• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Organisaties » BUN - Boeddhistische Unie Nederland » BOS: ‘Geen sprake van faillissement’

BOS: ‘Geen sprake van faillissement’

30 maart 2013 door de redactie

In tegenstelling tot eerdere berichtgeving in verschillende media, is er geen sprake van een op handen zijnde faillissement van de Boeddhistische Omroep Stichting (BOS). De omroepactiviteiten van de BOS worden dan ook niet bedreigd. Dit benadrukt de BOS naar aanleiding van berichten die dezer dagen in de media zijn verschenen naar aanleiding van een recente uitspraak van het Commissariaat voor de Media (CvdM) in een al langer lopend geschil tussen de BOS en het CvdM.

De BOS bestudeert momenteel de recente ‘beslissing op bezwaar’ van  het CvdM van 12 maart jongstleden, en zal zich beraden op een eventueel beroep bij de rechtbank. Het Commissariaat heeft in haar beslissing immers geoordeeld over een eerder door haar zelf genomen besluit. De BOS vertrouwt er dan ook op dat de beslissing alsnog door de rechtbank wordt vernietigd. De BOS, die uiteindelijk een eventuele boete en terugvordering van fondsen voor haar rekening zal nemen, is bovendien financieel solide. Tijdens de verdere bestudering van de ‘beslissing op bezwaar’ en het eventuele beroep dat zal volgen, kan de BOS hieromtrent geen verdere mededelingen doen.

Bij de recente berichtgeving is de BOS niet gehoord of heeft zij aangegeven niet te kunnen reageren. De berichtgeving in sommige media is dan ook gebaseerd op door de media overhaast getrokken conclusies, vindt de BOS.

Bron nieuwsbrief BOS.

Categorie: BOS-tv en radio, BUN - Boeddhistische Unie Nederland, Nieuws Tags: Boeddhistische Omroep Stichting BOS, BUN, commissariaat voor de media, failliet, faillissement, media

Lees ook:

  1. Boete voor BUN voor overtreding mediawet door BOS
  2. BUN buigt zich over toekomst BOS
  3. BUN en CvdM nog steeds in gesprek over opgelegde boete
  4. BUN en CvdM komen tot een schikking inzake mediageld

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joop Romeijn zegt

    30 maart 2013 om 21:18

    Gelukkig maar dat de BOS niet failliet gaat, ik schrok al toen ik de koppen van NRC, Volkskrant, Trouw en AD las.

    Ik heb twee kleine probleempjes bij dit persbericht:
    – Waar is de BUN is gebleven? Die heeft toch de sanctie gekregen, en die moet toch beslissen over wel of niet naar de rechtbank gaan? Of heeft de BOS alle BUN-leden in haar zak?
    – Hoe kan het nou dat de BOS die € 50.000 (plus boete) gaat betalen? De BOS heeft dat onderzoek toch al betaald? Gaat ze dat nog een keer doen en vindt het Commissariaat het dit keer wel goed?

    Maar de opluchting overheerst: alles komt toch nog goed.

  2. Ujukarin zegt

    31 maart 2013 om 08:18

    Fijn dat je zo cynisch schrijft Joop, klinkt écht geheel in lijn met de spraakvoorschriften. Is allemaal erg simpel:
    * BOS/BUN krijgen omroepgeld, en besteden dat al dan niet in lijn met de richtlijnen der wet.
    * In dit geval is mogelijk, dat oordeel is uiteindelijk aan de wetgevende en rechtsprekende instanties, geld niet in lijn met die regels besteed.
    * Wat simpelweg betekent dat het moet worden TERUGbetaald aan de algemene middelen, inclusief boete.
    * En de BOS zou hiervoor ‘gewoon’ moeten bezuinigen op programma’s c.q. de reserves moeten aanspreken….

    Wijsheid gewenst,

    • Joop Romeijn zegt

      31 maart 2013 om 11:34

      Je lijkt het verschil tussen ironie en cynisme niet te begrijpen, Ujukarin, althans heel anders dan ik te interpreteren.
      Daarom denken we ook verschillend over de ‘spraakvoorschriften‘.

      Een voorbeeld (helaas in het Engels) van stevig taalgebruik door de Boeddha, ik vrees dat jij de vinger daar ook tegen zou opheffen:
      “…
      Malunkyaputta, did I ever say to you, ‘Come, Malunkyaputta, live the holy life under me, and I will declare to you that ‘The cosmos is eternal,’ or ‘The cosmos is not eternal,’ or ‘The cosmos is finite,’ or ‘The cosmos is infinite,’ or ‘The soul & the body are the same,’ or ‘The soul is one thing and the body another,’ or ‘After death a Tathagata exists,’ or ‘After death a Tathagata does not exist,’ or ‘After death a Tathagata both exists & does not exist,’ or ‘After death a Tathagata neither exists nor does not exist’?”
      “No, lord.”
      “And did you ever say to me, ‘Lord, I will live the holy life under the Blessed One and [in return] he will declare to me that ‘The cosmos is eternal,’ or ‘The cosmos is not eternal,’ or ‘The cosmos is finite,’ or ‘The cosmos is infinite,’ or ‘The soul & the body are the same,’ or ‘The soul is one thing and the body another,’ or ‘After death a Tathagata exists,’ or ‘After death a Tathagata does not exist,’ or ‘After death a Tathagata both exists & does not exist,’ or ‘After death a Tathagata neither exists nor does not exist’?”
      “No, lord.”
      “Then that being the case, foolish man , who are you to be claiming grievances/making demands of anyone? ….”

      Zie http://www.accesstoinsight.org/tipitaka/mn/mn.063.than.html
      Cula-Malunkyovada Sutta: The Shorter Instructions to Malunkya

      Maar afin, eindelijk beginnen er uit BUN/BOS-kringen reacties te komen op het besluit van het Commissariaat, geprovoceerd door publicaties in de media, met foute koppen.

  3. Joop Romeijn zegt

    7 april 2013 om 09:06

    De onduidelijkheid die in de boeddhistische gemeenschap is ontstaan over het besluit van het Commissariaat (CvdM) hebben me er toe gebracht hen per mail een aantal vragen voor te leggen.
    Zie http://joopromeijn.blogspot.nl/2013/04/vragen-over-de-uitvoering-door-bun-enof.html
    Zoals ik daar ook schrijf: zodra er antwoord is, meld ik dat; ook hier als de redactie van het BD dat op prijs stelt natuurlijk.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
22 sep
Retraite: natuur en meditatie
22 sep 23
24 sep
Meditatiedag: handleiding voor creatieve meditatie
24 sep 23
24 sep
Theme Sunday with Ven. Amy: Dealing with Difficult People
24 sep 23
24 sep
De Vier Zegels van het boeddhisme
24 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 442
    • Het denken (1) – Boeddhisme is gezond verstand
    • Renske – haiku
    • B’eter – Risotto met paprika, courgette en paddenstoelen.
    • Kleefkracht

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.