• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Edel Maex » Erawan Shrine, een verhaal van groot lijden en onrecht

Erawan Shrine, een verhaal van groot lijden en onrecht

20 augustus 2015 door Edel Maex

Nog maar enkele dagen geleden, aan het begin van mijn vakantie, stonden we aan het Erawan Shrine in Bangkok. De laatste dag van de reis, we waren al ingecheckt op de luchthaven, las ik tot mijn verbijstering op mijn iPhone dat er een bomaanslag in Bangkok was gebeurd. Terwijl wij in de taxi zaten op weg naar de luchthaven, had iemand op een van de drukste plaatsen van de stad, aan het Erawan Shrine, een bom tot ontploffing gebracht. De verslaggever had het over ‘een grote vuurbal’ en ‘de grond bezaaid met lichaamsdelen’.

Niet iedereen in ons reisgezelschap begreep waarom ik die dag zo nodig dat Erawan Shrine wou zien. Het lag in een drukke zakenbuurt waar verder niet veel te beleven viel. Het was al laat in de middag. We waren op van de jetlag, de broeierige hitte, de honger, de drukte van de stad … en het bleek dan nog eens een stuk verder dan ik op de kaart had ingeschat. Maar op een of andere manier voel ik mij steeds tot dit soort plaatsen aangetrokken.

Op zich was er niet veel aan te zien. Het was een beeld van de Indische god Brahma, zoals er tientallen in de stad staan. Maar om allerlei redenen is er uitgerekend rond dit beeld een hele mythe ontstaan. De westerse media hadden het moeilijk om uit te leggen waarom Thaise boeddhisten schrijnen bouwen voor hindoegoden. Azië houdt zich nu eenmaal niet aan de hokjes die wij hier hebben klaarliggen.

Het was er heel druk. Mensen kwamen er bloemen en wierook offeren. De offerblokken puilden uit. We waren de enige westerlingen. Er waren vooral lokale Thaise mensen en heel wat Chinese toeristen.

Op terugweg naar ons hotel ontstond er een levendige discussie. Wat bezielt moderne zakenmensen om te komen offeren aan afgodenbeelden? Stel je voor, dit zou bij ons toch ondenkbaar zijn. Ik van mijn kant benijd Azië dat het die in het dagelijkse leven ingebedde religiositeit nog heeft kunnen bewaren. Ik droom ervan dat wij hier ook nieuwe vormen daarvoor vinden, maar dan zonder bijgeloof en magie.

Over het motief van de aanslag is er op het ogenblik dat ik dit schrijf nog geen duidelijkheid. Heel waarschijnlijk is er ook van de kant van de daders een verhaal van groot lijden en onrecht. Het is zeer de vraag of we de ware toedracht ooit gaan te weten komen. Transparantie is Azië’s sterkste kant niet.

Het is een kwetsbaar gegeven. Een plek in de stad waar iedereen welkom is, open en onbeschermd, waar je kunt neerknielen en bij je diepste nood zijn. En dan plaatst iemand een bom.

In principe is in het boeddhisme iedereen welkom. Volgens de Lotus Sutra zullen zelfs monsters en demonen boeddha’s worden. Dat doen ze wel niet door bommen te gooien, maar door respect te betonen en de bescherming van de dharma op zich te nemen. Daarom zie je ze als wachters aan de ingang van iedere tempel staan. Aan het Erawan Shrine heeft het niet mogen baten.

Beschouw het leven als een luchtbel, zegt de Boeddha. Het kan in ieder ogenblik uiteenspatten. Met een net iets andere timing waren wij daar aan het Erawan Shrine in een grote vuurbal uiteengespat. We zijn in iedere ogenblik maar één ademhaling van de dood verwijderd.

 

Categorie: Edel Maex, Mensenrechten, Misbruik, Politiek Tags: Bangkok, bomaanslag, doden, Edel Maex, Erawan Shrine, explosie

Lees ook:

  1. Vrijheid van meningsuiting in Thailand onder druk
  2. Boeddhistische monnik gedood bij bomaanslag
  3. ‘Boeddhistische Bin Laden’ geeft moslims schuld van bomaanslag
  4. Leven in Thailand – Engel

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Edel Maex

is psychiater, zenbeoefenaar en auteur. Leven in de maalstroom 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.