• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Verslaving centraal tijdens Storytelling Festival Amsterdam

Verslaving centraal tijdens Storytelling Festival Amsterdam

11 oktober 2019 door de redactie

Of je nu verslaafd bent aan zoenen, selfies of chocola… tijdens The Amsterdam Storytelling Festival 2019 kun je het eerlijk opbiechten. Want het thema van het festival in Podium Mozaïek is dit jaar verslaving. Van woensdag 30 oktober tot en met zondag 3 november zijn er maar liefst 23 voorstellingen, 3 talks, 3 workshops en een open masterclass.

“In onze wereld zijn veel prikkels en verleidingen, daar bezwijken mensen voortdurend voor”, aldus creatief directeuren Sahand Sahebdivani en Raphael Rodan die zelf ook nogal verslavingsgevoelig zijn. “Het is iets waar we allemaal in meer of mindere mate mee kampen, daarom wilden we graag een festival rondom dit onderwerp.” Diverse storytellers nemen heftige verslavingen onder de loep, maar het wordt zeker geen loodzware week. “Mensen zijn immers verslaafd aan van alles, denk aan je eigen spiegelbeeld of aan macht. En in pijn schuilt veel kracht, humor en relativeringsvermogen.” Ook zijn er een paar voorstellingen buiten het thema, die gewoonweg te goed waren om niet te programmeren.

Voor deze twaalfde editie selecteerden de creatieve directeurs een breed scala aan internationale en nationale vertellers. Een groot deel van de programmering is Engelstalig, zodat iedereen zich welkom voelt op dit internationale festival. Qua genres is er ruimte voor traditionele storytelling: mythes en sagen van weleer tot verhalen van nu. Daarnaast is er veel muziek, zowel in de voorstellingen als in de foyer waar regelmatig live muziek is en veel ruimte voor interactie.

Openingsshow over de liefde

De openingsshow selecteren Rodan en Sahebdivani jaarlijks op het Edinburgh Fringe – met ruim 3500 verschillende voorstellingen het grootste kunstfestival ter wereld. Dit jaar kozen ze een verhaal over de zoetste verslaving van allemaal: de liefde. In A Hundred different Words for Love vertelt James Rowland over de dag dat hij zijn grote liefde ontmoette en hoe hij haar weer verloor. Hij put zich uit om dit allermooiste geschenk en diepe verlies te verwoorden. Dat blijkt niet eenvoudig. Rowland is een zeer bekende en veelbekroonde verteller uit het Verenigd Koninkrijk. Deze voorstelling won onder meer de Londense Vault Festival Best Show Award en kreeg tientallen lovende kritieken in de Engelse pers.

Sahebdivani en Rodan openen zelf de woensdagavond van het festival om 20.00 uur met korte sketches en verhalen over hun eigen verslavingen en geven daarna de vloer aan Rowland om het publiek te ontroeren, verbazen en vermaken.

Sterke vertellers

Er komen meer ijzersterke vertellers, zoals komiek Phil Kay en de Ier Steve Lally zorgen voor meeslepenende muzikale verhalen. Maar Lally maakt ook een apart verhaal – speciaal voor dit festival – over hoe hij zijn eigen alcoholverslaving overwon. Jake W. Francis brengt Filth naar het gelijknamige boek van auteur Ervine Welsh: een meedogenloze en uitdagende one-man-show waarin één acteur meer dan 30 personages speelt. Margo van de Linde keert terug met een unieke bewerking van een verhaal van de Zuid-Afrikaanse schrijver Chase Rhys. Andy gaat over een dansstudent in Kaapstad die probeert om een heroïneverslaving te overwinnen.

Nederlandstalig

Voor mensen die liever Nederlands luisteren, is er ook genoeg te zien. Zoals de Oerol-hit van Marjolein Frijling over wereldwijde klimaatverandering; Fogo Correndo gaat in op de meest dodelijke brand uit de Portugese geschiedenis en onderzoekt de motieven achter de brand. Ook is Kinderen van Aleppo te zien: een persoonlijke monoloog van George Elias Tobal waarin hij het verhaal vertelt van drie Syrische studenten die betrokken waren bij de eerste protesten in dat land. Onias Landveld brengt Wortels en Cassave waarin hij vertelt over het zweven tussen twee werelden, vier culturen en zes talen.

Rodan en Sahebdivani zijn sinds 2018 directeur van The Amsterdam Storytelling Festival. Beide zijn bekende namen in de vertelscene, ze wonnen o.a. de Amsterdam Fringe Gold Award met hun voorstelling My Father held a Gun. Sahebdivani is tevens oprichter van het florerende vertelcentrum Mezrab.

Bron Amsterdam storytelling festival

 

 

Categorie: Geluk, Nieuws, Voedsel Tags: Edinburgh, genot, liefde, Storytelling Festival Amsterdam, verslaving, vertellers

Lees ook:

  1. De kunst van het geluk 1
  2. Greenpeace-rapport: Europese bestrijdingsmiddelenverslaving bedreiging voor natuur en milieu
  3. Leren om lief te hebben, kan dat?
  4. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (9)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • ‘Gedode journalisten Al Jazeera in Amsterdam herdacht’
    • Jan Veenendaal – geen dood, geen vrees (11) – Twijfel
    • Dagopening
    • Het jaar 2025 – dag 224 – ikke
    • XR en boeddhisten – Buddhists for Extinction Rebellion

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.