• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Taigu – Domme boeddhisten

Taigu – Domme boeddhisten

8 maart 2018 door Jules Prast

Kritische toetsing van boeddhistische dogma’s en doctrines: dit is waar het aan ontbreekt. Het gevaar is dat van een in zichzelf gekeerd boeddhisme.

Die domme boeddhisten toch in het Westen, die mediteren en mediteren, en er ondertussen met hun verstand maar niet bij kunnen dat andere boeddhisten tot geweld in staat zijn, zoals in Myanmar (Birma).

Die domme boeddhisten toch uit de begintijd van het boeddhisme, die zich bezighielden met hun eigen verlossing, maar nog niet in klaar waren voor de ware Dharma, omdat het inzicht dat alle dharma’s leeg zijn, buiten het bereik van hun geestelijke ontwikkeling lag.

Die domme boeddhisten toch, die zich vastklampten aan uiterlijkheden, aan tempels en teksten; zo benamen zij zich de mogelijkheid om zich te realiseren dat alles al in verlichte staat aanwezig is en dat de enige opdracht is in andere levende wezens dit lichtje van bevrijding aan te steken.

Die domme boeddhisten toch in het Westen, van wie de geestelijke ontwikkeling aan de oppervlakte blijft steken, omdat zij genoegen nemen met een vereenvoudigd boeddhisme in plaats van zich te oefenen volgens de instructies die Gautama Boeddha in zijn leringen achterliet.

En zo is de cirkel rond. Uit het oorspronkelijke boeddhisme ontwikkelde zich Mahayana. Uit Mahayana een universalistisch boeddhisme, dat vleugels kreeg toen het Westen zich ontvankelijk toonde voor op maat gemaakte, vereenvoudigde versies daarvan. De reactie, terug naar de bron, liet niet lang op zich wachten.

Met iedere vorm van boeddhisme is een apologetische reflex verbonden, een zich afzetten tegen andere stromingen. Van alle dogma’s en doctrines is die van de leegte (sunyata) de meest gewaagde, meest vérgaande, meest discutabele. Subject en object die in elkaar vervloeien, de identiteit van samsara en nirvana, meditatie die gelijk is aan verlichting: het resoneert bij menig boeddhist, maar is het ook waar, houdbaar bij kritische toetsing?

Interne toetsing van boeddhistische dogma’s en doctrines aan elkaar, en externe toetsing, van boeddhistische verklaringsmodellen aan die van niet-boeddhistische stromingen: dit is waar het aan ontbreekt. Het gevaar is dat van een in zichzelf gekeerd boeddhisme.

Categorie: Columns, Jules Prast, Nieuws Tags: boeddhisme in Westen, dogma's en doctrines, domme boeddhisten, Jules Prast, Taigu, toetsing

Lees ook:

  1. Boeddhanabijheid
  2. Taigu – twee zekerheden
  3. Het menselijk tekort
  4. Totaalboeddhisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    8 maart 2018 om 22:28

    “Interne toetsing van boeddhistische dogma’s en doctrines aan elkaar, en externe toetsing, van boeddhistische verklaringsmodellen aan die van niet-boeddhistische stromingen: dit is waar het aan ontbreekt.”

    Beste Taigu, dat het ontbreekt lijkt me logisch en onvermijdelijk. Doctrines zijn immers niet te toetsen, je bent adept en ‘gelooft’ erin, of niet. Hoe dacht je de boeddhistische anatta-doctrine te toetsen aan de triniteit van het christendom? Het is onmogelijk. Even onmogelijk als het toetsen van het doctrinaire celibaat van een theravada klooster-overste aan de doctrinaire meerkeuze optie van de zen klooster-overste.

    Blijft over je opmerking over het gevaar van een in zichzelf gekeerd boeddhisme. Ik heb stellig de indruk dat het boeddhisme alles behalve in zichzelf gekeerd is. Ik kan het mis hebben maar van de grote wereldreligies kan er niet één tippen aan de breedte van de internationale waaier van verschijningsvormen.

    • Taigu zegt

      10 maart 2018 om 02:31

      Punt één: Er bestaan academische disciplines zoals ‘comparative philosophy’ en ‘religious studies’ die in staat zijn verschillende stromingen aan een kritische analyse te onderwerpen, ook in vergelijkend perspectief.

      In Nederland hebben wij in André van der Braak een hoogleraar ‘boeddhisme in dialoog met andere levensbeschouwelijke tradities’. Zijn boek ‘Nietzsche and Zen’ (2013) is een voorbeeld van wat mogelijk is op dit gebied.

      Punt twee: Wat ik mis in het westerse boeddhisme is het soort ‘systematische theologie’ dat in christelijke tradities een basis van kritische verantwoording onder de ingenomen geloofsposities legt.

      De verantwoordingsbasis die onder de geloofsposities van westerse boeddhistische tradities ligt, is duizend tot tweeduizend jaar oud (Abhidhamma, Vasubandhu, Nagarjuna, Buddhaghosa e.d.). Meestal vallen westerse boeddhistische tradities niet terug op zulke ‘moeilijke’ teksten, maar op sutra’s, commentaren en de interpretatie van leraren. Het resultaat is een bij elkaar geraapte mengelmoes van geloofsposities die vaak steunen op bronnen die bedoeld waren voor boeddhistische monniken.

      Maar het westerse boeddhisme is in meerderheid lekenboeddhisme. Is er iemand die voor dit ‘nieuwe boeddhisme’ een geactualiseerde basis van verantwoording ontwikkelt? Is er iemand die een rechtvaardiging kan geven voor de monofocus op meditatie (zonder precedent in de boeddhistische geschiedenis) en voor de heilswerking van meditatie? Iemand die onderbouwt hoe goed en kwaad zich verhouden tot het nondualiteitsboeddhisme, dat een ethiek verkondigt van compassie, verdraagzaamheid en vrede? Iemand die uitwerkt hoe een combinatie van boeddhisme en christendom eruit zou kunnen zien?

      Punt drie: Bij gebrek aan transparantie en verantwoording bestaat het risico dat westers boeddhisme en tradities daarbinnen zichzelf herhalen en bevestigen, en dus in zichzelf gekeerd raken. (De voorbeelden van ‘domheid’ die ik in mijn korte artikel aanhaal, zijn ontleend aan ideeën die tradities onderling over elkaar koesteren.)

      Lees dit artikel eens in de New York Times van 5 maart 2018, ‘Why are we surprised when buddhists are violent?’ Link: https://www.nytimes.com/2018/03/05/opinion/buddhists-violence-tolerance.html. Dit gaat precies over de risico’s van een in zichzelf gekeerd westers boeddhisme, dat door gebrek aan focus op de maatschappelijke praktijk volgens de auteurs zelfs (onbedoeld) geweld tegen andersdenkenden kan legitimeren.

      • Kees moerbeek zegt

        10 maart 2018 om 15:54

        ‘Blijft over je opmerking over het gevaar van een in zichzelf gekeerd boeddhisme. Ik heb stellig de indruk dat het boeddhisme alles behalve in zichzelf gekeerd is.’
        Excuses Jules Prast, je analyse is sluitend, respect daarvoor, maar je slaat je de plank volkomen mis. Ik wilde werkelijk dat ik je iets anders kon melden.

        • Taigu zegt

          11 maart 2018 om 04:07

          Je reactie nodigt uit tot enige verheldering.

          • kees moerbeek zegt

            11 maart 2018 om 17:39

            ‘Kritische toetsing van boeddhistische dogma’s en doctrines: dit is waar het aan ontbreekt. Het gevaar is dat van een in zichzelf gekeerd boeddhisme.’

            Inderdaad, Jules, als je dit vindt dan is het boeddhisme in gevaar, groot gevaar zelfs. Maar in werkelijkheid bestaat dit gevaar niet, omdat kritische toetsing van boeddhistische dogma’s e.d. helemaal niet ontbreken. Maar daar moet je wel voor openstaan, anders houdt het op.

            Helder?

          • Taigu zegt

            11 maart 2018 om 18:35

            Nee, niet helder. Welke grote systeemdenkers van het moderne boeddhisme staan op jouw lijstje? Ik laat me graag voorlichten over hetgeen waarvoor ik moet openstaan.

  2. Marjolein zegt

    11 maart 2018 om 17:52

    Misschien vind je dit interessant?
    https://bodhi-college.org/

    met vriendelijke groet

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.