Tashi Dhondup, voorzitter van de Nationale Democratische Partij, riep de internationale gemeenschap op om een team naar Tibet te sturen om de gevangenissen te inspecteren. Hij zei dat het aantal gevangenissen in de Tibetaanse Autonome Regio (TAR) nu 79 bedraagt.
Gezondheid
Boeken – Slikken of Stikken
In Slikken of Stikken vertelt Meindert Inderwisch, voormalig N.A.P.-geregistreerd psychotherapeut en twintig jaar werkzaam binnen de G.G.Z.-verslavingszorg, openhartig over zijn verslaving (in remissie) aan slaappillen. Hij kijkt van buiten (psychotherapeut) naar binnen en van binnen naar buiten (als ervaringsdeskundige).
Taigu – ‘Onnozele meelopers’
Is de atoombom een onderwerp voor boeddhisten? Het enig juiste antwoord luidt: ja, ‘de’ atoombom (er zijn er vele) is een onderwerp voor iedere wereldburger, dus ook voor boeddhisten. Tot voor kort hadden we kunnen zeggen dat niets gevaarlijker is voor de toekomst van de wereld dan wederzijdse nucleaire vernietiging (mutual assured destruction, treffend afgekort als MAD), wanneer de ene mogendheid begint met het afschieten van kernwapens op de ander, en anderen met gelijke munt terugbetalen. Maar bij wie de vlammenzee ziet op Maui (Hawaïi), of in Griekenland, of in Canada of Californië, zou het idee kunnen postvatten dat de opwarming van de aarde een nog actueler vraagstuk is dan een verzengende nucleaire wereldoorlog.
De Boeddhistische Blik – Wat zingt er
Geluidskunstenaar Bert Barten richt sensoren op het hart van bomen en zo laat hij mensen horen hoe een boom klinkt als het dorst heeft, als het ademhaalt of als er fotosynthese plaatsvindt. Bert geeft muzieknoten aan de innerlijke processen van de boom. Hij hoopt mensen zo in verbinding te brengen met de natuur.
B’eter – Eten als hobbits
Kan je meerdaagse wandeltochten maken met een lichtgewicht uitrusting en toch zelf lekkere maaltijden bereiden? Het was een uitdaging die mij de afgelopen twee weken in Schotland bezighield, toen ik daar met mijn vriendin (zonder auto) rondreisde om wandeltochten te maken en te wildkamperen.
Geen dood geen vrees (78) – Als het leven anders wordt
Wie deze columns leest weet dat ik regelmatig als vrijwilliger met gedetineerde mannen en tbs-gestelden heb gewerkt. Dit heeft een prachtige verdieping in mijn leven gebracht. Het betekende ook een confrontatie met mensen en met een wereld die ik voorheen niet kende.
Leven in Thailand – Boekenwurmen
Vorige week was een slang er in geslaagd onze snake-proof volière binnen te komen. (We hebben het gat inmiddels gevonden en gedicht). Een ongevaarlijke ratsnake, concludeerden we, dus ik haalde de slangengrijper om hem te pakken. Maar ineens kwam hij met zijn kop omhoog en bleek het een cobra te zijn.
Theo – De wekelijkse poetsbeurt als zandmandala
Ken je dat? De ‘baalgedachte’ dat je iedere week maar weer het huis moet poetsen? Je zult zeggen: “Ach, Theo, je moet niet zoveel denken maar gewoon beginnen.” Het equivalent eigenlijk van: niet lullen maar poetsen. “Herken en erken het gevoel maar laat je er niet door meeslepen.” Jullie hebben natuurlijk gelijk. Dat weet ik […]
Het volk mort (5) – Wantrouwen
Als wantrouwen de norm is van hoe we met elkaar omgaan, dan zullen we elkaar relevante informatie onthouden. Hoe meer we informatie voor elkaar achterhouden, des te meer gaan we onze achterdocht gebruiken om te gaan snappen hoe iets in elkaar zit. De gecreëerde fantasieën staan dan veelal haaks op de aanname dat de ander goede intenties heeft.
Amitabha poedja voor Lea Vanrompay
Lea was een van de medeoprichters van Het Tibetaans Instituut – Karma Sönam Gyamtso Ling – in Schoten, waar ze meer dan 30 jaar heeft gewoond, en van Yeunten Ling in Hoei en Nalanda in Brussel.
De Boeddha of het vaderland, een dilemma in oorlogstijd
De auteur schreef in de Introduction dat er in boeddhistische geschriften maar weinig passages zijn die aangeven dat het boeddhisme puur pacifistisch is. De auteur bespreekt twee voorbeelden. In de Upaya-kaushalya Soetra verhaalt de Boeddha hoe hij in een van zijn vorige leven een hebzuchtige handelaar doodde, die van plan was 500 mensen te vermoorden. De Maha-paranirvana Soetra beschrijft hoe de Boeddha in een van zijn vorige levens een brahmaan doodde die een misdrijf wilde begaan tegen de Dharma.
Taigu – De Boeddha als feestbeest
Zou de Boeddha ooit gefeest en gebeest hebben? Het is een legitieme historische vraag, maar helaas weten we weinig meer over het leven van broeder Gautama dan de legende ons vertelt. Als hij een prins was en vader van een zoon, is hij tijdens zijn jaren als jongeling aan het hof dan ingewijd in de vreugde van de extase van drank en dans, en ook in de fijne kneepjes van het lichamelijke genot bij wijze van voorbereiding op zijn rol in de voortzetting van zijn dynastie?
B’eter – mijn bio van vroeger is nu vega
Wij kenden in die tijd geen bio of vega, al zal die stroming er best wel kunnen zijn geweest. Er groeiden appels, pruimen en peren aan de bomen, bessen en aardbeien aan planten en struiken, we noemden dat fruit. De toevoeging vega of bio ontbrak.
Geen dood, geen vrees (77) – Metta meditatie
Mag ik vrij zijn van gehechtheid en afkeer, zonder onverschillig te zijn.
Tibet – ‘geen bewijs langere detentie, wel bewijs schenden mensenrechten’
In plaats van mensen op te sluiten in detentiecentra of gevangenissen, hebben sommige Tibetanen de facto huisarrest onder de noemer residentieel toezicht op een aangewezen locatie (RSDL), een methode die de Chinese autoriteiten hebben gebruikt tegen dissidenten in China.
Dharmaleraar Daehae Sunim – films om spirituele concepten over te brengen
Op het eerste gezicht lijkt ‘Sermon on the Mount’ een Bijbelse film over acht jonge christenen die samenkomen in een geheime grot om na te denken en te discussiëren over hun geloofsgerelateerde vragen. De film onderzoekt diepe kwesties zoals de aanwezigheid van pijn in een universum dat wordt geregeerd door een almachtige God, de symboliek van de boom der kennis en de verboden vrucht, en het concept van menselijke schuld. Interessant genoeg overbrugt de film de kloof tussen het boeddhisme en het christendom door spirituele ideeën te onderzoeken die identiek zijn.
Het jaar 2022 – dag 195 – zwartwit
Koeriers van de menselijkheid.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Nacht
…
‘Is sociale actie bevorderlijk voor vipassana?’
Privé moeten leraren zelf weten of ze betrokken willen zijn bij een zaak of niet. Echter, de geschiedenis laat zien dat als je bezig bent met concepten, dat polarisatie en wording (bhava) direct ontstaan. Betrokken boeddhisten zijn er altijd geweest, ook in Azië. Maar zodra men gewend raakt aan het aanhangen van visies, dan worden visies dwangmatig, bepalend, en confronterend.
Wakker Dier – nominaties Stalmelk Stiekemerd bekend
Sinds 2022 voert Wakker Dier campagne voor de melkkoe. De organisatie wil onder andere dat alle koeien de wei in mogen. Met deze verkiezing wil Wakker Dier de consument voorlichten én A-merken motiveren om hun gedrag te verbeteren.
Zeven activisten veroordeeld voor ‘opruiing’ gaan in beroep tegen vonnis rechtbank
Willem Jebbink, advocaat van de demonstranten: ‘Een wegblokkade valt volgens internationale rechtspraak onder de demonstratievrijheid. Demonstraties mogen in Nederland alleen door de burgemeester worden beperkt. De rechtbank heeft vandaag goedgekeurd dat ook de officier van justitie mag ingrijpen met strafrechtelijke maatregelen. Dat hebben we in onze democratische rechtstaat niet afgesproken.’
KRO-NCRV opent Restaurant van de toekomst
Wat ligt er in de toekomst op ons bord? Leggen we straks vlees gemaakt van lucht op de barbecue? En drinken we aardappelmelk bij het ontbijt?
Zicht op boeddhisme (5 en slot) – Mijn doen en laten is helemaal op de dharma gericht
Ik heb besloten om de weg via het zenboeddhisme te volgen. En heb mij via internet aangesloten bij een Plum Village gemeenschap van Thich Nhat Hanh. Hier volg ik geregeld cursussen.
Nachtelijke satellietbeelden tonen China’s toename detentiecentra in Tibet
Volgens Rand Europe zijn er op dit moment ten minste 79 gevangenissen en detentiecentra in heel Tibet. De analyse van satellietbeelden vanuit de lucht suggereert dat 86 procent van alle detentiefaciliteiten in de Tibetaanse Autonome Regio (TAR) uiterlijk in 2011 werd gebouwd.