• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » ‘Shambhala Scandinavië zwaar getroffen door beschuldigingen van seksueel wangedrag door Sakyong Mipham’

‘Shambhala Scandinavië zwaar getroffen door beschuldigingen van seksueel wangedrag door Sakyong Mipham’

10 februari 2020 door de redactie

De raad van bestuur van Shambhala Stockholm vindt het onjuist van het bestuur van Shambhala International (SI) om de wegens seksueel wangedrag omstreden Sakyong Mipham deze zomer in te zetten bij het ritueel Rigden Abhisheka in juni in Dechen Chöling in Frankrijk. In een mail aan het bestuur van Shambhala International uiten de Zweden ernstige kritiek op het voorstel. Het stelt zich achter het standpunt van Pema Chödrön die onlangs aftrad als leraar van SI omdat ze het niet eens was met het inzetten van Mipham als leraar.

In de brief aan het bestuur van SI en de Shambhalagemeenschap stelt Shambhala Stockholm:

‘We schrijven deze brief in overeenstemming met Pema Chödrön, de London Shambhala Meditation Centre Council, de Interim Raad van Bestuur van het Shambhala Center van New York en het bestuur van het Boston Shambhala Center.

Wij zijn tegen het besluit van het bestuur van Shambhala om de Sakyong uit te nodigen om de Rigden Abhisheka in juni in Dechen Chöling te geven. Ondanks de recente brief van het Shambhala bestuur, vinden we dat dit de verkeerde beslissing is en geen rekening houdt met sterke gevoelens in de gemeenschap.

Shambhala Scandinavië is zwaar getroffen door de beschuldigingen van seksueel wangedrag van de Sakyong en datgene wat in het kielzog daarvan werd onthuld.

Shambhala Stockholm heeft de helft van zijn leden verloren. Sinds 1 januari van dit jaar heeft Shambhala Stockholm geen centrum meer. Drie van de 5 leraren zijn vertrokken. Het hoofd financiën is vertrokken. Het it-hoofd is vertrokken. We zijn ook op andere manieren getroffen; we hadden een zeer welvarende samenwerking met het Museum of Modern Art die werd beëindigd. Bij een poging om een plek te huren voor een retraite zijn we gevraagd om onze visie op de beschuldigingen van Sakyong uit te leggen, zodat we er rekening mee kunnen houden, enz.

Shambhala Stockholm is 25 jaar geleden begonnen en heeft in deze periode geen meldingen van seksueel wangedrag ontvangen.

We hebben genoten van een grote band tussen de groepen in Scandinavië; een relatie die jaren heeft geduurd om op te bouwen. Helsinki heeft geen actieve groep meer. De groep in Kopenhagen is in 1977 opgericht als een Trungpa-groep en een van de oudste in Europa. Ze heeft 42 jaar overleefd; tot nu toe. Kopenhagen heeft geen actieve groep meer. De Oslo-groep blijft bestaan, maar is veel minder actief. Dit toont duidelijk aan wat de gevolgen zijn voor de Scandinavische regio en hoe wij door de crisis zijn getroffen.

De leden vertrekken nog steeds. De laatste tijd vanwege de aankondiging van Dechen Chöling om de Sakyong uit te nodigen de Abisheka te geven.

Sinds het begin van deze crisis zijn er veel omstandigheden aan het licht gekomen. Het laat zien dat er fundamentele problemen zijn binnen Shambhala die dit mogelijk hebben gemaakt. Dat er in Shambhala een ernstige cultuur van stilte heerst die dit lange tijd heeft laten voortduren.

We hebben dit gehoord van leraren, we hebben het gehoord van mensen in de Kalapa-raad en anderen, dat ze het jammer vinden dat ze niet op tijd hebben gehandeld.

Nu is het tijd om te handelen. Nu is het tijd voor verandering. Niet teruggaan naar de normale gang van zaken. Dit is geen kleine kwestie waar we mee te maken hebben. Dit gaat over de toekomst van Shambhala. Het (seksueel wangedrag) is in Rigpa, in zen, in de katholieke kerk, in de samenleving in het algemeen. Het is een enorme taak en de maatregelen die genomen worden moeten belangrijk zijn. Niet alleen aan de oppervlakte.

Een brief van Sakyong is niet genoeg. Een nieuw zorg- en gedragsbeleid is niet genoeg. Het zijn de kernmechanismen die moeten worden aangepakt. De structuur van de organisatie die dit mogelijk maakte.

Shambhala moet met deze beschuldigingen leven. Willen we een Shambhala die zichzelf sluit en vragen van de grotere samenleving afsluit? Proberen zichzelf voortdurend te verdedigen en te beschermen.

Velen van ons zijn met name verbonden met Shambhala vanwege de frisse, nieuwe aanpak en vorm. Een manier van oefenen die niet gevangen zit in oude regels, tradities en structuren. Van de vele van de vele boeddhistische organisaties in de wereld zou Shambhala zeker het potentieel hebben om te veranderen. Het vinden van nieuwe manieren om op de hoogte te zijn van de wereld. Niet vasthouden aan de oude vormen.

Voor ons is verandering essentieel. Verandering op vele niveaus.

Volgens de Shambhala.org website: De Sakyong heeft afstand gedaan van zijn recht om bestuurders te schorsen of te benoemen in het Shambhala bestuur tot 17 oktober 2021. Gaan we dan terug naar de normale gang van zaken, met dezelfde structuren als voorheen; one-man-rule, de goeroe aan de top, en alle anderen in verschillende door hem benoemde posities?

Dit wordt door velen gezien als de belangrijkste oorzaak van deze problemen.’

Het bestuur van Shambhala Stockholm, de regionale coördinator van Scandinavië.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Nieuws Tags: bestuur, Dechen Chöling, kritiek, ledenverlies, leegloop, maatregelen, MMA, Pema Chödrön, retraite, Sakyong Mipham, seksueel wangedrag, Shambhala, SI, verantwoording afleggen, vestiging gesloten, Zweden

Lees ook:

  1. Eén retraite, twee belevenissen, les voor de toekomst
  2. Petitie change.org – ‘Sakyong moet terugtreden’
  3. ‘Shambhala meditatiecentrum Dechen Chöling in Frankrijk in ernstige financiële problemen’
  4. Omstreden Sakyong Mipham als herintreder in Amsterdam

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Danny Buysse zegt

    11 februari 2020 om 07:31

    Loslaten!
    De kern van de Dhamma is loslaten.
    Verandering is onontkoombaar.laat alle banden met de personen en structuren die de oorzaak zijn van deze situatie los.

    Metta

  2. Joost zegt

    11 februari 2020 om 12:21

    Een zeer juiste en dappere beslissing van shambhala Scandinavia om deze brief te schrijven.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

20 mrt
Open Les Kum Nye Yoga en meditatie | Live op ma t/m wo
20 mrt 23
21 mrt
Stoepaceremonie Nieuwe Maan | Live
21 mrt 23
21 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
21 mrt 23
21 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
21 mrt 23
Rotterdam
22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Van nul tot stil in acht tellen
    • Het jaar 2023 – dag 79 – ferwart
    • Boeken – Mijn kind heeft OCD
    • Jasper – Vrouwen in het Zwart in Groningen
    • Over de Lotus-soetra (13): De parabel van het brandende huis

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens