Vanaf vandaag worden radiospots van Greenpeace uitgezonden op de zenders NPO Radio 1 en 3FM. De spots nemen de drie grootste supermarkten van Nederland op de hak. Bij de teelt van hun aardappelen, groenten en fruit worden veel pesticiden gebruikt. Greenpeace roept de supers op om het gebruik van bestrijdingsmiddelen terug te dringen en boeren te ondersteunen bij het telen van duurzame producten.
Er worden jaarlijks elf miljoen pesticiden gespoten in Nederland. Op Malta na gebruikt ons land per hectare meer pesticiden dan alle andere Europese landen. Dit gaat ten koste van de wilde bijen, andere dieren en de waterkwaliteit. De supermarkten hebben volgens Greenpeace meer macht dan wie ook om dit te veranderen: ze kunnen duurzame producten in de schappen leggen en ze kunnen boeren ondersteunen die maar al te graag duurzamer willen telen.
Kees Kodde, woordvoerder van Greenpeace: ‘Onze gesprekken met supermarkten hebben tot nu toe niet meer opgeleverd dan vage intenties. Via www.reddebijen.nl hebben meer dan 76.000 burgers aangegeven dat ze willen dat hun supermarkt opkomt voor de bijen. Boeren die duurzamer telen, geven aan dat hun inspanningen niet worden beloond door de supermarkten, die gaan vooral voor een lage prijs. Hoog tijd dat Albert Heijn, Jumbo en Lidl de daad bij het woord gaan voegen.’
De radiospots worden elke dag uitgezonden op de Nederlandse NPO Radio 1 en 3 FM.