Vanaf het middaguur werpen honderdvijftig activisten van Extinction Rebellion (XR) voor de tweede dag een blokkade op bij de Tweede Kamer en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, op het kruispunt Prins Clauslaan / Juliana van Stolberglaan in Den Haag. De rebellen zijn geweldloos, maar de politie treedt volgens XR-woordvoerders direct hard en gewelddadig op.
Met hun actie vragen de activisten aandacht voor de rol van onderdrukkende systemen in de klimaat- en ecologische crisis, en de invloed van deze crises op gemarginaliseerde personen. Het midden van de blokkade bestaat volledig uit FLINTA-personen. FLINTA is een Duitse term die staat voor vrouwen, lesbiennes (wat als queer vrouwen wordt verstaan), intersekse, non-binaire, trans- en agender personen.
FLINTA-personen gaan volgens XR wereldwijd voorop in de strijd voor klimaatrechtvaardigheid. Bovendien hebben landen met een betere representatie van FLINTA-personen volgens XR progressiever en milieuvriendelijker beleid. Daarom hebben deze personen een prominente rol in de acties op de tweede dag van de Klimaatrebellie.
In het midden van de FLINTA-blokkade van vandaag had een tempel moeten staan die aandacht vraagt voor de verschillende onderdelen van het giftige systeem. Het dak van de tempel representeert het ‘toxic system’ en de zuilen representeren ‘colonialism’, ‘patriarchy’ en ‘capitalism’. Zo zou de blokkade in een oogopslag duidelijk maken waar het om gaat. De politie heet de tempel verwijderd. De activisten laten zich daar niet door weerhouden. ‘Voor FLINTA-personen is klimaatrechtvaardigheid van het grootste belang,’ zegt woordvoerder Pippi.
Het politiegeweld van vandaag is volgens XR een vervolg op gisteren, toen met name vrouwelijke en non-binaire rebellen slachtoffer werden. XR: ‘Een van hen werd bij de keel gegrepen door een agent, een ander werd zo hardhandig in de bus gesmeten dat zij tegen een raam botste en bewusteloos raakte, een derde werd op haar hand geslagen met een hamer, en weer anderen werden hardhandig losgemaakt en over straat gesleurd, in sommige gevallen aan hun haar. Ook vandaag treedt de politie gewelddadig op, zo zijn er onder andere mensen aan hun haren om de grond getrokken.’
XR zegt dit geweld te veroordelen. ‘Extinction Rebellion gaat niet voor niets de straat op. De crisis is NU! Wij komen vreedzaam in actie voor klimaatrechtvaardigheid voor iedereen. Het politiegeweld van gisteren en vandaag laat zien hoe hard dat nodig is. De politie toont zich onderdeel van het giftige systeem, waarin geweld en overheersing gelijk staan aan macht.’
XR: ‘De klimaat- en ecologische crisis raken iedereen, maar gemarginaliseerde personen worden extra hard geraakt. Ongebreideld kapitalisme gaat voor op de belangen van degenen zonder macht. Hoe groter de klimaatchaos, hoe extremer de gevolgen voor gemarginaliseerde personen. Het merendeel van de klimaatrampen vindt plaats in het mondiale Zuiden. Daarmee worden voornamelijk Inheemse mensen, zwarte mensen en mensen van kleur geraakt. Aankomende zaterdag is Extinction Rebellion daarom aanwezig bij de Indigenous Liberation Demonstratie van Stichting Aralez in het Nelson Mandelapark in Amsterdam.’
rudy zegt
Op zich een goed bericht, maar wat doet dit in het boeddhistisch dagblad?
Joop Ha Hoek zegt
Boeddhisme is overal, milieu, natuur, vrede, veiligheid. Moge iedereen gelukkig zijn. Ik wens je een lang, gezond en veilig leven toe.
Pascal zegt
Is dit het Boeddhistisch Dagblad, of de website van de Internationale Socialisten of BIJ1? Sorry, maar ik vind het hinderen van gewone mensen in hun dagelijkse voortgang dus niet geweldloos. Je raakt daar niet degenen mee die je juist wilt bereiken en je verspeeld daarmee de sympathie die je juist van de bevolking wil hebben. Verder doet dit artikel geen recht aan ‘onthouding van onzinnig gepraat’. Het is voor een cis-gender blanke heteroman net zo vervelend als Nederland onder water komt te staan als voor een non-binaire alfabet-persoon. In mijn oordeel slaan deze activisten de plank mis en het BD slaat de plank eveneens mis door dit artikel zonder kritische kanttekeningen te plaatsen.
Joop Ha Hoek zegt
Gelukkig plaatst u wel een kritische kanttekening. Dank u wel. Er is een boeddhistische leraar die zegt: kom van dat kussen af, doe wat als het nodig is.