• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

‘Shambhala Scandinavië zwaar getroffen door beschuldigingen van seksueel wangedrag door Sakyong Mipham’

10 februari 2020 door de redactie

De raad van bestuur van Shambhala Stockholm vindt het onjuist van het bestuur van Shambhala International (SI) om de wegens seksueel wangedrag omstreden Sakyong Mipham deze zomer in te zetten bij het ritueel Rigden Abhisheka in juni in Dechen Chöling in Frankrijk. In een mail aan het bestuur van Shambhala International uiten de Zweden ernstige kritiek op het voorstel. Het stelt zich achter het standpunt van Pema Chödrön die onlangs aftrad als leraar van SI omdat ze het niet eens was met het inzetten van Mipham als leraar.

In de brief aan het bestuur van SI en de Shambhalagemeenschap stelt Shambhala Stockholm:

‘We schrijven deze brief in overeenstemming met Pema Chödrön, de London Shambhala Meditation Centre Council, de Interim Raad van Bestuur van het Shambhala Center van New York en het bestuur van het Boston Shambhala Center.

Wij zijn tegen het besluit van het bestuur van Shambhala om de Sakyong uit te nodigen om de Rigden Abhisheka in juni in Dechen Chöling te geven. Ondanks de recente brief van het Shambhala bestuur, vinden we dat dit de verkeerde beslissing is en geen rekening houdt met sterke gevoelens in de gemeenschap.

Shambhala Scandinavië is zwaar getroffen door de beschuldigingen van seksueel wangedrag van de Sakyong en datgene wat in het kielzog daarvan werd onthuld.

Shambhala Stockholm heeft de helft van zijn leden verloren. Sinds 1 januari van dit jaar heeft Shambhala Stockholm geen centrum meer. Drie van de 5 leraren zijn vertrokken. Het hoofd financiën is vertrokken. Het it-hoofd is vertrokken. We zijn ook op andere manieren getroffen; we hadden een zeer welvarende samenwerking met het Museum of Modern Art die werd beëindigd. Bij een poging om een plek te huren voor een retraite zijn we gevraagd om onze visie op de beschuldigingen van Sakyong uit te leggen, zodat we er rekening mee kunnen houden, enz.

Shambhala Stockholm is 25 jaar geleden begonnen en heeft in deze periode geen meldingen van seksueel wangedrag ontvangen.

We hebben genoten van een grote band tussen de groepen in Scandinavië; een relatie die jaren heeft geduurd om op te bouwen. Helsinki heeft geen actieve groep meer. De groep in Kopenhagen is in 1977 opgericht als een Trungpa-groep en een van de oudste in Europa. Ze heeft 42 jaar overleefd; tot nu toe. Kopenhagen heeft geen actieve groep meer. De Oslo-groep blijft bestaan, maar is veel minder actief. Dit toont duidelijk aan wat de gevolgen zijn voor de Scandinavische regio en hoe wij door de crisis zijn getroffen.

De leden vertrekken nog steeds. De laatste tijd vanwege de aankondiging van Dechen Chöling om de Sakyong uit te nodigen de Abisheka te geven.

Sinds het begin van deze crisis zijn er veel omstandigheden aan het licht gekomen. Het laat zien dat er fundamentele problemen zijn binnen Shambhala die dit mogelijk hebben gemaakt. Dat er in Shambhala een ernstige cultuur van stilte heerst die dit lange tijd heeft laten voortduren.

We hebben dit gehoord van leraren, we hebben het gehoord van mensen in de Kalapa-raad en anderen, dat ze het jammer vinden dat ze niet op tijd hebben gehandeld.

Nu is het tijd om te handelen. Nu is het tijd voor verandering. Niet teruggaan naar de normale gang van zaken. Dit is geen kleine kwestie waar we mee te maken hebben. Dit gaat over de toekomst van Shambhala. Het (seksueel wangedrag) is in Rigpa, in zen, in de katholieke kerk, in de samenleving in het algemeen. Het is een enorme taak en de maatregelen die genomen worden moeten belangrijk zijn. Niet alleen aan de oppervlakte.

Een brief van Sakyong is niet genoeg. Een nieuw zorg- en gedragsbeleid is niet genoeg. Het zijn de kernmechanismen die moeten worden aangepakt. De structuur van de organisatie die dit mogelijk maakte.

Shambhala moet met deze beschuldigingen leven. Willen we een Shambhala die zichzelf sluit en vragen van de grotere samenleving afsluit? Proberen zichzelf voortdurend te verdedigen en te beschermen.

Velen van ons zijn met name verbonden met Shambhala vanwege de frisse, nieuwe aanpak en vorm. Een manier van oefenen die niet gevangen zit in oude regels, tradities en structuren. Van de vele van de vele boeddhistische organisaties in de wereld zou Shambhala zeker het potentieel hebben om te veranderen. Het vinden van nieuwe manieren om op de hoogte te zijn van de wereld. Niet vasthouden aan de oude vormen.

Voor ons is verandering essentieel. Verandering op vele niveaus.

Volgens de Shambhala.org website: De Sakyong heeft afstand gedaan van zijn recht om bestuurders te schorsen of te benoemen in het Shambhala bestuur tot 17 oktober 2021. Gaan we dan terug naar de normale gang van zaken, met dezelfde structuren als voorheen; one-man-rule, de goeroe aan de top, en alle anderen in verschillende door hem benoemde posities?

Dit wordt door velen gezien als de belangrijkste oorzaak van deze problemen.’

Het bestuur van Shambhala Stockholm, de regionale coördinator van Scandinavië.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Nieuws Tags: bestuur, Dechen Chöling, kritiek, ledenverlies, leegloop, maatregelen, MMA, Pema Chödrön, retraite, Sakyong Mipham, seksueel wangedrag, Shambhala, SI, verantwoording afleggen, vestiging gesloten, Zweden

Lees ook:

  1. Eén retraite, twee belevenissen, les voor de toekomst
  2. Shambhala over aanpakken (seksueel) wangedrag -‘we moeten het beter doen’
  3. Dalai Lama – ‘als ik in de fout ga, arresteer me’
  4. Petitie change.org – ‘Sakyong moet terugtreden’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Danny Buysse zegt

    11 februari 2020 om 07:31

    Loslaten!
    De kern van de Dhamma is loslaten.
    Verandering is onontkoombaar.laat alle banden met de personen en structuren die de oorzaak zijn van deze situatie los.

    Metta

  2. Joost zegt

    11 februari 2020 om 12:21

    Een zeer juiste en dappere beslissing van shambhala Scandinavia om deze brief te schrijven.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 3 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 3 maart 2021
    Weten - Niet Weten | Cursus Lotus Trilogie online
  • 3 maart 2021
    Lezingenserie 'Mystiek leven'
  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 5 maart 2021
    Lezing - 'Living and Working at Odiyan: Maintaining a Home for the Dharma in the West'
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 60 – debat
  • Vaccinatie gezien vanuit het perspectief van vipassana
  • Lantaarn – Licht in de bodemloosheid van het bestaan
  • Podcast #14 – Verbonden met Myanmar
  • Milieudefensie – Burger flink belast en industrie ontzien onder kabinetten Rutte

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens