Afgelopen woensdag zijn twee van de drie Just Stop Oil-activisten die zich in het Mauritshuis in Den Haag aan het beschermende glas van Vermeer’s Meisje met de parel vastplakten, veroordeeld tot twee maanden cel, waarvan één voorwaardelijk. Een derde verdachte kreeg gisteren van de politierechter een gelijke straf opgelegd.
XR: ‘Wij vinden dit een buitenproportionele straf die duidelijk is gericht op het afschrikken van klimaatactivisten, wat een onaanvaardbare aanval vormt op de democratische ruimte. Het optreden van de activisten was weliswaar provocatief, maar het was strikt geweldloos en heeft geen schade aan het schilderij toegebracht. In solidariteit met de activisten, de fotograaf en de duizenden onderdrukte activisten wereldwijd, zal Extinction Rebellion de publieke ruimte blijven innemen. We gaan ons niet laten stoppen door rechters die vreedzame burgerlijke ongehoorzaamheid niet erkennen.’
Deze zomer zijn door overstromingen in Pakistan minstens 1.717 mensen overleden, 12.867 mensen gewond geraakt en meer dan 2.1 miljoen mensen ontheemd. Maar ook in België vielen in de zomer van 2021 de eerste officiële klimaatslachtoffers. Niemand werd ooit vervolgd voor deze enorme verliezen, terwijl we weten dat de fossiele-brandstofindustrie schuldig is aan klimaatrampen wereldwijd. Het is volgens XR hoog tijd dat de fossiele-brandstofindustrie hun lang uitstaande schuld aan het globale zuiden gaat terugbetalen, en stopt met de lucratieve uitbuiting van onze natuurlijke hulpbronnen.
XR: ‘In plaats van het invoeren van drastische maatregelen om klimaatopwarming tegen te gaan, verspillen Europese leiders hun tijd en onze middelen met het vervolgen van klimaatactivisten die de durf hebben om de noodklok te luiden over onze ecologische noodsituatie. De opgelegde sancties zijn een onaanvaardbare aanslag op de democratische ruimte. Het schilderij bleef onbeschadigd, terwijl wij de ondergang van Moeder Aarde moeten betreuren als gevolg van de ecologische ramp die zich aan het voltrekken is.
De activisten van Just Stop Oil en de fotograaf handelden uit liefde voor de mensheid en alle schoonheid die zij voortbrengt, waaronder Meisje met de parel. Want inderdaad, kunst gaat al eeuwenlang hand in hand met controverse en kritiek. Het is de verantwoordelijkheid van de artiest om het heden in vraag te stellen en de toekomst creatief in te beelden. Net zo is het de verantwoordelijkheid van activisten om de problematische gevestigde orde ter discussie te stellen en aan te dringen op systeemverandering.
Er is geen kunst op een dode planeet. Zoals één rechter zei in haar vonnis tijdens de rechtszaak op woensdag: “Eenieder kan zich iets voorstellen bij de kwetsbaarheid van zo’n schilderij en de mogelijkheid dat het verloren had kunnen gaan.” De parallel is ironisch, want dat is precies de boodschap van de activisten: als je verontwaardigd bent over de aantasting van iets van zoveel waarde en schoonheid – iets wat voor sommigen zelfs heilig is – als een schilderij, hoe voel je je dan bij de planetaire verwoesting die zich voor je ogen voltrekt? Hoe voel je je bij de wetenschap dat alles wat de mensheid ooit heeft voortgebracht willens en wetens in gevaar wordt gebracht, met de mogelijkheid dat het voor altijd verloren gaat?’
In solidariteit met de activisten zal Extinction Rebellion een golf van acties organiseren in België en Nederland, om aan te klagen dat klimaatactivisten buitenproportioneel worden bestraft terwijl de echte klimaatcriminelen vrij rondlopen.
Iedereen is welkom komende donderdag 10 november op de solidariteitsactie met kaarsen en lichtjes voor de Nederlandse ambassade in Brussel (Kortenberglaan 4-10, 1040 Brussel).
( Gerelateerd nieuws: Zweedse klimatoloog vindt de kunstacties te tam: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/soep-over-een-schilderij-gooien-een-te-tamme-actie-vindt-klimaatactivist-andreas-malm~b68ec140/
Jp zegt
De paralel is inderdaad ironisch…
Hat kapitalisme heeft de rechtsspraak gecorrumpeerd…
Burgerlijke ongehoorzaamheid of dwaling van de vermeende orde?