• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Animal Rights – Nertsen worden tot het bittere einde mishandeld

18 november 2020 door de redactie

Terwijl sinds juni 69 nertsenfokkerijen zijn ‘geruimd’ vanwege corona en miljoenen dieren als afval naar de destructie werden afgevoerd, is nu het moment aangebroken waarop de overgebleven 50+ bedrijven het reguliere ‘pelsen’ van nertsen plaatsvindt. In november en december worden de nertsen die in april/mei geboren zijn, vergast en gevild voor hun winterpels, die op dit moment zo’n 20 euro waard is.

“Terwijl politici over elkaar heen duikelen om hun verontwaardiging kenbaar te maken over het gevaar voor de volksgezondheid dat de nertsenfokkerij vormt, mishandelen de nertsenhouders en hun medewerkers de nertsen nog een laatste keer,” zegt Animal Rights campagneleider Erwin Vermeulen. “Al doende overtreden ze de Europese Verordening inzake de bescherming van dieren bij het doden en negeert men het opgestelde corona-hygiëneprotocol.”

Animal Rights filmde afgelopen week onder andere bij Van Son Nertsfarm in Valkenswaard en Rios Mink in Rosmalen hoe er met nertsen gegooid en gesmeten wordt.

Hygiëneprotocol

In Valkenswaard voert een medewerker de mishandeling uit in T-shirt met korte mouwen. Hij heeft handschoenen aan om niet gebeten te worden door de zich verzettende, doodsbange nertsen, maar draagt als persoonlijke bescherming slecht een mondneusmasker … onder zijn kin. Ook in Rosmalen wordt een mondmasker onder de kin gedragen.

Het ‘Hygiëneprotocol nertsenbedrijven’, opgesteld door de Nederlandse Federatie van Edelpelsdierhouders (NFE) en goedgekeurd door de Nederlandse voedsel- en warenautoriteit (NVWA), schrijft in ieder geval mondneus masker, haarnetje, handschoenen en spatbril voor en schone bedrijfseigen kleding en –schoeisel, of overschoentjes over het eigen schoeisel en ‘disposable’ overalls. Op beide bedrijven worden deze voorschriften volgens Animal Rights gedeeltelijk of grotendeels genegeerd. “Deze mannen, die de hele dag onbeschermd met nertsen werken waarvan we weten dat ze extreem vatbaar zijn voor het coronavirus, staan ’s avonds weer naast je in de supermarkt,” zegt Vermeulen.

Mishandeling

Op beide bedrijven worden de nertsen aan staart en achterpoten uit de draadgaaskooitjes getrokken, aan deze lichaamsdelen rondgeslingerd, om vervolgens gelanceerd te worden richting de klep van de gaskar. In Rosmalen gebeurt dit van grote afstand. Op beide bedrijven raken nertsen niet allen de klep maar ook de randen er omheen.

Zowel de Europese verordening inzake de bescherming van dieren bij het doden (Artikel 3 lid 1), als het Nederlandse Besluit houders van dieren (Artikel 1.12) bepalen dat bij het doden van dieren en daarmee verband houdende activiteiten de dieren elke vermijdbare vorm van pijn, spanning of lijden wordt bespaard.

Daarnaast zegt de Europese Verordening in Bijlage III, Artikel 1.8: “Het is verboden […] de dieren bij kop, oren, horens, poten, staart of vacht op te tillen of voort te trekken, of ze zodanig te behandelen dat het hen pijn of vermijdbaar lijden berokkent; […] de staarten van dieren om te draaien, te verbrijzelen of te breken”. De behandeling van de dieren in Valkenswaard en Rosmalen is dus niet alleen wreed, maar ook illegaal.

Illegale dodingsmethode

Hoofdstuk II van de Verordening onder punt 9 t/m 9.3 bepaalt dat bij het gebruik van koolstofmonoxide er te allen tijde visueel toezicht op de dieren wordt uitgeoefend en dat de dieren afzonderlijk in de bedwelmingsruimte worden binnengebracht, waarbij ervoor wordt gezorgd dat een dier pas binnengebracht wordt als het vorige dier bewusteloos of dood is.

Dit houdt in dat je door een ruitje moet kijken of de laatste nerts die in de gaskar is ingebracht niet meer beweegt, voordat je het volgende dier erin stopt. “Op beide bedrijven wordt geen enkele vorm van toezicht uitgeoefend op de nertsen in de gaskist en wordt de gaskar zo snel geladen als de medewerkers deze kunnen volgooien met dieren,” geeft Vermeulen aan.

Het moet voor iedereen duidelijk zijn dat de Verordening op meerdere punten overtreden wordt, net als het hygiëneprotocol. Animal Rights heeft het OMT-Z en de NVWA hier meerdere keren op gewezen. De organisatie dient opnieuw handhavingsverzoeken in bij de NVWA.

“Als je kijkt naar hoe deze dieren mishandeld worden, zouden theoretische gevaren voor de volksgezondheid van ondergeschikt belang moeten zijn,” zegt Vermeulen. “Deze industrie moet onmiddellijk verdwijnen vanwege het onbeschrijfelijke dierenleed dat ermee gepaard gaat en daar hoeft niemand voor gecompenseerd te worden.”

Bron Animal Rights.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Dierenwelzijn, Geluk, Gezondheid, Nieuws, Politiek Tags: Animal Rights, besmetting, corona, nertsen, NFE, NVWA, OMT-Z, pels, ruimen, vergassen

Lees ook:

  1. Animal Rights vraagt om striktere controle nertsenhouderijen
  2. Animal Rights – ‘Laten stikken van 900 varkens in Meddo blijft onbestraft’
  3. ‘NVWA wist in 2017 al van gekooide vossen maar weigert te handhaven’
  4. Opengesperde bekken, snakkend naar lucht’ – hitteprotocol faalt voor de dieren

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ruud van Bokhoven zegt

    19 november 2020 om 21:13

    Schandalig dat deze weerloze dieren nog steeds door de mens op een wrede manier worden gedood terwijl ze van de regering nog een paar jaar mogen doorgaan met het doden van levende wezens.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 25 februari 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 25 februari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 26 februari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 27 februari 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 27 februari 2021
    Volle Maan chant (online)
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Zó ontken je het klimaatvraagstuk óók. Dat kan anders!

gastauteur - 9 februari 2021

De crisis lijkt te groot, te massief om door de massa’s goed begrepen te kunnen worden. Let wel, het staat hier goed, die massa’s mensen zijn niet dom, er is niets neerbuigends bedoeld, maar de omvang van de problemen en de belangenstrijd er omheen zijn dermate groot dat begrip en theorie moeilijk ‘populair’ te maken zijn. Alleen maar roepen dat het ‘heel erg’ is, motiveert ook niet echt. En dan nog de (on)kosten van de benodigde maatregelen, wie draait ervoor op?

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 -dag 55 – baudet, wilders, engel
  • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
  • De kern van yoga – Hatha yoga (deel 2)
  • Boeken Psychologica – Het wel en wee van je mentale gezondheid
  • Jasper Schaaf – Bestaat er een ‘meer of mindere mate’ van toeval?

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens