Wakker Dier start vandaag een tv-campagne tegen supermarkt Aldi omdat zij van de grote supermarkten het meest achterblijft bij de afgesproken vervanging van de plofkip. De campagne volgt op een recent onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). In dit onderzoek concludeert ACM dat de afspraken van de supermarkten over vervanging van de plofkip niet diervriendelijk genoeg zijn.
Zo blijft ook de nieuwe supermarktkip met negentien dieren op een vierkante meter in een potdichte stal gepropt. Met een overstap naar de diervriendelijkere kip met één Beter Leven ster zou de ACM aanzienlijk minder problemen hebben. De supermarkten lijken dit niet te willen. Ze stellen in hun reactie alle afspraken over een beter dierenleven ter discussie: de bodem zou onder gezamenlijke verduurzaamheidsinitiatieven zijn uitgeslagen. De afwijzing van de ACM kan hierdoor juist averechts uitpakken voor de kip. Daarom neemt Wakker Dier nu het stokje over van ACM: Wakker Dier gaat individuele supermarkten extra onder druk zetten om stappen vooruit te blijven zetten, te beginnen met de grootste achterblijver Aldi.
Aldi breekt belofte
In februari 2013 publiceerden de supermarkten een teleurstellend convenant om de plofkip te vervangen: de Kip van Morgen. Deze kip leeft een paar dagen langer dan de plofkip, krijgt een smartphone meer aan ruimte en een handje stro. De kippen leven met 19 kippen op een vierkante meter, tegenover 21 bij plofkippen. De welzijnsverbeteringen zijn zó minimaal, dat Wakker Dier spreekt van ‘flopkip’. De supermarkten beloofden zo snel mogelijk om te schakelen naar deze flopkip. Bijna alle grote supermarkten in Nederland zijn ondertussen in omschakeling, behalve de Aldi. De supermarkten Dirk, Dekamarkt, Plus, Lidl, Deen, Spar en Albert Heijn saneren de plofkip in stappen en zijn eind 2015 allemaal plofkipvrij. Supermarkt Jumbo ging een stap verder en introduceerde de aanzienlijk betere ‘Nieuwe Standaardkip’. Hoewel deze kip nog geen Beter Leven ster van de Dierenbescherming verdient, ligt het welzijn van het dier stukken hoger dan bij de flopkip. Ondertussen doet de Aldi niets zichtbaars en wil geen toezegging doen wanneer ze met de omschakeling beginnen. Daarmee breekt Aldi de belofte om de plofkip zo snel mogelijk te vervangen.
ACM: plofkipconvenant gaat niet ver genoeg
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) verklaarde onlangs dat de afspraak ‘Kip van Morgen’ in strijd is met de mededingingswet. De welzijnsverbeteringen zijn volgens de ACM zo minimaal dat consumenten dit niet het extra geld waard vinden. De kartelwaakhond gaf aan aanzienlijk positiever te zijn als de supermarkten gekozen hadden voor een overstap naar kip met één Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Die kip heeft een veel beter leven gehad waardoor consumenten hiervoor wel bereid zijn de extra kosten te betalen, zo bleek uit hun onderzoek. Het is nog onduidelijk wat er nu met het slappe plofkipconvenant gebeurt, maar kans bestaat dat de supermarkten nu de hakken in het zand zetten en ook de kippenslachters het bijltje erbij neer gooien.
Drie jaar campagne tegen de plofkip
Al drie jaar voert Wakker Dier campagne tegen het favoriete stuntproduct van supermarkten: de plofkip. Sinds de start van de campagne zijn er al veel A-merken, cateraars en ziekenhuizen overgestapt op kip met minimaal één Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Supermarkten blijven echter achter. Ze blijven bijvoorbeeld de plofkip promoten door hem als kiloknaller in de winkel te leggen. Alleen supermarkt Jumbo heeft met de Nieuwe Standaard Kip een goede stap gezet om het leven van de kippen echt te verbeteren. Jumbo laat hiermee zien wat mogelijk. Wakker Dier zet haar campagne voort totdat de plofkip uit alle supermarkt schappen is verdwenen en is vervangen door een kip die een beter leven heeft gehad.
Bron Wakker Dier