend. Ieder jaar organiseert voedselwaakhond  foodwatch  deze verkiezing voor het meest misleidende voedselproduct van het jaar. Veel producenten gebruiken verborgen boodschappen of valse versiertrucs. Het Gouden Windei legt de verborgen boodschappen achter claims bloot.

Foodwatch heeft zich over alle inzendingen van 2021 gebogen en de drie meest genoemde kandidaten geselecteerd. Aan elk van de drie genomineerde producten is een influencer als ambassadeur gekoppeld. Samen met consumenten en volgers gaan zij de komende tijd de strijd aan met hun Gouden Windei-kandidaat in een spannende wedstrijd: wie zal de prijs, die je absoluut niet wilt, winnen?

De nominaties:

Recyclebare kroepoekzakken’ van Conimex

Conimex pronkt trots met ‘Recyclebare verpakking’ op de kroepoekzakken. En daar stopt het niet bij: ook staat er een groot verhaal over recyclen en ‘op weg naar duurzaamheid’ op de website. Daar werken ze bij Conimex kennelijk ‘hard aan’. In de praktijk komt het erop neer dat consumenten nu door een nieuwe nationale regeling (en dus géén verdienste van Conimex) chipszakken bij het plastic afval mogen gooien in plaats van bij restafval. Sinds 2020 kunnen afvalverwerkers in Nederland dit namelijk beter uitsorteren en verwerken. Maar het feit dat het gescheiden kan worden, betekent echter nog niet dat het echt gerecycled wordt. De kans op verbranding is even groot. In plaats van recycling van de kroepoekzakken, recyclet Conimex dus vooral andermans werk. En daar is niet veel duurzaams aan.

Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken geeft aan: “Wanneer recycling van de verpakking (theoretisch) mogelijk is, maar deze recyclingmethode voor de verpakking die de claim draagt (nog) niet in voldoende mate beschikbaar is voor de doelgroep, doorgaans de gebruikers van de verpakking, dan kan de verpakking niet worden aangeprezen als ‘recyclebaar’.”

Online zal deze kandidaat vertegenwoordigd worden door influencer duurzaamheids- koningin Marije van der Made

‘Poké Bowl met lekker veel groente’ van Knorr

Knorr pronkt met een prachtig plaatje van een gezonde Poké Bowl ‘met lekker veel groente’ op de verpakking van het wereldgerecht. Per portie zit er zelfs 258 gram per persoon in! Maar wie de verpakking omdraait komt van een koude kermis thuis: er zit slechts 5% rode paprika in het kleine zakje topping-mix. De rest van de groente moet je nog wel even zelf toevoegen. En open je de verpakking, dan blijkt het niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk vooral uit lucht te bestaan. Knorr haalt vooral inspiratie uit marketingtrucs, in plaats van uit ‘Honolulu’.

Michiel Korthals, Professor Philosophy of Food (University of Gastronomic Sciences): “Knorr wil op de allergoedkoopste manier meeliften op de Poké Bowl-trend. Het is gebakken lucht voor een hoge prijs. Dus koop beter zelf een pakje sushirijst, wat groenten, en maak je eigen sojasaus.”

Online zal deze kandidaat vertegenwoordigd worden door vlogger Bram de Wijs.

‘Veggie candy – let’s make it fun. Better. Yum!’ van Let’s.

Het klinkt te mooi om waar te zijn, en dat is het ook. Het bedrijf van Nicolette van Dam kwam met groentesnoepjes: een nieuwe vondst voor kinderen om, in haar eigen woorden, ‘de groente op hun bordje te krijgen’. Terwijl het om snoepjes gaat, die vooral uit suikers bestaan en wat concentraat van bieten- of fruitsap. ‘Natuurlijke’ suikers zijn ook suikers! En dat zouden kinderen het liefst 6 van de 7 dagen moeten eten, 5 porties voor naar school en 1 voor bij het sporten? Nicolette gebruikt het imago van groente en fruit om haar ongezonde product op te poetsen, terwijl de snoepjes nog steeds evenveel suiker bevatten als bijvoorbeeld Haribo goudberen. Geen verantwoorde marketing.

Iris Groenenberg, expert voeding en gezondheid van het Voedingscentrum bevestigt: ‘’We waarderen het dat er geprobeerd wordt om kinderen meer groente en fruit te laten eten. Maar dit product heeft niets te maken met groente en fruit eten. Het bevat veel suiker in de vorm van dadelstroop en groente- en fruitsapconcentraten. Wil je je kind meer groente laten eten, zet dan vaker een bakje snoeptomaatjes of stukjes appel op tafel.’’

Online zal deze kandidaat vertegenwoordigd worden door schrijfster en vlogger Anki.

Directeur Nicole van Gemert van foodwatch: “In de stad, op tv, online en in winkels word je van alle kanten verleid door voedselproducenten. Duizenden producten flirten met je, met mooi-praat-marketing en sjoemelreclames. Met de Gouden Windei verkiezing leggen we ieder jaar weer de vinger op de zere plek. Hoe meer we misleiding aan de kaak stellen, hoe eerlijker, veiliger en gezonder de producten worden.”

Vorig jaar brachten meer dan 10.000 mensen hun stem uit via www.goudenwindei.nl. In december wordt de winnaar van het Gouden Windei bekend gemaakt.

Bron foodwatch.

Categorie: Geluk, Gezondheid, Misbruik, Nieuws, Voedsel Tags: 2021, conimex, Foodwatch, Gouden windei, knorr, let's, verkiezing

Lees ook:

  1. foodwatch – Jumbo ‘Goudeerlijk’ maisbrood zonder maismeel winnaar Gouden Windei
  2. Nominaties Gouden Windei 2020 bekend: Appelsientje, Be-Kind, Nutella, Philadelphia & Zonnatura
  3. foodwatch – Nutella Cups wint Gouden Windei 2020
  4. foodwatch: Capri-Sun wint Gouden Windei 2014

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.