• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Soefi en boeddhisme ontmoeten elkaar in Loenen

1 juli 2018 door de redactie

Het boeddhistisch centrum Maitreya Instituut in Loenen organiseert dit najaar van 22 tot en met 25 november een zeer bijzondere retraite. Een uitwisseling tussen de vrouwelijke soefi meester Nur Artiran-in de traditie van Rumi, en de Tibetaans boeddhistisch monnik Losang Gendun. Zij gaan in dialoog over het thema ‘compassie’.

De locatie is de traditioneel Tibetaans ingerichte tempel In Loenen. Dansende Derwishen, boeddhistische mantra recitatie, Islamitische gebeden en  meer. Het centrum hoopt met deze interreligieuze dialoog een bescheiden bijdrage te kunnen leveren aan de tolerantie, wederzijds begrip en respect; een belangrijke basis voor vrede in de wereld.

De dialoog tussen het islamitisch soefisme en het Tibetaans boeddhisme vindt niet plaats door middel van een theologisch debat, maar door middel van het delen van spirituele praktijken en de banden van vriendschap. Samen gaan ze aan de slag met boeddhistische meditatie, soefi-overpeinzingen, mantra- en dhikr recitatie, discussies, aspiratiegebed en devotioneel ritueel om ons hart open te stellen voor de ander.

Sheika Nur wordt begeleid door een groep van tien bekwame muzikanten en Derwishes wil de heilige muziek en dans uitvoeren vanuit deze mystieke en heilige traditie.

Thema van de retraite

Mededogen is de poort naar transcendentie, door ons onder te dompelen in de oceaan van het leven. Naast passieve empathie dwingt mededogen ons om onze verdediging te laten vallen, diep te reiken in de gevoelens van onze medemensen, en actief te werken voor hun welzijn. Het is de weg naar goddelijke toestanden waarin de geest grenzeloos en briljant wordt. Mededogen is de oorspronkelijke reden voor het ontstaan van de wereldreligies, zoals het ons als mensen bindt. Het is het kloppend hart van de grote spirituele tradities en ontmoetingsplaats voor dialoog tussen hen.

Echt medeleven strekt zich uit over alle scheidslijnen heen, of het nu gaat om religieuze gezindheid, politieke of seksuele geaardheid, geslacht, atheïst of agnosticus. Daarom willen Nur en Gendun iedereen die van het trainen van zijn hart houdt uitnodigen om zich bij hen te voegen in spirituele vriendschap. Samen kunnen we zowel onze unieke verschillen als onze menselijke eenheid vieren, en elkaar royaal verrijken door het beste wat we te bieden hebben.

Nur over compassie. ‘Mededogen dompelt ons onder in de diepten van het leven zelf en is een deuropening die ons tot transcendentie leidt. Het gaat verder dan passieve empathie door het verlagen van onze verdediging. Het drijft ons om actief te werken aan het bereiken van de diepste gevoelens van anderen en bij te dragen aan hun welzijn. Mededogen is de meetbare staat van zijn waar de volmaaktheid van de menselijke geest wordt bereikt, en een noodzakelijke weg die leidt naar de spirituele post van goddelijk gezag. Mededogen is de reden voor het ontstaan van wereldreligies omdat het mensen verenigt. Mededogen bevindt zich in het hart van spirituele tradities, het is op dit brandpunt dat ze samenkomen om de dialoog aan te gaan.

Het woord compassie betekent vriendelijk zijn, medeleven, medelijden en zorg hebben voor het lijden of ongeluk van anderen; rekening houden met anderen, anderen vergeven door woede een halt toe te roepen of verontwaardiging te uiten. Bovendien zijn mededogen en verfijnd gedrag de belangrijkste kenmerken die mensen onderscheidt van dieren. Dat gezegd hebbende, ervaren dieren ook gevoelens van medeleven, vriendelijkheid en sympathie. Een mens moet daarom in staat zijn tot meer onderscheidingsvermogen om een dieper gevoel van medeleven te manifesteren. Zonder het gevoel van dualiteit te voelen, is de eerste stap het bedenken van andermans welzijn, comfort en gemoedsrust. Menselijke ontwikkeling wordt niet gemeten door technologie, maar door mededogen.

Losang Gendun over mededogen: ‘De Boeddha bracht 45 jaar van zijn leven door met iedereen die hem zou horen, dat spirituele vrijheid en menselijke perfectie mogelijk zijn. Als jongeman werd hij gedwongen door het besef dat alle levende wezens kwetsbaar zijn voor lijden om een manier te vinden om hen naar veiligheid te leiden. Hierin liet hij zien dat de weg waarmee we volledig mens worden begint met mededogen, en dat deze diepe genegenheid ons op ons pad kan voeden. Het leven is geen verzameling van individuele dingen, maar deelname aan een groot web van onderlinge afhankelijkheid. We hebben anderen nodig om in elk opzicht van ons wezen te bestaan, verzorgd en gevoed te worden. Maar het is de blindheid voor de manier waarop we verweven zijn die zoveel schade toebrengt aan onszelf en onze medeschepselen. Mededogen is daarom niet alleen de diepste uitdrukking van onze natuur, maar ook de weg naar onze vrijheid.’

Nur Artıran is een autoriteit op Mevlânâ Jalâluddîn Rûmî en zijn werk. Ze is onderzoeker, schrijfster, geleerde en pedagoog op het pad van Rûmî. Vanaf haar kindertijd trainde ze voortdurend bij verschillende Sûfi-meesters. Haar eerste islamitische werk over mystiek was in 1983 gebaseerd op Niyaz-i Mısrî’s Diwân (verzamelde gedichten). Jarenlang was ze assistent van haar spirituele meester Şefik Can (1909-2005), die “Sertârik” (Het hoofd van de Mevlevî Sheikhs) en “Mesnevîhan” (Iemand die officieel bevoegd was om de Mathnawî te onderwijzen) was.
Losang Gendun is een Nederlandse boeddhistische monnik. Eerder werkte hij in de IT-sector, vluchtelingenorganisaties en commercieel management.
Twintig jaar lang beoefende hij het boeddhisme van Theravada, met inbegrip van de traditie van Sayadaw U Pandita, voordat hij in 2006 monastieke wijding pleegde in de Tibetaanse Gelug-traditie. In Nalanda, een FPMT-klooster in Frankrijk, voltooide hij acht jaar boeddhistische filosofiestudies en trainde hij onder verschillende leraren zoals de Dalai Lama, Geshe Losang Jamphal, Ganden Tripa Losang Tenzin rinpoche en Lama Zopa rinpoche.
Gendun geeft al jaren les in Nederland, Frankrijk, Monaco en de VS en leidt retraites in zowel Mahayana als Theravada meditatievormen. Hij is actief in interreligieuze en interreligieuze communicatie en onderhoudt nauwe relaties met verschillende benedictijner kloosters, de Internationale Soufie Alawiyya organisatie en Mevlevi Orders in Turkije.
Gendun bracht meer dan drie jaar op retraite door in zowel het FPMT als het Pa Auk Tawya Bosklooster in Birma (Myanmar). Sinds 2017 vestigt hij zich in Amsterdam als leraar aan het Maitreya Instituut waar hij het Tibetaans Mahayana boeddhisme onderwijst in een hedendaagse context. In zijn vrije tijd verkent hij het relatief nieuwe veld van de ‘fusionfilosofie’, die streeft naar een dialoog tussen boeddhist en westerse filosofie.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Nieuws Tags: compassie, empathie, Loang Gendun, Loenen, Maitreya Instituut Loenen, meeleven, Nur Artiran, ontmoeten, retraite

Lees ook:

  1. Amerikaanse wetenschappers vragen Dalai Lama advies voor oprichten instituut voor empathie en compassie
  2. Maitreya Instituut ontvangt tulku Dagri rinpoche
  3. ‘Nog nooit heb ik mij ergens zo thuis gevoeld als op deze magische plek’
  4. Ehipassiko – Yogi in de Himalaya

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    3 juli 2018 om 14:12

    “We leven in 2018. De boodschap van de Boeddha heeft dat (Oosterse) gedoe helemaal niet nodig.”

    Spijker op de kop. Voorbeeld: eergisteren is de dichter/schilder Armando overleden (kun je googlen). Die man heeft zijn lange werkzame leven met ijzeren discipline en monnikengeduld gewijd aan het begrijpen van de dood en van het gedoe waarin mensen – wij dus – verwikkeld zijn. Armando’s werk is pure dharma en ontdaan van Oosters of Westers gedoe. Hier een gedicht van hem:

    “Ik probeer me te verbergen, toch kwam ik
    te voorschijn,
    ik wilde me onzichtbaar maken, ik zocht
    een uitweg,
    ik dacht dat ik onvindbaar was, toch bleef
    ik waar ik ben,
    ik was de laatste die mezelf zag,
    die mezelf zag.

    sindsdien,
    ben ik de man die spoorloos is,
    die met harde hand verwijderd is, die
    verdwenen is, vermist,
    ik heb niets meer van mezelf vernomen.”

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 5 maart 2021
    Lezing - 'Living and Working at Odiyan: Maintaining a Home for the Dharma in the West'
  • 5 maart 2021 - 7 maart 2021
    Retreat The Nectar of Healing and Well-being (online)
  • 6 maart 2021
    introductiecursus vipassana meditatie
  • 7 maart 2021
    Open les Kum Nye Tibetaanse Yoga | Online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Levenslijn voor Nepalese studenten in boeddhistische tempel in New York
  • Greenpeace – Waterstofcoalitie presenteert pact voor nieuw regeerakkoord
  • Boeddhistische doeners en denkers – de serie (44)
  • Boeken – Natuurvervaging – en de strijd om wat natuurlijk is
  • Kritiek op poseren schaars geklede ‘Miss Grand Mexico’ naast Boeddhabeeld

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens