• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Maatschappij » Misbruik » Omstreden Sakyong Mipham als herintreder in Amsterdam

Omstreden Sakyong Mipham als herintreder in Amsterdam

31 januari 2020 door de redactie

Sakyong Mipham, de door vrouwelijke studenten van seksueel wangedrag beschuldigde leider van de boeddhistische organisatie Shambhala International, is in het najaar van 2019 in Amsterdam geweest en voerde daar gesprekken met plaatselijke leiders en volgelingen. Bronnen zeggen dat Mipham een toer door Europa heeft gemaakt om zijn plannen om weer les te gaan geven toe te lichten.

Het bezoek van de omstreden leider aan Amsterdam ging niet onopgemerkt voorbij. Sommige studenten toonden zich verbaasd over zijn aanwezigheid, omdat Mipham eerder zei zijn werkzaamheden binnen Shambhala International neer te leggen totdat duidelijkheid was geschapen over de aanklachten en een eventuele vervolging door Justitie in Canada en de VS. Daarover is nog geen besluit genomen. Een Shambhalastudent over zijn bezoek aan Amsterdam: ‘Het lijkt allemaal business as usual.”

Dialoog

De toer van Sakyong Mipham lijkt gelegaliseerd te worden door de standpunten van verschillende bestuursraden binnen Shambhala. Eind december 2019 stuurde de Stuurgroep van het Procesteam de Sakyong een brief over het werk van het procesteam en verzocht Mipham in het bijzonder om een dialoog te starten met betrekking tot zijn proces van herverbinding met de Shambhalagemeenschap. ‘We vroegen hem te overwegen om samen met ons een constructief, door de gemeenschap geleid proces op gang te brengen dat alle partijen zou kunnen helpen om de schade uit het verleden te herstellen en samen de basis van het vertrouwen te herstellen, zodat we de moeilijkheden uit het verleden kunnen omzetten in een bloeiende Shambhala van de toekomst.

Wij geloven dat dit in overeenstemming is met de recente brief van het bestuur van Shambhala, waarin zij de volgende verklaring aflegden:

‘Het is onze hoop dat door te proberen de Sakyong en de Sakyong Wangmo te betrekken bij de verschillende processen, het gezonder en duidelijker zal zijn dan een afzonderlijk, zelfs parallel proces. In dit opzicht steunen de Sakyong en de Sakyong Wangmo het werk van het bestuur en de gemeenschap aan de nieuwe gedragscode en zullen zij deel uitmaken van dit proces.’

Misbruik

De ingestelde Task Force Gedragscode erkent dat misbruik en gebrek aan transparantie hebben plaatsgevonden in onze gemeenschap en dat vertrouwen is verbroken. Wat is de weg om te voorkomen dat we elkaar beschadigen? De Gedragscode bespreekt zowel gedrag als wangedrag. Goed gedrag is de basis voor een goede menselijke samenleving.

De Task Force noemt het haar taak om een ​​plan te ontwikkelen om de voorgestelde gedragscode te integreren, nieuwe structuren hiervoor op te stellen en de gemeenschap hierbij te betrekken. Het voorgestelde ontwerp omvat:

– Gedragscode – Beleid voor kinderbescherming – Beleid om seksueel wangedrag aan te pakken – Antidiscriminatiebeleid – En een organisatorische klachtenprocedure voor de afhandeling van meldingen en het oplossen van wangedrag op lokaal, regionaal en internationaal niveau.

‘In het voorbereidingsproces welke we als groep vanaf het begin, gedurende zes maanden hebben doorlopen, hebben we gepoogd dezelfde beginselen te belichamen die we nodig achten zoals vermeld staan in de gedragscode zelf en in Shambhala in het algemeen, namelijk inclusiviteit, transparantie, verantwoordingsplicht en zorg​,​ welke allemaal nodig zijn om het vertrouwen te herstellen. Als een grond van erkenning hebben we het gevoel dat de Shambhalagemeenschap deze principes herhaaldelijk niet heeft waargemaakt. ​De voorlopige analyse van de Care and Conduct Survey​, ​heeft dit grotendeels bevestigd. Als een aspiratie voor het heden en de toekomst van Shambhala​ moeten we onze principes op individueel, gemeenschaps- en organisatieniveau naleven.’

Onvriendelijk onervaren, onverstandig

De bekende schrijfster en boeddhistische non en leraar Ani Pema Chödrön (83) heeft onlangs besloten op te stappen als acharya (spiritueel leraar) van de internationale boeddhistische organisatie Shambhala. Haar besluit werd mede geïnspireerd door het besluit van de omstreden leider van Shambhala, Sakyong Mipham, om weer les te gaan geven aan leden binnen die gemeenschap die daar behoefte aan hebben. Pema Chödron zegt ontmoedig te zijn door dat besluit en door het besluit van het Shambhalabestuur om de Sakyong in juni dit jaar een boeddhistisch ritueel te laten geven. In een brief aan het bestuur van Shambhala en de volgelingen noemt zij het besluit van de Sakyong ‘onvriendelijk, onervaren en onverstandig.’

‘Toen ik de recente brief van de Sakyong las waarin stond dat hij weer wilde gaan lesgeven en dat hij dat zou doen voor iedereen die erom vroeg, was ik ontmoedigd. Ik heb dit nieuws als zodanig ervaren als een ontkoppeling van alles wat er in de laatste anderhalf jaar is gebeurd. Het voelt onvriendelijk, onervaren en onverstandig voor de Sakyong om gewoon door te gaan alsof er niets gebeurd is zonder medelijden te hebben met allen die gekwetst zijn en zonder diepgaand innerlijk werk aan zichzelf te doen.

Toen kwam de brief van het bestuur waarin de Shambhala gemeenschap werd geïnformeerd dat ze de Sakyong hadden uitgenodigd om de Rigden Abhisheka in juni te geven, en ik was stomverbaasd. De schijnbaar zeer duidelijke boodschap dat we teruggaan naar business as usual baart me grote zorgen. Hoe kunnen we terugkeren naar business as usual als er geen weg vooruit is voor de overgrote meerderheid van de gemeenschap die toegewijd is aan de visie van Shambhala en hunkert naar verantwoordelijkheid, een nieuwe start en enige begeleiding bij de verdere gang van zaken?   Ik vind het ontmoedigend dat de moed van degenen om zich uit te spreken geen grotere verandering in de weg voorwaarts lijkt te bewerkstelligen.

Ik begrijp dat de beslissing van het bestuur om de Sakyong uit te nodigen gebaseerd was op het medelevende voornemen om de 125 mensen die de abhisheka willen nemen, ten goede te komen om verder te gaan op hun weg. Maar voor mij persoonlijk is het schokkend en ook hartverscheurend om de eerste indicatie te hebben van hoe we ons gaan manifesteren dat we teruggaan naar de normale gang van zaken.

Ik heb het gevoel dat we als gemeenschap die zich inzet voor een verlichte samenleving, iets beters verdienen dan business as usual,’ schrijft Pema Chödron in haar brief aan het bestuur.

Borsten betasten

Vorig jaar constateerde het door het bestuur van Shambhala ingehuurde advocatenkantoor Wickwire Holm dat Sakyong Mipham schuldig is aan seksueel wangedrag. Twee claims van twee vrouwelijke studenten over seksueel wangedrag door Sakyong Mipham werden door het onafhankelijke advocatenkantoor in Nova Scotia, Canada, als geloofwaardig aangemerkt. De boeddhistische leraar en leider zou zich schuldig hebben gemaakt aan ongepast seksueel wangedrag. Shambhala International had het kantoor vorig jaar ingehuurd om klachten van machtsmisbruik en seksueel wangedrag en intimidatie door Sakyong en andere leiders binnen Shambhala te onderzoeken. In één geval beweerde een eiser dat hij tijdens een bijeenkomst met de Kalapa Raad, de residentie van de Sakyong in Halifax, haar jurk omhoog trok, haar borsten betastte en probeerde haar te kussen. In het rapport wordt vastgesteld dat de boeddhistische leider ‘de persoonlijke en seksuele grenzen van de vrouw overtrad’.

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Misbruik, Nieuws, Opmerkelijk, Pakhuis van Verlangen Tags: aanklacht, amsterdam, Onderzoek, Sakyong Mipham, seksueel wangedrag, Shambhala International, toer Europa, vervolging

Lees ook:

  1. Pema Chödrön – ‘nu wel bereid om naar Shambhalaslachtoffers seksueel wangedrag te luisteren’
  2. Onderzoek naar wangedrag binnen Shambhala International – getuige Craig Morman
  3. Onderzoek naar wangedrag binnen Shambhala International – getuige Laura Leslie
  4. Interimbestuur Shambhala – ‘seksueel geweld, intimidatie en ander geweld binnen Shambhala niet meer te ontkennen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 mei 2022 - 29 mei 2022
    Hemelvaartretraite Schoonheid van Zijn
  • 27 mei 2022 - 29 mei 2022
    'Gezond leven, natuurlijk sterven'
  • 29 mei 2022
    Nyinthün, dag van stilte en meditatie
  • 29 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 30 mei 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Grondlegger van de BOS – Jean Karel Hylkema overleden

Jacques den Boer - 26 mei 2022

In 1999 gaf de overheid een zendmachtiging aan de Boeddhistische Omroep Stichting. Jean Karel Hylkema werd daarvan niet alleen ongeveer vijf  jaar  bestuurder en manager. Hij was tegelijk programma-adviseur voor de tv- en radioredactie, naast programmadirecteur Babeth VanLoo, en werkte mee aan tv-documentaires als interviewer.

Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (4 en slot)

Jacques den Boer - 26 mei 2022

Onder aanvoering van de Rigpa-boeddhist ir. Jean Karel Hylkema , de gelauwerde cineaste en Dzogchen-boeddhiste Babeth VanLoo en een nieuwe BUN-voorzitter, prof. dr. Johan Niezing, kwam er uiteindelijk toch per 1 september 2000 een zendmachtiging voor radio en tv.

‘Yatra naar Majjhimadesa – een pelgrimsreis naar het Middenland’.

Guy E. Dubois - 24 mei 2022

De Majjhimadesa was de broedkamer van de Dhamma —de Leer van de Boeddha’s. Het is het gebied waar de Boeddha geboren werd, waar hij tot Zelfrealisatie kwam, waar hij predikte en het parinibbana bereikte. In Boeddha’s tijd waren overgrote delen van het Middenland bedekt met junglevegetatie. De fauna was veelzijdig en bestond o.m. uit leeuwen, tijgers, herten, olifanten en neushoorns.

Baas over eigen karma

Kees Moerbeek - 22 mei 2022

Het individu is de enige die de volledige controle heeft over zijn daden, ongeacht de druk die anderen op hem kunnen uitoefenen. Een onheilzame handeling onder grote druk uitgevoerd, heeft echter een ander karmisch effect dan een vrijwillige onheilzame handeling.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • De virtuele denkster 371
  • Haiku
  • Dick – Zwaard van liefde
  • India heeft mogelijkheid om dialoog over Tibet aan te gaan met China
  • de Boeddhistische blik — Walk with me

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens