Op Black Friday brengen winkeliers met lage prijzen hun producten aan de man. Het schreeuwt ‘meer, meer, meer!’ en dat staat haaks op een andere hedendaagse missie: duurzaamheid. Sociale onderneming Correctbook spreekt zich er als één van de weinige bedrijven nadrukkelijk tegen uit: “Probeer op zo’n dag juist géén onnodige aankopen te doen.”
De uit Amerika overgewaaide actie moedigt ook in Nederland mensen aan om te kopen. Sam van Tol, oprichter van Correctbook in Rotterdam, vindt dat kwalijk: “Het wekt het idee dat alsmaar blijven kopen iets positiefs en innovatiefs is. Dat is het niet. Alles wat je koopt wordt ook eerst gemaakt en dat kost grondstoffen, water en energie. Op grote schaal is dat een enorme klap voor het klimaat. Ik zou op zo’n dag als vandaag en morgen juist zeggen: probeer géén onnodige aankopen te doen.” Zijn uitwisbare notitieboekjes zijn vandaag niet scherper geprijsd.
De Rotterdammer spreekt zich uit tegen het overmatige consumeergedrag dat Black Friday in de hand werkt. “Eigenlijk willen wij júist de markt verzadigen. Met hoge kwaliteit, vervangbare onderdelen en een duurzaam productieproces gaan producten langer mee. Hoe langer producten meegaan, hoe minder er nieuw gekocht en dus geproduceerd zal worden.”
Ook vandaag een duurzame missie
Het idee van consuminderen zie je nauwelijks terug in de wereldwijde reclamestorm op Black Friday. Opmerkelijk, vindt Van Tol. “Steeds meer bedrijven en organisaties zeggen zich in te zetten voor het klimaat en een betere wereld. Dan kan je missie nog zo sterk zijn, als je stunt met prijzen, moedig je koopgedrag aan. Consumenten die waarde hechten aan duurzaamheid prikken hier zo doorheen.”
Ikea als medestander
Correctbook is een van de weinige bedrijven dat Black Friday de rug toekeert, maar zeker niet de enige. In meubelgigant Ikea vinden zij een medestander. De keten liet vorige week weten niet mee te doen met de hoge kortingen. Het lanceerde een eigen initiatief: Bring Back Friday, waarmee ze klanten vragen gebruikte spullen terug te brengen voor een tweede leven. Van Tol is onder de indruk van de actie: “Duurzaam kopen is stap één, maar uiteindelijk gaat het toch echt om mínder kopen.”