Religieuze leiders hebben deze week tijdens een seminar geprobeerd de bezorgdheid bij met name christenen weg te nemen dat religieuze certificering van producten, met name op halal en koosjer voedsel, religieuze groepen zouden subsidiëren. Met name christelijke consumenten zijn bezorgd dat het kopen van halal of koosjer voedsel neerkomt op het financieren van religies.
De Zuid-Afrikaanse Commission for the Promotion and Protection of the Rights of Cultural, Religious and Linguistic Communities (CRL) confronteerde afgelopen week Joodse en moslimorganisaties met de vraag of de certificering van producten door religieuze groepen niet neerkomt op het ontzeggen van de vrijheid van andere consumenten om niet-gecertificeerde producten te kiezen. Steeds meer consumenten worden in Zuid-Afrikaanse supermarkten geconfronteerd met wel tot 90 procent aan gecertificeerde halalproducten en klaagden daarover.
Sommige klagers zeiden dat ze bezwaar maakten tegen het eten van iets dat opgeofferd is aan idolen, het eten en drinken van goederen die gebruikt worden om terrorisme te financieren, of het onbedoeld vasthouden aan de sharia-wetgeving.
Het certificeringsbureau van de South African National Halal Association (Sanha) voerde aan dat de certificeringsvergoedingen betaald worden door voedselproducenten en detailhandelaren en uitsluitend voor Sanha’s doeleinden werden gebruikt om bijvoorbeeld personeelskosten, reiskosten, de opleiding van personeel om gecertificeerde producten naar de Golfstaten te exporteren. Het geld dat Sanha ontvangt van winkeliers, restaurants en fabrikanten die halal certificeringsvergoedingen betalen, gaat niet naar de bouw van moskeeën, de financiering van terrorisme of het subsidiëren van de islam, stelt Sanha.
Ook het Zuid-Afrikaanse Kosher Department van de Beth Din voert aan dat het een non-profit organisatie is en de inkomsten gebruikt worden om de kosten van de organisatie te financieren. Koosjer voedsel is volgens deze organisatie een van de snelst groeiende voedseltrends ter wereld, vanwege de overtuiging dat de manier waarop het voedsel werd bereid schoner en menselijker zou zijn. Ook de vertegenwoordiger van de Hindoes in Zuid-Afrika beriepen zich op het recht om de rechten van de Hindoes te beschermen waar het de beleving van hun godsdienst gaat.
G.J. Smeets zegt
Wat een gedoe. De praktijk is heel eenvoudig: elke minderheid bepaalt het menu van de meerderheid. Stel, een christen heeft verjaardag en nodigt vrienden uit voor gezamenlijk eten. Laten we zeggen 10 christelijk opgevoede vriendinnen waarvan er 1 een partner meeneemt voor wie halal of koosjer heilig is. Heel grote kans dat halal of koosjer op het verjaardagsmenu staat. Gewoon om die ene vriendin met haar halal / koosjer partner voor de Goede Vrede niks in de weg te leggen.
Ander voorbeeld: stel dat je gaat trouwen en je weet dat een voor jou belangrijke gast op je huwelijksfeest faliekant tegen is op genetisch gemodificeerd voedsel. Wat doe je?