• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Theravada » Tempeltjes en andere heiligdommen in Laos van de straat af

Tempeltjes en andere heiligdommen in Laos van de straat af

11 februari 2020 door de redactie

De autoriteiten in de provincie Sekong in het zuiden van Laos hebben een verbod uitgevaardigd op het oprichten van religieuze heiligdommen voor eigen huizen of bedrijven, met het argument dat de praktijk beledigend is voor de boeddhistische idealen in de communistische eenpartijstaat. Het verbod stelt dat de heiligdommen niet compatibel met de cultuur en de traditie van Laos zijn, en dat het plaatsen van zulk een heiligdom voor een gebouw ongepast is.

Volgens het CIA Factbook is bijna tweederde van de Laotianen boeddhistisch, maar er zijn veel regionale en lokale religies. Het bouwen van heiligdommen is een animistische praktijk van de etnische groep Talieng, waarvan het land ongeveer 23.000 leden heeft, gecentreerd in Sekong.

Terwijl de Laotiaanse grondwet vrijheid van godsdienst toestaat, beperkt de regering vaak de rechten van volgelingen van niet-boeddhistische religies. Die wel achter hun woning een heiligdom mogen neerzetten, zo meldt Radio Free Asia (RFA) op basis van bronnen. ‘Wij zijn boeddhisten. We geloven niet in geesten,’ zegt een ambtenaar tegen RFA.

Een dorpeling zegt dat vele zakenmensen heiligdommen in het front van hun bezit plaatsen zodat zij kunnen bidden en het heiligdom om geluk vragen. Er is weerstand tegen het besluit om alleen aan de achterzijde van panden een heiligdom te mogen bouwen. ‘De Talieng geloven in geesten. Eens in de twee weken bieden zij water en voedsel aan het heiligdom aan en vragen de geest in dat heiligdom om geluk, goede gezondheid en bescherming,’ zegt een dorpeling.

Een boeddhistische monnik in Vientiane vertelde de RFA dat Laotiaanse boeddhisten een soortgelijke praktijk hebben. Ze richten heiligdommen op voor hun huizen om te bidden tot de Boeddha en ook om geluk en gezondheid te vragen.

Bron RFA.

 

 

Categorie: Boeddhisme, Mensenrechten, Nieuws, Politiek, Theravada Tags: achter panden, animistische praktijk, communisten, geesten, heiligdommen, Laos, regelgeving

Lees ook:

  1. ‘Boeddhisme in Vietnam ondersteunt ontwikkeling van communistisch Vietnam’
  2. ‘China ontkent brede Tibetaanse steun voor Dalai Lama’
  3. ‘Christenen in boeddhistisch Laos niet veilig’
  4. Boeddhistisch Laos: Geloof niet afgezworen, christenen uit huizen gezet

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ruud van Bokhoven zegt

    12 februari 2020 om 14:48

    De dhamma schijnt toch niet zo makkelijk te zijn voor sommige boeddhisten en al spreekt men wel van respect voor de medemens, ondertussen maakt men dezelfde fout in onderscheid van anders denkenden. Chinezen verwijderen en vernietigen boeddhabeelden in Tibet, in Laos mogen anders denkenden geen religieuze beelden plaatsen en leven zoals zij dat willen ondanks de (vrijheid van meningsuiting) Geluk is er voor een ieder.
    Namesté ?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Universele verantwoordelijkheid Climate Meeting
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 7 juni 2025
    Workshop Kum Nye | Ons ware zelf belichamen | Live en Online
  • 9 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 10 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 11 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarom God best kan liegen
    • Het jaar 2025 – dag 156 – klok
    • Wethouder – Toch militaire lading uit Israël op containerschip Izmir in haven Rotterdam
    • Boeddhistische doeners en denkers 79 – de serie
    • Dalai Lama dringt aan op vreedzame dialoog met China

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.