De Chinese autoriteiten blijven bij hun standpunt dat een verbod op het bijwonen van informele Tibetaanse taallessen door boeddhistische monniken in West-China gerechtvaardigd is.
Het provinciebestuur in het westen van Qinghai – een provincie met een grote Tibetaanse bevolking die voornamelijk boeddhistisch is – gaf in december opdracht tot een onmiddellijke stopzetting van de informele taallessen die door monniken tijdens de schoolvakanties aan Tibetaanse kinderen worden gegeven.
De lessen die worden gegeven in kloosters in het aangrenzende Tibet hebben onder ouders aan populariteit gewonnen als een manier voor hun kinderen om een taal te leren die buiten het officiële curriculum ligt. Het volgt op een soortgelijk verbod voor Tibetaanse studenten om deel te nemen aan religieuze activiteiten tijdens hun vakantie.
De provinciale overheid vertelde afgelopen maandag aan het persbureau AFP dat de lessen “illegaal” waren en dat de kloosters “veiligheidsrisico’s” waren en “slecht uitgerust” waren om studenten te onderwijzen. Volgens de Chinese wet wordt onderwijs gegeven door de overheid. Geen enkele organisatie of persoon kan religie gebruiken als middel om het staatsonderwijs te belemmeren, stelt het bestuur in een verklaring.
Dolma zegt
Laat die Chinezen een voorbeeld nemen aan België. Wij leren onze moedertaal en nadien de 2de taal Frans, en dan Engels en Duits. Er is dus verstandhouding mogelijk tussen de diverse leefgemeenschappen in België, dus ook voor bezet Chinees terrein. De romeinen hadden achting voor de overwonnen en lieten hen hun godsdienst behouden. Modernisering van wegen en zo was er wel. China kan toch hetzelfde doen. En ze mogen hun marchandise, die ze zogezegd ook van Taiwan overnamen, toch beter maken ech. heb ik teveel gezegd.
Daishin zegt
Ik weet nu niet of België zo goed voorbeeld is. In Wallonië spreekt bijna niemand Nederlands en in Vlaanderen spreken ze slecht Frans.
Verder vechten de frans en nederlandstalige elkaar ook af en toe de tent uit.
kees moerbeek zegt
Ik zou een parallel willen trekken met onderwijs in de eigen taal en cultuur in Nederland. In de jaren tachtig werd dit gezien als middel om kinderen met een niet-Nederlandse achtergrond beter de Nederlandse taal te laten leren enzovoorts, waardoor ze meer kansen zouden hebben. Beslist geen onzin, maar tegenwoordig is dit volgens huilende wolfjes in het bos politiek correct en het zijn niet eens Chinese wolfjes!
Als bij ons moslimgeestelijken in de vakantieperiode Marokkaanse of Turkse taal- en cultuur lessen zouden geven aan kinderen van Turkse of Marokkaanse afkomst dan breekt de pleuris uit. Zo ziet de Chinese overheid dit ook en in het kader van kerk en staat is dit te begrijpen, maar er is ook nog zoiets als mensenrechten.
In boeddhistische landen hadden kloosters bepaalde functies waaronder onderwijs in de eigen taal. Later dan in het Westen zijn kerk en staat er gescheiden en onder westerse koloniale druk. Het zint de Chinese overheid om machtspolitieke redenen niet dat Tibetaans onderwezen wordt door boeddhistische kloosters. Het heeft ermee te maken dat de Chinese overheid de eigen multi-culturele bevolking op allerlei terreinen wil gelijkschakelen. De Chinese overheid is hier al duizenden jaren mee bezig. Uniek is dit niet!
Een ander punt is bijvoorbeeld dat in koloniaal Sri Lanka de eigen taal, cultuur en religie door de Engelse kolonisator verloren dreigde te gaan door onder andere het onderwijs van christelijke zendingsorganisaties. Onder invloed van Henry Steele Olcott en boeddhistische vernieuwers en de onafhankelijkheid van Sri Lanka kwam een ommekeer tot stand.
Chinezen hoeven aan niemand een voorbeeld te nemen, niemand hoeft dit. Afgaande op de feiten is het zo dat de gemeenschappen in België elkaar op zijn hoogst tolereren, Dolma. Maar het is altijd nog beter dan wat in China gebeurt. En die Romeinen https://www.youtube.com/watch?v=2ozEZxOsanY