• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Greenpeace activisten verstoren Effie Awards – De Vieze Verkiezing

Greenpeace activisten verstoren Effie Awards – De Vieze Verkiezing

17 november 2021 door de redactie

KLM Urban trail, Land Rover, Ryanair, Shell & Staatsbosbeheer en Vattenfall in de race voor meest brutale fossiele reclame van 2021. – Meer dan 1500 inzendingen.

Greenpeace onderbreekt de Effie Awards Nederland. Presentator Humberto Tan en Greenpeace activisten Loes, Diederick en Greenpeace directeur Andy Palmen. Credits: Greenpeace Nederland

Actievoerders van Greenpeace zijn onaangekondigd het podium van de Effie Awards opgeklommen. Ze onderbraken de presentatie van Humberto Tan om de aanwezige reclame- en marketingbureaus op hun verantwoordelijkheid in de klimaatcrisis aan te spreken. Diederick van den Ende, actievoerder en strateeg bij Greenpeace Nederland: “Het wordt tijd dat jullie je fossiele opdrachtgevers de deur wijzen. Zet je creativiteit niet langer in voor het versnellen van de klimaatcrisis.” Hij wees de organisatie van ‘de Effies’, dé prijs in marketingland voor de meest effectieve reclames, erop dat ze de belangrijkste categorie zijn vergeten: de meest brutale fossiele reclame van 2021. Vervolgens maakte hij de de 5 genomineerden vanaf het podium bekend.

Shortlist: de 5 meest brutale fossiele reclames – de 5 nominaties van De Vieze Verkiezing 2021

  1. KLM – Urban Trail

Reclamebureau: DDB Unlimited/ Golazo sports marketing agency

Met de Urban Trail presenteert KLM zich als een sportief bedrijf – best gedurfd als je enorme fijnstofkanonnen in je hangar hebt staan. Ook op scholen is deze campagne alom aanwezig. Helaas brengt de KLM met haar zwaar vervuilende vliegtuigen de toekomst van deze leerlingen in gevaar.

  1. Land Rover – Defender

Reclamebureau: Spark44

Land Rover maakt flink reclame voor hun four wheel drive Defender rondom de James Bond-film ‘No Time to Die’. Daarin rijden slechteriken, die een existentieel gevaar vormen voor de mensheid, in de brandstof slurpende SUVs. Toeval?

  1. RyanAir – Inenten en gaan

Reclamebureau: Oliver Agency

‘Inenten en gaan.’ Say what?! Luchtvaartmaatschappij RyanAir vliegt ons van de pandemie zo de klimaatcrisis in! Reclame maken voor vliegtickets tegen bodemprijzen waar de samenleving de kosten voor betaalt. En daarnaast maar lobbyen voor meer vliegen.

  1. Shell & Staatsbosbeheer

Reclamebureau: WPP

“Shell neemt samen met Staatsbosbeheer de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen van Nederland.” Plant een paar bomen en je hebt voor 10 jaar reclame. Belachelijk – hier hebben we niks aan toe te voegen.

  1. Vattenfall – Fossielvrije generatie

Reclamebureau: DDB Unlimited

Zo Scandinavisch! Zo fris! Qua gevoel helemaal de Greta-generatie, maar in werkelijkheid nog steeds zó fossiel! Vattenfall bungelt in de duurzame energie-ranglijst van de Consumentenbond onderaan met een 4,3 als rapportcijfer. Met deze campagne verkoopt Vattenfall zichzelf tevergeefs als duurzame gesprekspartner.

De Vieze Verkiezing, de verkiezing voor de meest ‘brutale’ fossiele reclame van het jaar, wordt dit jaar voor het eerst georganiseerd. Met De Vieze Verkiezing laat Greenpeace zien dat reclame voor klimaatschade echt niet meer van deze tijd is. Uit ruim 1500 inzendingen koos de jury, bestaande uit Reclame Fossielvrij en Greenpeace, de 5 meest brutale fossiele reclames. Wie gaat er vandoor met deze dubieuze publieksprijs en verdient een heuse Greenpeace-verrassing? Stemmen kan tot en met zondag 30 januari.

Bron Greenpeace. Alle foto’s Greenpeace.

Categorie: Geluk, Gezondheid, Milieu, Natuur, Nieuws, Opmerkelijk Tags: De Vieze Verkiezing, Effie Awards, Greenpeace

Lees ook:

  1. Greenpeace – ‘de vieze verkiezing’
  2. Studenten dienen klacht in tegen volgens hen misleidende Shell reclames
  3. Greenpeace – Unilever ondanks mooie beloftes betrokken bij Indonesische bosbranden voor palmolie
  4. Andy Palmen benoemd tot directeur Greenpeace

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 19 november 2025
    Samen mediteren online najaar 2025
  • 19 november 2025
    Online lezingenserie ´De essentie van Universele Broederschap´ (4)
  • 19 november 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 21 november 2025
    Eeuwenoude wijsheid voor ons hedendaagse leven
  • 22 november 2025
    Meditatiedag in Afferden (GLD): meditatie en creativiteit
  • 22 november 2025
    Zorg met aandacht en (zelf-)compassie
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’

    Nicole Mulders - 14 november 2025

    Eind november 2025 neemt Michael Ritman afscheid als voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). In maart 2020 interviewde Nicole Mulders hem voor het Boeddhistisch Dagblad. De boeddhistische wereld verkeerde geruime tijd voor dat interview in zwaar weer door seksueel- en machtsmisbruik door boeddhistische leraren. Het aantal leden van de BUN is van 37 naar ruim 50 gegroeid, onder meer door de aansluiting van Aziatische boeddhistische tempels waar Ritman het contact mee aanging.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De woorden van de Oude Cheng (4)
    • Touwtrekken om de vrije wil
    • Dagopening
    • Het jaar 2025 – dag 322 – zitten
    • Verrassend – Zeshin en Caroline

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.