• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Mispaksel 2019 voor Jumbo’s biologische paprika in bio plastic

Mispaksel 2019 voor Jumbo’s biologische paprika in bio plastic

29 oktober 2019 door de redactie

Jumbo wint dit jaar de Greenpeace #Mispaksel-verkiezing. De biologische paprika verpakt in bioplastic kreeg bijna een derde van de ruim 17.000 stemmen. De paprika is daarmee verkozen tot het meest onzinnige in plastic verpakte product van 2019. De prijs werd vanmorgen bij het hoofdkantoor van Jumbo uitgereikt.

Meike Rijksen, campagneleider plastic: “Deze in bioplastic verpakte paprika is een hele terechte winnaar. Bioplastic is geen goed alternatief. Wanneer dit plastic in de natuur komt, kan een schildpad er net zo goed in stikken. Dat het composteerbaar is, is misleidend. Dit plastic breekt alleen af onder hele specifieke omstandigheden. Die heb je niet in de natuur, niet in je composthoop en zelfs afvalbedrijven worstelen ermee. Hierdoor verdwijnt het vaak alsnog in de verbrandingsoven. Bij het gewone plastic gooien mag ook niet, daar vervuilt het de recycling, omdat bioplastic een andere samenstelling heeft. Heel verwarrend dus en er is een simpele oplossing: dat onnodige plastic jasje kan namelijk gewoon uit.”

Jumbo zegt in een reactie: “We zijn al geruime tijd aan het kijken hoe we minder verpakkingen kunnen gebruiken voor onze producten. Onze paprika’s zijn momenteel nog verpakt. We zijn hard op zoek naar alternatieven, we hopen snel met een oplossing te komen.”

PLUS past verpakking aan

Op de tweede plaats eindigden de in een plastic zak verpakte fairtrade bananen van PLUS. De supermarkt vindt zelf ook dat de bananen in een te grote verpakking zitten. Daarom liggen deze bananen vanaf begin volgend jaar zonder plastic zak in de supermarkt.

Meike Rijksen: “We zijn blij dat supermarkten hun verpakkingen aanpassen. De reacties op deze verkiezing laten zien, dat mensen echt niet zitten te wachten op al dat overbodige plastic. Het is fijn dat dit soort signalen serieus worden genomen. We hopen dat ze ook kritisch kijken naar andere producten in overbodige plastic verpakkingen.”

Derde, vierde en vijfde plaats

Smint verpakt in een plastic doosje, folietje en zakje is op de derde plaats geëindigd. De couscous maaltijdsalade van de Albert Heijn werd vierde. Pure Life water van Nestlé eindigde op de vijfde plek.

Bron Greenpeace.

 

Categorie: Milieu, Natuur, Nieuws, Voedsel Tags: Greenpeace, JUmbo, mispaksel, plastic

Lees ook:

  1. ‘Supermarkten nog vervuilend door enorme hoeveelheden wegwerplastic’
  2. Greenpeace – Pickwick, Albert Heijn, Red Band, Jumbo en Unox genomineerd voor Mispaksel
  3. Greenpeace – Mispaksel 2018 voor Red Band per-stuk-verpakte-winegums
  4. Rapport CIEL – ‘De hele levenscyclus van plastics vormt een bedreiging voor de menselijke gezondheid’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. bolletje zegt

    30 oktober 2019 om 22:51

    Maar dan wel biologisch. Het is natuurlijk ook gewoon de hele dynamiek van dit economische systeem, waardoor zulke irrationele keuzes gemaakt worden. Het bedrijf moet winst maken. Echt moet, want we leven in een permanente wedstrijd. En als zo’n paprika mooi is, in plastic, wil je hem kopen ( begrijpelijk ) Als eksters duiken we erop. Aan de wortel van het probleem, ligt dus het irrationele idee, dat je moet wedijveren, in álle facetten van het bestaan. Zelfs je eten is een wedstrijd. Zelfs een paprika is een wedstrijd. Wie verkoopt een mooiere paprika? Je zal nooit een betere paprika dan de concurrent verkopen. Het blijft een paprika. Dat vond ik als kind al een bizarre realiteit.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
22 sep
Retraite: natuur en meditatie
22 sep 23
24 sep
Meditatiedag: handleiding voor creatieve meditatie
24 sep 23
24 sep
Theme Sunday with Ven. Amy: Dealing with Difficult People
24 sep 23
24 sep
De Vier Zegels van het boeddhisme
24 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De virtuele denkster 442
    • Het denken (1) – Boeddhisme is gezond verstand
    • Renske – haiku
    • B’eter – Risotto met paprika, courgette en paddenstoelen.
    • Kleefkracht

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.