• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Verkrachting in Xinjiangkampen: De Tibetaanse precedent

18 februari 2020 door de redactie

De verhalen over seksueel misbruik van gedetineerde Oeigoeren en etnische Kazachse vrouwen in zogenaamde Chinese heropvoedingskampen zijn volgens de mensenrechtensite Bitter Winter zeer geloofwaardig. Boeddhistische nonnen worden ook verkracht in de door de Chinese Communistische Partij (CCP) ingezette Tibets transformatie door middel van onderwijskampen, waar verkrachting wordt gebruikt als een instrument voor heropvoeding.

Eind januari van dit jaar werd een vertrouwelijk rapport van het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken over de transformatie van Xinjiang door middel van onderwijskampen uitgelekt naar enkele Duitse media. Het onthulde dat, terwijl de CCP beweert dat de kampen gewoon “beroepsscholen” zijn, het in feite afschuwelijke gevangenissen zijn waar, naast martelingen en buitengerechtelijke executies, regelmatig melding wordt gemaakt van seksueel misbruik van vrouwelijke gevangenen.

Een paar dagen eerder publiceerde The New York Times een artikel van een verslaggever die in Kazachstan was geweest en die etnische Kazachen en Oeigoeren heeft geïnterviewd die daar uit de kampen in Xinjiang waren ontsnapt. Wat ze daar leerde was ver weg van de witgekalkte verslagen van “beroepsscholen”. “Een man, schreef ze, werd ondergronds gekooid in een politiebureau, geslagen tot hij het gehoor in één oor verloor.” Anderen “werden geketend en opgehangen alsof ze gekruisigd waren”. Het is gebruikelijk om gevangenen aan “tijgerbanken” vast te binden, ze te ketenen en ze van hun slaap te beroven. Moslimgevangenen worden “gedwongen om hun religie af te zweren” en “gedwongen om (de Chinese leider) Xi [Jinping] elke nacht te bedanken voor de mogelijkheid om zo verlicht te zijn”. De vrouwelijke verslaggever van de Times kwam ook meldingen van seksueel misbruik tegen.

Zijn deze verslagen geloofwaardig? Vorige week raakte het debat de Columbia University in New York toen een student kritiek uitte op het tijdschrift van de universiteit, dat seksueel misbruik in andere omstandigheden zeer graag aan de kaak stelt, maar een artikel over de Xinjiangkampen met berichten over marteling en verkrachting werd genegeerd.

De discussie over verkrachting als onderdeel van de CCP “heropvoeding” is niet nieuw. Tibetanen hebben lang geklaagd dat het ook bestaat in de “transformatie door middel van onderwijskampen” in Tibet. Ja, dezelfde kampen zijn aanwezig in Tibet, en met dezelfde naam. In het Tibetaans is het lobso yosang teyney khang wat het equivalent is van jiaoyu zhuanhua, normaal gesproken vertaald als “transformatie door onderwijskampen”. Het is niet verrassend dat dezelfde afschuwelijke verslagen zowel uit Tibet komen als uit Xinjiang.

In 2018 publiceerde het zeer gerespecteerde Tibetaanse Centrum voor Mensenrechten en Democratie het verslag van een boeddhistische monnik die in een onderwijskamp in Sog in de Tibetaanse Autonome Regio (TAR) was opgesloten. Net als andere leken als monniken en nonnen. Ze moesten vermoeiende militaire oefeningen doorstaan en werden gedwongen om de Dalai Lama aan te klagen en CCP-liederen te zingen.

De monnik meldde dat na de militaire oefeningen de vrouwen, met name de boeddhistische nonnen, werden misbruikt en verkracht. “Veel nonnen zouden het bewustzijn verliezen tijdens de oefeningen, schreef hij. Soms namen Chinese officieren bewusteloze nonnen mee naar binnen waar ik hen de borsten van de nonnen zag strelen en over hun hele lichaam zag betasten”. Daarna zouden de bewakers de nacht doorbrengen in de cellen van de nonnen. De monnik werd door vrouwelijke gevangenen verteld over “agenten die in de slaapkamer boven op bewusteloze nonnen lagen.’’

Mannelijke en vrouwelijke gevangenen die probeerden te protesteren werden zwaar gestraft. De monnik meldde dat ze zo zwaar werden getroffen “met elektrische wapenstokken dat ze het bewustzijn zouden verliezen”. De agenten zouden de bewusteloze gevangenen weer bijbrengen door water op hun gezicht te spuiten. Deze cyclus van het verliezen en het doen herleven van het bewustzijn zou enige tijd duren, aan het einde waarvan de officieren een zwarte plastic pijp zouden gebruiken om water op alle delen van het lichaam te gieten en dan elektrische knuppels te gebruiken. Al snel zouden er zwarte en blauwe plekken op het lichaam van het slachtoffer verschijnen en hem of haar halfdood maken”.

Verkrachting is niet alleen een manier om de lusten van de gevangenisbewakers te bevredigen. Zoals het katholieke dagblad La Croix International meldde, is verkrachting een middel tot heropvoeding, want eens “bevlekte” boeddhistische nonnen hebben niet het gevoel dat ze terug kunnen keren naar de kloosters en hun kloosterleven kunnen voortzetten. De dagelijkse gerapporteerde systematische verkrachting van nonnen in Tibet is al tientallen jaren aan de gang.

Bron Bitter Winter, tekst Massimo Introvigne.

https://bitterwinter.org/rape-in-xinjiang-camps-the-tibetan-precedent/

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Dalai Lama, Nieuws Tags: Bitter Winter, CCP, marteling, opvoedingskampen, TAR, Tibet, verkrachting nonnen

Lees ook:

  1. Tibet ontoegankelijk voor journalisten en diplomaten- VS gaat Chinese ‘reizigers’ toegang tot VS ontzeggen
  2. Free Tibet – gevangenen gemarteld in beruchte gevangenis in Lhasa
  3. Amerikaanse ambassadeur in China – ‘zorgen over uiting van religie en cultuur in Tibet’
  4. VS – ‘China moet zich niet bemoeien met opvolging van de 14e Dalai Lama’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Zeshin zegt

    19 februari 2020 om 09:10

    Waar haalt dat dagblad La Croix die wijsheid vandaan dat nonnen niet terug durven keren naar een klooster na verkracht te zijn. Niemand word als monnik of non geboren. En trouwen binnen de boeddhistische geestelijkheid begint, (vooral hier in het westen) normaal te worden. Dit is weer een gevalletje van valse schaamte aanpraten van een christelijk dagblad. Zonder christendom zouden er nu geen seksshops bestaan. Verkrachte nonnen zouden liefdevol de nodige zorg moeten krijgen in hun thuisklooster of als dat niet meer bestaat in een ander Nonnen klooster.

    Reactie van de uitgever: Dagbladen hebben journalisten in dienst die onderzoek doen. Ze raadplegen bronnen en voeren gesprekken. Ik neem aan dat daarop hun berichtgeving gebaseerd is.

    • Zeshin zegt

      20 februari 2020 om 14:13

      Jawel maar door een christelijke bril.

  2. Ruud van Bokhoven zegt

    19 februari 2020 om 16:20

    Wat je gelooft is niet goed,het is verkeerd, je beschaamd een ander en schaad ieder mens die jou aan moet horen als zij je aan moeten horen als je het hebt over jouw ware geloof. Dat geldt voor iedere religie en levensovertuigingen.
    Volg ons, wij zijn het grote voorbeeld voor de mensheid en zijn zoals de mens zich maar kan wensen, zonder blaam en met de grootste onomstreden en menslievende God Xi.
    Vergeet wie je bent en wie je was en kweek een haat tegen alles uit je verleden en volg ons levensvriendelijkste en gelukkigste volk op aarde, het grote China, het grote voorbeeld van barmhartigheid en empathie het land van Xi.
    Ik ben blij dat ik Boeddha gevonden heb, maar heb ook verdriet als ik hoor hoe mijn medemensen zwaar te lijden hebben, omdat zij hun Boeddha volgen of hun God willen aanbidden. De weg naar vrijheid van meningsuiting en geluk is niet zo moeilijk te verwezenlijken als je de juiste weg weet te vinden.
    Ik hoop dat deze vreselijke tijd voor hen die lijden snel tot een verleden zullen horen.
    Namasté ?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 5 maart 2021
    Lezing - 'Living and Working at Odiyan: Maintaining a Home for the Dharma in the West'
  • 5 maart 2021 - 7 maart 2021
    Retreat The Nectar of Healing and Well-being (online)
  • 6 maart 2021
    introductiecursus vipassana meditatie
  • 7 maart 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 62 – schoenloos
  • Van de in totaal 330 – 153 boeddhistische monniken testen corona positief in Himachal Pradesh
  • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
  • De kern van yoga – hatha yoga (deel 3)
  • Foodwatch eist einde aan sponsoring EU door bedrijfsleven

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens