• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » ‘Nieuwe wet in Birma zou vrouwen meer rechten moeten geven’

‘Nieuwe wet in Birma zou vrouwen meer rechten moeten geven’

11 december 2018 door de redactie

Al jaren strijden feministen in Birma (Myanmar) om zelfs de meest elementaire wettelijke rechten voor vrouwen te krijgen. De pogingen van activisten om veranderingen door te voeren beginnen nu hun vruchten af te werpen.

Eind november werd aangekondigd dat de wet ter voorkoming en bescherming van geweld tegen vrouwen, die al geruime tijd geblokkeerd wordt in het parlement, in 2019 eindelijk kan worden aangenomen. Het wetsvoorstel zou vrouwen beschermen tegen huiselijk geweld, verkrachting binnen het huwelijk, seksueel geweld en pesterijen op het werk, en zou juridische en medische ondersteuning bieden aan overlevenden.

De wet wordt door Birmese vrouwenrechtenorganisaties die sinds 2013 hebben geholpen bij het opstellen van de wetgeving als een overwinning beschouwd. Maar er is meer werk aan de winkel. partnergeweld komt veel voor. Over de hele wereld wordt geweld tegen vrouwen – fysiek, seksueel of psychologisch – hoogstwaarschijnlijk gepleegd door hun man of vriend. Dertig procent van de vrouwen wereldwijd zal tijdens haar leven worden misbruikt door een mannelijke partner, en in sommige landen is dit percentage zelfs 68 procent. Gegevens over zogenoemd partnergeweld in Birma – dat wordt geleid door een semi-autoritair, militair zwaar regime – zijn schaars.

Enquêtes over partnergeweld leveren doorgaans lagere aantallen op dan de werkelijke aantallen, deels omdat veel vrouwen zich niet op hun gemak voelen of niet veilig kunnen praten over mishandeling. Volgens Legal Clinic Myanmar, een liefdadigheidsinstelling gevestigd in Yangon, had 68 procent van de zaken die zij in mei 2018 behandelden betrekking op gendergerelateerd geweld.

Er zijn ook aanwijzingen dat vrouwen vaker te maken krijgen met geweld in landen met een grote genderongelijkheid. Birma staat op de 106e plaats van de 189 landen in de Gender Inequality Index van de Verenigde Naties. Het onderzoek van Stephanie Miedema en Tharaphi Than, gepubliceerd in the Conservation, werpt licht op een spraakmakend rapport van de Verenigde Naties dat in augustus werd gepubliceerd en waarin de wijdverspreide verkrachting en seksuele slavernij in Birma’s genocidale campagne tegen de moslim Rohingya bevolking werd gedocumenteerd. De bevindingen waren verontrustend. ‘Maar voor ons waren ze niet verrassend. Geweld tegen vrouwen is een stille noodsituatie in heel Birma,’ stellen de onderzoekers.

Ongelijke genderverhoudingen in Birma komen voort uit “hpon”, een diepgeworteld sociaal geloof dat mannen als heilig, glorieus en geestelijk superieur beschouwt. Vrouwen worden geassocieerd met slechte voortekenen en pech. Hpon vertaalt zich in zowel subtiele als openlijke segregatie naar geslacht in Birma. Politiek is bijna uitsluitend het domein van mannen, met vrouwen die ongeveer 10 procent van de nationale en staatswetgevingen uitmaken.

Vrouwen in dit boeddhistisch-meerderheidsland hebben geen toegang tot bepaalde religieuze ruimten. Hun kledingstukken worden apart gewassen om de kleding van mannen niet te besmetten. Hoewel hpon vrouwen devalueert hebben de twee onderzoekers in interviews vastgesteld dat mensen in Birma denken dat mannen en vrouwen een gelijke status hebben. Ze wijzen bijvoorbeeld op het relatief gelijke opleidingsniveau van vrouwen en mannen, of stellen vast dat vrouwen na het huwelijk hun achternaam mogen behouden. Vrouwen in Birma kunnen ook vrij reizen zonder mannelijke escort, waardoor ze relatief onafhankelijk zijn ten opzichte van vrouwen in naburige Zuid-Aziatische landen.

Nadat een Birmees Myanmar-model haar vriendje in september 2018 voor verkrachting had aangeklaagd – zeer zeldzaam in Birma dat een vrouw een klacht indient voor deze misdaad – werd zij op vreselijke wijze aangevallen op sociale media, waar zij een “prostituee” en een “vrouw met een lage moraal” werd genoemd. Ze ontving haatdragende berichten die suggereren dat ze beter af was als ze dood was.

Het sociale stigma tegen seksueel misbruik en intimidatie in de Birmese samenleving betekent dat de meeste overlevenden van misbruik nooit hun ervaringen melden. Veel vrouwen die door Miedema en Than zijn geïnterviewd hebben gezwegen over huiselijk geweld omdat ze geloven dat vrienden en familie zouden zeggen dat het hun vrome plicht was om geduldig en stil te zijn.

Anderen vreesden represailles als ze hun misbruik kenbaar maakten. Genderongelijkheid in Birma beperkt ook het vermogen van vrouwen om uit relaties te stappen. Veel vrouwen zijn financieel en sociaal afhankelijk van hun partners en zouden te maken krijgen met sociaal isolement, stigmatisering en financiële onzekerheid als ze zouden vluchten. Slechts 1 procent van de vrouwen die hulp zoeken na fysiek of seksueel geweld gaat naar de politie, zo blijkt uit het Demografisch en Gezondheidsonderzoek. Wanneer ze dat wel doen, worden ze niet vaak geloofd.

De Birmese samenleving is volgens de onderzoekers ook typisch blind voor seksueel misbruik door soldaten en boeddhistische monniken, leden van de twee machtigste instellingen van het land. Maar de nieuwe wet en de overgang van dictatuur naar democratie in de afgelopen jaren geeft vrouwen voor het eerst in de geschiedenis de kans om te vechten voor haar wettelijke rechten.

Bron The Conversation.

 

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Mensenrechten, Misbruik, Nieuws Tags: Birma, Boeddhisme, leger, mannen daders, mannen en vrouwen, Myanmar, ongelijke rechten, partnergeweld, relaties, wet

Lees ook:

  1. ‘Amerikaanse Joodse groeperingen achter vervolging daders genocide in boeddhistisch Birma’
  2. Kindsoldaten vechten in Birma, VN bezorgd
  3. Kritiek op besluit Facebook om haatzaaiende Birmese militairen van platform te weren
  4. Het lijden van Myanmar

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ruud van Bokhoven zegt

    12 december 2018 om 16:15

    Gelukkig dat de vrouwen in Birma meer rechten krijgen in dit in hoofdzaak Boeddhistische land.
    Ik vind het een grote schande voor de bevolking die zich Boeddhistisch durft te noemen maar er totaal niet naar leeft en zonder respect voor de medemens.
    Kwets geen levend wezen zijn de woorden van de Boeddha in zijn dharma, maar de Burmeese bevolking moord,verkracht en zien de vrouw niet als hun gelijken.
    Tevens maken zij door hun onboeddhistische gedrag het gehele Boeddhisme ter schande alsof iedere Boeddhist het niet zo nou neemt met de dharma.
    Het is een klap in het gezicht voor hem die wel het Boeddhisme serieus neemt.
    Birma moet nog veel leren voor zij zich echt Boeddhist kan noemen.
    Voorlopig zijn zij Boeddhist van naam maar niet van geest.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.