Unilever, Coca-Cola, Nestlé, PepsiCo en Mondelēz stoppen voorlopig met het doordrukken van hun eigen bedachte voedsellogo ‘Evolved Nutrition Label’ (ENL). Het zou in Nederland de opvolger moeten worden van het Vinkje, als het aan deze bedrijven lag. foodwatch en anderen hadden al felle kritiek op het industrie-logo omdat het kleurenlogo zelfs niet rood kleurde voor een teveel aan suiker of vet bij een ontegenzeggelijk ongezond product als Nutella (producent Ferrero).
foodwatch voerde om die reden campagne tegen het slappe industrie-logo. Vorige week nog publiceerde foodwatch een open brief aan Unilever topman Paul Polman met de oproep te stoppen met het logo. foodwatch vindt het besluit om met het logo te stoppen de enige juiste keuze: “Het kabinet had al aangegeven dat het oude voedsellogo ‘Vinkje’ ten onder was gegaan door gebrek aan vertrouwen omdat het een logo van de voedselindustrie was. Hoe naïef is het dan om opnieuw te proberen een dergelijk industrielogo door te drukken.” De bedrijven blijven de kleurcode wel op dranken zetten.
foodwatch deed in augustus een oproep aan staatssecretaris Blokhuis van VWS om snel tot een standpunt over een nieuw onafhankelijk voedingslabel te komen dat het Vinkje op voedseletiketten moet vervangen. Het voedingslabel nutri-score is daarbij – naast het Britse verkeerslichtsysteem – een goede kandidaat en zou aan fabrikanten moeten worden opgelegd om op al hun voedseletiketten te vermelden. foodwatch deed de oproep na aanleiding van de steun die het Franse voedingslabel nutri-score vorige week kreeg van het Belgische kabinet. Dit heldere logo, dat een gezonde keus makkelijker moet maken, staat al langer in Frankrijk op producten. Recent is ook in België en Spanje besloten dit logo te gaan gebruiken. foodwatch waarschuwde staatssecretaris Blokhuis al meermalen niet te zwichten voor de krachtige lobby van Coca-Cola, Unilever & Co voor hun schijnoplossing ‘Evolved Nutrition Label’. Bij dit label met zeer zwakke criteria zou zelfs een product als Nutella nog geen rode waarschuwingskleur krijgen, terwijl het voor meer dan 80% uit suiker en vet bestaat. In april gaf het kabinet nog aan: “Eventuele introductie van een nieuw logo zal de staatssecretaris van VWS in de komende periode onderzoeken.” Naar verluid wil het kabinet een nieuw logo in 2020 invoeren.
foodwatch is faliekant tegen de door de industrie zelf ontwikkelde etiketteringsmodellen. De vijf grootste voedingsmiddelenbedrijven Coca-Cola, Mondelēz, Nestlé, PepsiCo en Unilever wilden een eigen stoplichtsysteem introduceren op basis van portiegroottes en lobbyden daar in Brussel flink voor. De criteria voor het label zijn zo zwak dat zelfs een product als Nutella (producent Ferrero doet overigens niet mee met dit initiatief), dat voor meer dan 80% uit suiker en vet bestaat, geen enkel rood waarschuwingsteken zou krijgen bij toepassing van de criteria. De voorganger van staatssecretaris Blokhuis, oud minister Schippers, gaf eerder al aan: “Een in het maatschappelijke debat veelgehoord bezwaar tegen het Vinkje was het feit dat het logo ‘van de industrie’ was. Een toekomstig logo zal anders georganiseerd moeten zijn om voldoende draagvlak te hebben”