• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Nieuws » Nieuw! De vlogdienst!

Nieuw! De vlogdienst!

24 april 2020 door André Droogers

Door de Corona-quarantaine melden veel kerken zich online bij hun leden met een digitale vlogdienst. Het woord is zo nieuw dat mijn tekstverwerker het rood onderstreept.

De elektronische kerk bestond al, maar met de vlogdienst heeft die een enorme schaalvergroting ondergaan.

Een vergelijking met de gewone kerkdienst levert verrassende verschillen op, plus een lesje voor de toekomst. Eerst de kenmerken van de gebruikelijke kerkdienst.

Tijd en plaats: Op een vast tijdstip gedurende de zondag, in een daaraan gewijd gebouw.

Aantal deelnemers: Hangt af van de grootte van het gebouw en de mate van ontkerkelijking.

Duur: Gemiddeld een uur. Vaak is er na afloop koffie of thee.

Taal en verbeelding: Specifieke kerkelijk. Katholieken putten uit een rijke rituele traditie rond sacramenten. Protestanten hebben in oorsprong meer met taal en woorden dan met gebaar en beelden.

Voorganger: De leiding van de kerkdienst berust bij een voorganger, doorgaans een theologisch en liturgisch geschoold persoon.

Kijken we nu vergelijkenderwijs naar de vlogdienst.

Tijd en plaats: Een vlogdienst is niet aan plaats of tijd gebonden. Op elke plek op aarde en ieder tijdstip van de dag kan ze bekeken worden, desgewenst meer keren. De vlogdienst past bij de secularisatie en privatisering, die religie naar achter de voordeur hebben verdrongen. De locatie van de vlogdienst heet YouTube. Het is een van de weinige plekken waar vlogdiensten een plaats kunnen krijgen. Op de eigen websites kunnen kerken zulke grote bestanden niet kwijt. Men is dus afhankelijk van de (on)mogelijkheden van datagiganten.

Aantal deelnemers: In de opname doen slechts een paar mensen mee, op veilige Corona-afstand van elkaar. Het aantal kijkers is daarentegen onbeperkt. YouTube houdt keurig bij hoe vaak een link naar een vlogdienst wordt aangeklikt. Ik ken een aantal gevallen waarbij de vlogdienst enkele malen meer kijkers trok dan er gelovigen bij de gewone kerkdienst gezeten zouden hebben. Buitenstaanders kijken mee. Ze kunnen hun beeld van de kerk corrigeren. Een goede vlogdienst is een leuk visitekaartje.

Duur: Als een vlogdienst een kerkdienst toont vanuit een kerkgebouw, dan heeft de dienst de gebruikelijke lengte. Soms is er echter iets anders bedacht, korter en thuis opgenomen, meer als een Tv-programma. Hoe dan ook, de kijker bepaalt zelf hoe lang z/hij kijkt. Snel doorscrollen is mogelijk, evenals pauzeren, weglopen en halverwege uitzetten. Koffie en thee kunnen al tijdens de vlogdienst gezet en genuttigd worden. De ontmoeting ontbreekt.

Taal en verbeelding: Het digitale medium kent een geheel eigen beeldtaal, ontleend aan de TV. De voorganger kijkt in de lens en daarmee in de ogen van de kijker. Dit intieme ‘één op één’-format past bij de individualisering van onze tijd. Het medium benadeelt zowel Protestanten als Katholieken. Protestanten, met een voorkeur voor het woord, falen omdat geen kijker het lang uithoudt bij een pratend hoofd. Katholieke priesters missen de rituele context van de sacramenten. Beiden ontberen de aanwezige gemeenschap. De bruikbaarheid van oude liturgische vormen in de nieuwe beeldtaal is een apart probleem. Vaak vertoont een vlogdienst het oude liturgische schema in een nieuwe verpakking. Niet-kerkgangers zullen daar meer moeite mee hebben dan met een vlogdienst die is ingericht vanuit de nieuwe beeldtaal. YouTube omvat een enorme videotheek in de nieuwe beeldtaal, inbegrepen religieus materiaal, waaruit naar hartenlust geciteerd kan worden.

Voorganger: Vlogdiensten bieden mogelijkheden voor de inbreng van gewone gelovigen (M/V), en dat niet alleen technisch. Vooral als het niet gaat om een weergave van de gewone kerkdienst, kunnen leken hun talenten opgraven en volop experimenteren met de mogelijkheden van het nieuwe medium. Het ambt van alle gelovigen krijgt nieuwe inhoud.

Tenslotte: Is de vlogdienst de kerkdienst van de toekomst? Zo’n vaart zal het niet lopen. Maar kerkelijke opinieleiders zouden in deze crisis aanleiding kunnen vinden om goed door te denken over de mogelijkheden van dit nieuwe medium.

Een crisis kan je zomaar op een idee brengen. En nood leert creëren!

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Geluk, godsdienst, Media, Nieuws Tags: coronavirus, kerken, ontmoeting, vlogdienst

Lees ook:

  1. BUN bekritiseert berichtgeving NOS over aantallen leden die zich schuldig aan seksueel misbruik zouden hebben gemaakt
  2. Ehipassiko – mededogen in moeilijke tijden
  3. Het doorgaande leven van een zenmonnik tijdens de coronacrisis
  4. Dalai Lama in coronatijden – meditatie voor jezelf en compassie beoefenen met anderen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 mei 2022
    ONLINE Lezingenserie 'Ieder mens een vredestichter'
  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Het jaar 2022 – dag 135 – schaamte
  • Boeken – De heilige natuur
  • Over Theologie deel 16- Moderne Tijd (2)
  • Boeddhistisch Birma – dodelijkste plek voor burgers
  • Vesak – bericht van Thich Nhat Hanh uit 2013

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens