Red Band wint de Greenpeace #Mispakselverkiezing. De per-stuk-verpakte-winegums kregen de helft van de ruim 30.000 stemmen. De snoepjes zijn daarmee verkozen tot het meest onzinnige in plastic verpakte product.
Red Band laat weten dit signaal van iedereen die gestemd heeft serieus te nemen en gaat de verpakking dan ook aanpassen. Verder wil het snoepbedrijf in gesprek met Greenpeace over hun verpakkingenbeleid. De Mispakseltrofee krijgt een prominente plek op het kantoor, zodat Red Band elke dag wordt herinnerd aan deze boodschap. Meike Rijksen van Greenpeace: “Complimenten voor Red Band. We hopen dat ze dit doortrekken naar de rest van hun assortiment en een voorbeeld worden voor andere producenten en supermarkten.”
Albert Heijn op twee, Jumbo op drie
Nummer twee is de in folie verpakte winterpeen van supermarkt Albert Heijn. Met een derde van de stemmen een duidelijke tweede plaats. ‘Bizar’, ‘echt te triest’ en ‘zeeeeer onnodig’, zijn enkele commentaren op deze ‘penen om van te wenen’. De avocado’s in bakjes en zakjes van supermarkt Jumbo zijn op de derde plaats geëindigd. Meike Rijksen; “We krijgen echt heel veel klachten over de enorme berg onnodig plastic op de groente- en fruitafdeling, die makkelijk te verminderen is met oplossingen als brandmerken. We willen hier op korte termijn met Albert Heijn en Jumbo over in gesprek. Als grootste supermarkten kunnen zij echt een verschil maken.”
De Pickwick theezakjes gemaakt van PET-plastic werden vierde. De Good Noodles van Unox eindigden op de vijfde plek.
Greenpeace organiseerde dit jaar voor het eerst de #Mispakselverkiezing om aandacht te vragen voor de enorme hoeveelheid onzinnige en onnodige voedselverpakkingen in de supermarkt. De Mispaksel-trofee is gemaakt door Peter Smith, de kunstenaar die in 2012 het grootste kunstwerk ter wereld van plastic zwerfafval maakte. In totaal 31.673 Mensen hebben op de vijf genomineerde ‘Mispaksels gestemd.