• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

foodwatch: Nieuwe etiketteringswet beschermt consument niet tegen misleiding

11 december 2014 door de redactie

Onleesbare kleine lettertjes, misleidende afbeeldingen en cryptische informatie over voedingswaarden: foodwatch stelt dat de nieuwe EU-brede regels voor voedselinformatie falen in de ambitie om consumenten voldoende te informeren. Op 13 december 2014 treden de meeste nieuwe regels in werking. “Deze Europese verordening brengt onvoldoende verandering met zich mee”, bekritiseert Meike Rijksen, campagneleider bij foodwatch. “Het zorgt voor weinig transparantie, beschermt niet tegen misleiding en deze regels worden wettelijk vastgelegd voor de komende jaren.” De levensmiddelenindustrie heeft volgens foodwatch verschillende wél consumentvriendelijke voorstellen met succes gedwarsboomd.

Hoewel foodwatch het een stap in de goede richting vindt dat er met de nieuwe wetgeving (EU verordening 1169/2011 Voedselinformatieverstrekking) aanvullende verplichtingen worden opgelegd aan fabrikanten ten aanzien van de voedselinformatie die aan consumenten wordt verstrekt, wordt toch veel problematiek niet verholpen.

Geen voedingswaarden op voorkant verpakking

Zo werd de ambitie om verplichte weergave van de belangrijkste voedingswaarden op de voorkant van de verpakking effectief door de levensmiddelenindustrie voorkomen. De gebruiksvriendelijke, kleurgecodeerde verkeerslicht-etikettering naar het oorspronkelijke model van de Britse voedselautoriteit FSA vond onder (Euro-) parlementariërs namelijk nèt geen meerderheid. Met dit verkeerslichtsysteem zouden consumenten in één oogopslag op de voorkant van de verpakking kunnen zien of de hoeveelheid zout, suiker, vet en verzadigd vet in een product hoog (rood), gemiddeld (oranje) of laag (groen) is.

Volgens onderzoek van Corporate Europe Observatory heeft de Europese levensmiddelenindustrie één miljard euro geïnvesteerd om invoering van het verkeerslicht tegen te houden en het eigen verwarrende, misleidende en bovendien vrijwillige GDA-systeem in te voeren (in Nederland referentie-inname, voorheen Dagelijkse Voedingsrichtlijn).

Onrealistische porties, verwarrende percentages

Gebruikt een fabrikant de referentie-inname om de voedingswaarden vrijwillig op de voorkant van de verpakking te zetten, dan worden ze regelmatig uitgedrukt aan de hand van onrealistisch kleine porties, twijfelachtige ‘aanbevolen dagelijkse hoeveelheden’ en verwarrende percentages, waardoor de hoeveelheden vet, suiker en zout vaak kleiner lijken dan ze zijn. Een voorbeeld is de weergave van het suikergehalte voor een half flesje frisdrank of een halve candybar.

Overige kritiek van foodwatch:

  • kleine lettergrootte: In plaats van de oorspronkelijke – door de Europese Commissie voorgestelde – 3 millimeter hoeft de verplichte informatie op het etiket niet groter te zijn dan 1,2 mm (gemeten voor de hoogte van de kleine “x”). Voor kleine verpakkingen is dat zelfs maar 0,9 mm. Ter vergelijking: voor kranten en tijdschriften is 2 mm het gemiddelde. De voedselindustrie verzette zich onmiddellijk tegen de consumentvriendelijke leesbaarheidseis van 3 mm. Een van haar argumenten was dat op de verpakking te weinig ruimte voor de marketing van het merk zou overblijven. Een ander argument was dat de verpakkingen door de maatregel groter zouden worden en er dus meer verpakkingsafval zou ontstaan. Dit is volgens foodwatch complete onzin. Meike Rijksen: “Het overgrote deel van de verpakking bestaat voornamelijk uit (misleidende) plaatjes en marketingteksten. Er is wel zeker voldoende ruimte voor de feiten, op een dusdanige manier gepresenteerd dat ook oudere en slechtziende consumenten ze zonder loep kunnen lezen.“
  • Misleidende afbeeldingen en slogans: Voedselfabrikanten kunnen consumenten met de ingang van de nieuwe EU-verordening nog steeds misleiden met foto’s en tekeningen op hun verpakkingen. Ook als er slechts een ministukje aardbei in een aardbeienyoghurt zit, mogen er grote aardbeien op het yoghurtpak staan. Vanaf 13 december 2014 worden die aardbeienplaatjes alleen verboden als er helemaal geen aardbei in de yoghurt te vinden is of de producent bijvoorbeeld alleen aardbeiaroma – dat niet afkomstig is van echte aardbeien – heeft gebruikt. Maar zodra de fabrikant slechts een heel klein beetje echt fruit (bijvoorbeeld slechts 0,1%) – of een aroma gemaakt van echt fruit – toevoegt, kan hij zijn gang gaan met foto’s en vermeldingen van het fruit.
  • Misleidende voedings- en gezondheidsclaims: De nieuwe EU-verordening pakt misleidende voedings- en gezondheidsclaims op voedselproducten niet aan. Dankzij een bijna tien jaar durende lobby heeft de voedselindustrie ervoor gezorgd dat het volkomen legaal is dat deze claims zelfs op onverantwoorde producten als snoep of frisdrank staan. Alles wat een producent daarvoor hoeft te doen is bijvoorbeeld wat vitaminen aan het snoepje of de frisdrank toevoegen. Dit is geregeld in de Europese ‘Gezondheidsclaimsverordening’ en valt dus buiten de nieuwe verordening.
  • Herkomst onduidelijk: De nieuwe EU-verordening verandert weinig aan het vergaande gebrek aan transparantie. De consument wordt bij de meeste voedingsmiddelen (met uitzondering van eieren, onbewerkt rundvlees en vers fruit en groente) nog steeds niet over de herkomst van de hoofdingrediënten geïnformeerd. Zelfs voor producten die als “lokaal” of “regionaal” in de markt worden gezet, is het vaak niet verplicht die informatie te verstrekken. Het enige nieuwe is dat de fabrikant bij onbewerkt varkens-, schapen- en geitenvlees en gevogelte vanaf april 2015 moet aangeven waar de dieren zijn gefokt en geslacht. Maar die etiketteringsplicht vervalt zodra het vlees is bewerkt: op een worst hoeft de herkomst al niet meer te staan.

Het Europees Parlement wilde verder gaan en de herkomstvermelding bijvoorbeeld ook verplichten voor bewerkt vlees, bewerkte melkproducten en bewerkte producten die voornamelijk uit één ingrediënt bestaan. Maar ook daartegen kwam de lobby van de levensmiddelenindustrie met succes in verweer.

Over foodwatch

foodwatchfoodwatch is de onafhankelijke non-profit voedselwaakhond, die actief is in Nederland, Duitsland en sinds kort ook in Frankrijk. De organisatie ontvangt geen geld van de overheid of van de levensmiddelenindustrie. foodwatch werkt aan betere regelgeving die consumenten beschermt tegen gezondheidsrisico’s en fraude. Ook eist foodwatch transparantie in de voedselketen. Dit doet ze via onderzoek, overleg, lobby en acties. Samen met consumenten staat foodwatch voor eerlijk, veilig en gezond eten.

Bron foodwatch

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Economie, Gezondheid, Natuur, Nieuws, Voedsel Tags: bescherming, etikettering, etiketteringswet, EU, Foodwatch, misleiding

Lees ook:

  1. foodwatch – ‘Trek vrijbrief NVWA aan misleidende voedselfabrikanten in’
  2. Al 1,3 miljoen handtekeningen tegen toelating glyfosaat
  3. foodwatch – hormoonverstorende pesticiden nog jaren lang toegestaan
  4. foodwatch – Europees Parlement wil onmiddellijk verbod gevaarlijke pesticiden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 1 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 3 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 3 maart 2021
    Weten - Niet Weten | Cursus Lotus Trilogie online
  • 3 maart 2021
    Lezingenserie 'Mystiek leven'
  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Lantaarn – Licht in de bodemloosheid van het bestaan
  • Podcast #14 – Verbonden met Myanmar
  • Milieudefensie – Burger flink belast en industrie ontzien onder kabinetten Rutte
  • Elf percent Nederlanders – coronavirus bewust ontwikkeld
  • Niet-weten is leven in onduidelijkheid

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens