In april van dit jaar verscheen van de hand van Wim Davidse het boek ‘Er is meer in ons. Leren van de mystici’ (Berne Media). Relevant voor ons is dat hij Hein Thijssen daarin bespreekt als een van de vijf moderne mystici die hem geïnspireerd hebben in zijn eigen ontwikkelingsweg. De andere mystici die hij in zijn boek bespreekt zijn Etty Hillesum, Dag Hammerskjöld, de dichter J.C. van Schagen en Carine Philipse. Daarnaast heeft de schrijver ook nog een verkenning uitgevoerd naar de belangrijkste mystieke tradities. Dit alles om gemeenschappelijke en overeenkomstige kenmerken van zo’n mystieke weg op te sporen.
Mystici van alle tijden en uit alle religies leren ons dat God niet buiten ons is, maar in ons. Van de bekende uitspraak ‘er is meer tussen hemel en aarde dan we denken’ maakt de schrijver een variant: ‘er is meer in onszelf dan we denken’. Er zijn natuurlijk grote verschillen tussen de religies, maar op het mystieke vlak ontmoeten ze elkaar. Voor zover Win Buck, samensteller van de blog Leeg en bevrijd over Hein Thijssen, weet is dit het eerste boek waarin Hein Thijssen expliciet besproken wordt (p.33 t/m/39). In ‘Verlichting in een lege verpakking’ van Paul van der Sterren (2012, p.39) en ‘Rozegeur & prikkeldraad’ van Hans Laurentius (2014, p.114) werd Hein al vermeld en werd er verwezen naar zijn eerste boek.
Win Buck: ‘Het zal duidelijk zijn dat Hein Thijssen door Wim Davidse in dit boek neergezet wordt als mysticus. Persoonlijk ben ik van mening – en dat zal op sommigen misschien ontluisterend overkomen – dat ontwaken, bevrijding, of hoe je het ook noemt, in diepste zin niets te maken heeft met spiritualiteit of mystiek zoals wij daar normaliter over spreken. Het gaat daaraan voorbij. Het betreft m.i. een natuurlijk gebeuren. Misschien dat zenmeesters dit nog het beste uitdrukken. Hein’s staat van ‘leeg en bevrijd’ is volgens mij in essentie geen godservaring of eenheidservaring; die komen en gaan. Het gaat daaraan voorbij. Het betreft m.i. een natuurlijk gebeuren. Misschien dat zenmeesters dit nog het beste uitdrukken. Hein Thijssen noemde zijn ontwikkelingsproces achteraf een ‘areligieus proces’.
Lees verder in Leeg en bevrijd, een blog over Hein Thijssen van Win Buck.
En lees hier het interview dat Joop Hoek met Hein Thijssen had waarin hij ‘God een implantaat’ noemde.