Wat begon als een hoopvol, online sociaal fenomeen is uitgegroeid tot een veelkoppig monster. Nepnieuws, filterbubbels en beïnvloeding van verkiezingen. ’s Werelds grootste sociale netwerk Facebook kampt met een crisis. Verslaggever Liesbeth Staat reist af naar de geboorteplek van Facebook om te zien of en hoe Facebook gered kan worden.
Het begon als een vriendennetwerk dat mensen verbond en waar mensen elkaar op de hoogte kon houden van de hoogtepunten in hun leven. Inmiddels is Facebook uitgegroeid tot een reclamezuil. Een soort dubieuze nieuwsbron waarbij het lastig te achterhalen is waar het nieuws vandaan komt. Complexe algoritmen bepalen meer en meer wat we op Facebook te zien krijgen op basis van wat we daarvoor hebben bekeken en hebben geliked. In plaats van mensen te verbinden lijkt het ze nu eerder uit elkaar te drijven.
Facebook insiders van het eerste uur hebben spijt en nemen nu bewust afstand van het vriendennetwerk. Maar ook denken ze na hoe Facebook weer ‘gerepareerd’ kan worden. Liesbeth Staat reist af naar de geboorteplek van Facebook; Silicon Valley om te zien of en hoe Facebook gered kan worden.