• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Dierenwelzijn » Wakker Dier start tv-campagne tegen Aldi

Wakker Dier start tv-campagne tegen Aldi

21 februari 2015 door de redactie

Wakker Dier start vandaag een tv-campagne tegen supermarkt Aldi omdat zij van de grote supermarkten het meest achterblijft bij de afgesproken vervanging van de plofkip. De campagne volgt op een recent onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). In dit onderzoek concludeert ACM dat de afspraken van de supermarkten over vervanging van de plofkip niet diervriendelijk genoeg zijn.

Zo blijft ook de nieuwe supermarktkip met negentien dieren op een vierkante meter in een potdichte stal gepropt. Met een overstap naar de diervriendelijkere kip met één Beter Leven ster zou de ACM aanzienlijk minder problemen hebben. De supermarkten lijken dit niet te willen. Ze stellen in hun reactie alle afspraken over een beter dierenleven ter discussie: de bodem zou onder gezamenlijke verduurzaamheidsinitiatieven zijn uitgeslagen. De afwijzing van de ACM kan hierdoor juist averechts uitpakken voor de kip. Daarom neemt Wakker Dier nu het stokje over van ACM: Wakker Dier gaat individuele supermarkten extra onder druk zetten om stappen vooruit te blijven zetten, te beginnen met de grootste achterblijver Aldi.

Aldi breekt belofte

In februari 2013 publiceerden de supermarkten een teleurstellend convenant om de plofkip te vervangen: de Kip van Morgen. Deze kip leeft een paar dagen langer dan de plofkip, krijgt een smartphone meer aan ruimte en een handje stro. De kippen leven met 19 kippen op een vierkante meter, tegenover 21 bij plofkippen. De welzijnsverbeteringen zijn zó minimaal, dat Wakker Dier spreekt van ‘flopkip’. De supermarkten beloofden zo snel mogelijk om te schakelen naar deze flopkip. Bijna alle grote supermarkten in Nederland zijn ondertussen in omschakeling, behalve de Aldi. De supermarkten Dirk, Dekamarkt, Plus, Lidl, Deen, Spar en Albert Heijn saneren de plofkip in stappen en zijn eind 2015 allemaal plofkipvrij. Supermarkt Jumbo ging een stap verder en introduceerde de aanzienlijk betere ‘Nieuwe Standaardkip’. Hoewel deze kip nog geen Beter Leven ster van de Dierenbescherming verdient, ligt het welzijn van het dier stukken hoger dan bij de flopkip. Ondertussen doet de Aldi niets zichtbaars en wil geen toezegging doen wanneer ze met de omschakeling beginnen. Daarmee breekt Aldi de belofte om de plofkip zo snel mogelijk te vervangen.

ACM: plofkipconvenant gaat niet ver genoeg

kippen in stal
kippen in stal, foto Wakker Dier.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) verklaarde onlangs dat de afspraak ‘Kip van Morgen’ in strijd is met de mededingingswet. De welzijnsverbeteringen zijn volgens de ACM zo minimaal dat consumenten dit niet het extra geld waard vinden. De kartelwaakhond gaf aan aanzienlijk positiever te zijn als de supermarkten gekozen hadden voor een overstap naar kip met één Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Die kip heeft een veel beter leven gehad waardoor consumenten hiervoor wel bereid zijn de extra kosten te betalen, zo bleek uit hun onderzoek. Het is nog onduidelijk wat er nu met het slappe plofkipconvenant gebeurt, maar kans bestaat dat de supermarkten nu de hakken in het zand zetten en ook de kippenslachters het bijltje erbij neer gooien.

Drie jaar campagne tegen de plofkip

Al drie jaar voert Wakker Dier campagne tegen het favoriete stuntproduct van supermarkten: de plofkip. Sinds de start van de campagne zijn er al veel A-merken, cateraars en ziekenhuizen overgestapt op kip met minimaal één Beter Leven ster van de Dierenbescherming. Supermarkten blijven echter achter. Ze blijven bijvoorbeeld de plofkip promoten door hem als kiloknaller in de winkel te leggen. Alleen supermarkt Jumbo heeft met de Nieuwe Standaard Kip een goede stap gezet om het leven van de kippen echt te verbeteren. Jumbo laat hiermee zien wat mogelijk. Wakker Dier zet haar campagne voort totdat de plofkip uit alle supermarkt schappen is verdwenen en is vervangen door een kip die een beter leven heeft gehad.

Bron Wakker Dier

De tv-spot is te zien vanaf 21 februari, onder andere op NPO 1, 2 & 3. Bekijk de commercial.

 

 

Categorie: Dierenwelzijn, Gezondheid, Natuur, Nieuws Tags: Aldi, commercial, plofkip, Wakker Dier

Lees ook:

  1. Wakker Dier – bijna 70 procent broodbeleg nog plofkip
  2. Wakker Dier: ‘Plofkip uit de schappen’
  3. Bewuste consument het haasje met Pasen
  4. Wereldwijde primeur: alle supermarktkip krijgt beter leven

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.