• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » ‘De Nederlandse overheid arresteert haar burgers liever dan ze te beschermen tegen klimaatverandering: de rebellie is begonnen’

‘De Nederlandse overheid arresteert haar burgers liever dan ze te beschermen tegen klimaatverandering: de rebellie is begonnen’

7 oktober 2019 door de redactie

De Amsterdamse politie heeft vandaag tientallen activisten van Extinction Rebellion op en rond de Stadhouderskade in de hoofdstad aangehouden omdat ze geen gevolg gaven aan het bevel zich te verwijderen. De burgemeester had de blokkade van de Stadhouderskade verboden. Volgens de organisatie tekent onze maatschappij met het huidige klimaatbeleid voor een rampzalige toekomst. De overheid weet dat en toch worden er geen adequate maatregelen genomen. Het klimaatakkoord dat na lang gepolder tot stand kwam is volstrekt onvoldoende om de opwarming af te wenden, zeggen de rebellen.

Foto Lyander Schmitz.

In Amsterdam werden meer dan 100 vreedzame actievoerders gearresteerd. De actie is onderdeel van een wereldwijd protest in meer dan 60 steden. De actievoerders willen dat overheden eerlijk zijn over klimaatverandering, doen wat nodig is om de opwarming van de aarde te voorkomen en burgers betrekt bij de oplossingen.

Het protest is vreedzaam en goed georganiseerd. De betogers blokkeren geen nooduitgangen en hulpdiensten kunnen uitwijken naar andere wegen. De betogers waren voorbereid op een wekenlange blokkade maar de keuken en de stroomvoorziening werden in beslag genomen, zelfs de wc’s werden door de politie afgesloten.’

Uit deze behandeling blijkt volgens de rebellen opnieuw dat de Nederlandse overheid twee gezichten heeft: Aan de ene kant zegt ze bezorgd te zijn over klimaatverandering, aan de andere kant mag Schiphol gewoon doorgroeien en worden actievoerders die publiekelijk een signaal afgeven opgepakt. De vandaag opgepakte woordvoerder Ernst Jan Kuiper: “Wij zien geen andere mogelijkheid dan openlijk de rebellie te verklaren aan de Nederlandse overheid. De tijd van vriendelijk vragen is voorbij. De wereld kan niet langer wachten.” De actie van Extinction Rebellion is nog volop bezig en wat er deze week verder precies gaat gebeuren is op dit moment nog onduidelijk. De actievoerders zijn voorbereid op een wekenlange actie. De blokkade bij het Rijksmuseum is voorlopig afgeblazen maar andere acties zullen zeker volgen.

Extinction Rebellion: ‘Al jaren proberen burgers en organisaties de overheid te bewegen tot een ambitieus klimaatbeleid. Petities, demonstraties en zelfs rechtszaken vonden geen gehoor. De enige manier die burgers nog hebben is het bewust overtreden van de wet. Via een fysieke blokkade probeert Extinction Rebellion de overheid te overtuigen van het belang van een radicaler klimaatbeleid.’

Extinction Rebellion bestaat uit mensen uit alle lagen van de samenleving. Dit is volgens ER geen kwestie van linkse of rechtse politiek. Het grootste gedeelte van de actievoerders heeft nooit eerder meegedaan aan een protest. De betogers van Extinction Rebellion treden buiten hun comfort zone, laten zich arresteren, komen in actie voor verandering. Hun persoonlijke vrijheid is minder belangrijk dan het algemeen belang.

Bron Extinction Rebellion. Foto Lyander Schmitz.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Gezondheid, Milieu, Natuur, Nieuws, Politiek, Rechtspraak Tags: amsterdam, arrestatie, blokkade, Extinction Rebellion, politie, rebellen, Stadhouderskade

Lees ook:

  1. Extinction Rebellion – ‘Vandaag gaan we door, ondanks repressie van politie Amsterdam’
  2. Extinction Rebellion – Amsterdam is hypocriet in klimaatcrisis
  3. Tweede dag Septemberrebellie Extinction Rebellion op Museumplein Amsterdam
  4. Animal Rebellion blokkeert hoofdkantoor McDonald’s Nederland

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Kay zegt

    8 oktober 2019 om 05:29

    Rebellie is een zwakte, het is het gevoel van machteloosheid. Wanneer een rebel voelt, een onvolwassen geest ziet dat dingen niet ziet zoals ze zijn, rebelleert het tegen alles wat niet in overeenstemming is met zijn visie. Rebellie kan de waarheid niet claimen, verre van dat.

  2. Ruud van Bokhoven zegt

    8 oktober 2019 om 12:06

    Onze leefomstandigheden gaat wereldwijd zienderwijs achteruit en als de politiek die er meer voor zichzelf en winstgevende economie belangrijker vindt inplaats van maatregelen te treffen dan moet het volk ze wel wakker schudden om resultaat af te dwingen. Schandalig zoals Halsema die met haar maten destijds indirect schuldig was aan de dood van Pim Fortuyn haar marionetten inzet om deze vreedzame demonstratie schoon te vegen van de straat.

  3. Bolletje zegt

    8 oktober 2019 om 14:55

    Ik geloof niet dat Halsema schuldig was aan de dood van meneer Fortuyn. Je bent niet indirect schuldig aan iets. Links demonstreerde tegen Fortuyn, maar dat is niet hetzelfde als hem dood schieten. Rechts hekelt mij ook, dat is iets anders dan dat ze mij dood schieten. Ze mogen mij best uitschelden en haten. Moeten ze zelf weten. Zo lang ze maar geen kogels op me afvuren, vind ik het prima.

    Wat meneer van Bokhoven verder zegt, ben ik het sterk mee eens. En wat Kay zegt, ben ik het sterk oneens.

    Ja, je hebt gelijk. Rebellie kan iets heel narcistisch hebben. Dat heb ik ook gezien binnen links. Rebellie, om de rebellie, voor je eigen ego, als het zijn van een zogenaamde ‘rebel’. De kraakpanden zitten er vol mee. Allerlei zelfingenomen, puberale figuren.

    Máár, beste Kay. Deze klimaatstrijd, gaat écht ergens over en is meer dan rebellie. Dit is lijfbehoud ! We kunnen niet anders en de regering doet niets.

    Wnt de regering = de grote vervuilende, vernietigende bedrijven = de regering.

    Willen we niet ten onder gaan,dan moeten we strijden. Dat is ver voorbij puberale ‘rebellie’.

    Daarnaast, zo vaak zie ik stickers op lantaarnpalen met : safe tibet…Is dat niet boeddhistische rebellie ?

    • Kay zegt

      8 oktober 2019 om 23:11

      Bolletje, Extinction Rebellion is groene verpakking met een knalrood binnenste. Het is meer van hetzelfde, of het nu anti-fascisme fascisme is of om de hystery rondom het klimaat gaat. Bovendien manipuleert het RIVM en KMNI met cijfers over uitstoot en temperatuur. De waarheid komt niet aan het daglicht. De strategie en slogans mogen anders zijn maar doel en mentaliteit van E.R. niet, het is cultureel marxisme verstopt in een groen sausje.

  4. Bolletje zegt

    9 oktober 2019 om 11:48

    Beste Kay, cultureel marxisme is een term gebruikt door extreem rechts…Een term bedacht door openlijke fascisten.Van een boeddhist had ik niet verwacht dat hij/zij dat soort gekke woorden in de mond zou nemen. Zo knalrood is XE niet eens. Niets is meer echt knalrood. Wie is er nog een marxist/leninist? Na de val van de muur is dat hele verhaal een beetje afgelopen. Er zijn nog wat sociaaldemocraten, maar noem je dat ‘knalrood’? Ik niet. PVDD, staat niet echt in een marxistische traditie. De groene beweging is veel later dan rood ontstaan. Het is pas in de jaren 90 een beetje geboren. Ná, de val van de USSR.
    Nogmaals, de klimaatstrijd gaat niet over links/rechts, religieus/niet religieus, wat dan ook. Ecologen, meteorologen, biologen, die dat zegmaar dertig jaar gestudeerd hebben, geven anoniem aan : ik heb dit bestudeerd en er is wel degelijk, objectief gezien, een probleem. Die stelling is niet eens per se ‘rood’. Dat is gewoon een meting, een droog gegeven. Doordat jij met rare termen als ‘cultuur marxisme’ gaat schermen, hou je de vervuilende industrie buiten schot en help je mee aan de ondergang van de wereld. Dit is overigens je eigen keuze, ik oordeel niet eens erover. Doe wat je niet laten kan.

    • Kay zegt

      9 oktober 2019 om 12:59

      Bolletje,De klimaatstrijd is een strategie die o.a. gaat om een nieuwe focus te hebben om de mensheid achter een doelstelling en slogan aan te laten lopen waarvan gebleken is dat deze aan alle kanten rammelt. Recentelijk heeft het tijdschrift Nature een onderzoeksrapport van de VN over zeespiegelstijging geweigerd te publiceren omdat het niet aan de wetenschappelijke criteria voldeed. En het zogenaamde bekende 97% van de wetenschappers die het eens zijn dat de temperatuur stijgt door de mens werd maar door zo’n 80 wetenschappers van de meer dan 10.000 volledig onderschreven. RIVM en KMNI zijn ook niet zuiver op de graad als het om hun onderzoek gaat. Klimaat is op dit moment heel erg gepolitiseerd om redenen die ik ook niet helemaal begrijp(mogelijk toch economische).
      Maakt ook een duidelijker onderscheid tussen klimaat en vervuiling.
      Misschien is het ook goed te weten dat er op dit moment 1600 kolencentrales gepland of al gebouwd worden in China, India en Afrika. En hier hebben een klimaathysterie.

  5. Bolletje zegt

    9 oktober 2019 om 16:46

    Beste Kay

    ik snap op zich je punt. Het kán financiële, economische grondslagen hebben. Dit sluit ik ook niet uit. Al denk ik dat er wel echt iets aan de hand is.

    En stel hé, stel al zou het financiële, economische grondslagen hebben.

    Dan nemen we toch het zekere, voor het onzekere. Ik bedoel, als we niet zeker weten of benzine vervuilend is en op wat voor manier, dan weten we wél zeker, dat elektriciteit niet vervuild. Dan kiezen we dus het zekere, voor het onzekere. Je kiest toch voor de progressie, als je die hebt.

    We gebruiken nu computers, geen typemachines, zegmaar.

    Als we weten dat vliegen vervuilend is ( hoogst waarschijnlijk, hoogst, hoogst, waarschijnlijk )

    Waarom zouden we dan niet gewoon meer treinen aanleggen, die elektrisch zijn, als we die mogelijkheid hebben ?

    Hysterie komt voor, komt veel voor, in de huidige politiek en in deze tijd. Toch, heb ik meerdere ecologen, op televisie en radio, hun betoog horen toelichten. Ecologen die echt niet per se marxisten waren, of ‘gepolitiseerd’

    • Kay zegt

      9 oktober 2019 om 19:30

      Bolletje we naderen elkaar een beetje. Alleen het idee van het cultureel marxisme dat zich in de groene soep genesteld heeft, zien we niet op dezelfde manier. Ik geloof best dat Extinction Rebellion uit meerdere belangengroepen bestaat en zich niet profileren onder de demonstranten om maar een zekere vastberadenheid en uniformiteit uit te stralen. De strategie en slogans houden op den duur geen stand, het omdat de inhoud rigide en arbitrair is, niet realistisch. Cultureel marxisme, identiteitspolitiek maakt gebruik van simpele tegenstellingen, in dit geval natuur tegen over de mens. De kwalijke kapitalistische industrie tegenover de arme onschuldige natuur. Maar kijk een naar de armere landen daar staat de natuur nog veel meer onderdruk.

      • Joop Ha Hoek zegt

        10 oktober 2019 om 10:22

        We sluiten jullie dialoog nu. Of het nu door groen of rood geïnspireerd protest is – gewone burgers die vrezen voor hun toekomst gaan de straat op en laten van zich horen. Waar blijven de zogenoemde boeddhisten?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

05 jan
Cursus Leven met Sterven
5 jan 23
29 jan
Vervolgcursus boeddhistische psychologie
29 jan 23
29 jan
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
29 jan 23
29 jan
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 jan 23
29 jan
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
29 jan 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Dick – drie maal scheepsrecht
    • De Boeddhistische Blik zendt op 5 februari twee films uit – Letter to San Zaw Htway en Free as a monk
    • Haiku
    • Arabisch rijstgerecht Mejadra/mujadara
    • Geen dood geen vrees (55) – Een grafplek uitzoeken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens