• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Maatschappij » Geluk » Amerikaanse senator trekt ‘hakenkruiswetsvoorstel’ in na verzet Hindoes en boeddhisten

Amerikaanse senator trekt ‘hakenkruiswetsvoorstel’ in na verzet Hindoes en boeddhisten

26 maart 2021 door de redactie

De Coalition of Hindus of North America (CoHNA) in de VS verwelkomt het besluit van senator David Kaminsky uit New York om een wetsvoorstel uit 2021 in te trekken dat scholen in New York zou verplichten het hakenkruis te onderwijzen als een symbool van haat en intolerantie.

Over het wetsvoorstel ontstond intense publieke verontwaardiging vanuit de Hindoe, boeddhistische en Jain gemeenschappen in New York en ook verder in de Verenigde Staten, en de negatieve impact die een dergelijk wetsvoorstel kan hebben op leerlingen uit deze tradities die New Yorkse scholen bezoeken. Het uitroepen van het hakenkruis tot een symbool van haat kan leiden tot aanvallen op en pesterijen van studenten die het beschouwen als een symbool van vrede, welzijn en welvaart, stellen de organisaties. Over het gebruik van de swastika in de VS zijn ook gesprekken gevoerd met leiders van de Joodse gemeenschap.

Birma. Rad van tijd., met swastika. Foto Adi Ichsan.

Meer dan 2 miljard mensen uit de hindoeïstische, boeddhistische, Jain-, inheemse Amerikaanse en andere tradities beschouwen het hakenkruis en zijn equivalenten als symbolen van vrede, welzijn en welvaart. Het onderwijzen van de swastika als een symbool van haat in plaats van het hakenkruis dat door  Hitler en Nazi Duitsland – zou de populaire misvatting over een heilig teken als een teken van dood en vernietiging verder bestendigen, vinden de organisaties.

Senator Kaminsky stelt dat het zijn bedoeling was om tolerantie te bevorderen en geen wrijving te veroorzaken met de Hindoe gemeenschap. Hij zal nu andere manieren proberen te vinden om voorlichting te geven over haat en tolerantie.

CoHNA, in samenwerking met de Heiwa Peace and Reconciliation Foundation of New York (Heiwa) en meer dan vijfendertig hindoeïstische, boeddhistische en Jain organisaties, lanceerde de Swastika Education & Awareness Campaign (SEAC) om een beter begrip te creëren over het hakenkruis en de volgens hen onterechte associatie met Hitler en nazi-Duitsland.

India, boot marine, swastika.

CoHNA, Heiwa en alle campagnepartners, samen met verschillende gemeenschapsorganisaties erkennen het intergenerationele trauma van de Joodse gemeenschap veroorzaakt door de nazi’s, samen met het feit dat het nazisymbool van het hakenkruis een pijnlijke herinnering is aan genocide, dood en lijden. Alle pogingen om dergelijke haatdragende ideologieën te bevorderen moeten ook worden veroordeeld. Maar men moet ook oppassen dat er geen sfeer van haat ontstaat tegen Hindoes, boeddhisten, Jains, Indianen en anderen, vinden de organisaties.

Kritiek

Het hakenkruis -swastika- staat in de westerse wereld symbool voor het kwaad tijdens de periode dat Adolf Hitler aan de macht was en het leed dat de nazi’s aanrichtten. Toen de Japanse boeddhistische monnik Kenjitsu Nakagaki in 1986 in een tempel in Seattle, VS, Boeddha’s verjaardag eerde met een bloemceremonie kreeg hij harde kritiek te verduren op de compositie van de bloemen die hij in de vorm van een hakenkruis tegen de klok in rangschikte.

De monnik (toen 25) , geboren in Osaka, Japan, was niet op de hoogte van het feit dat neonazi’s en blanke supremacisten de nazi swastika -met naar rechts gerichte haken- blijven gebruiken om haat te bevorderen. Hij kende het symbool als ‘manji’, een Chinees personage dat ‘geluk’ betekent in de Japanse taal. Vanwege de ontstane consternatie besloot hij het symbool niet meer te gebruiken hoewel het sinds de introductie van het boeddhisme in Japan ongeveer 1500 jaar geleden deel uit maakte van de Japanse cultuur en nog steeds wordt gebruikt.

Echter, tijdens een interreligieuze workshop in 2009, waar een expert op het gebied van haatdelicten het hakenkruis ‘een universeel symbool van haat en kwaad’ noemde, nam de monnik de beslissing om de oorspronkelijke betekenis van het embleem te behouden. ‘Dit smalle en beperkte perspectief is onaanvaardbaar voor degenen onder ons die waarde hechten aan en opgegroeid zijn met het hakenkruis in onze religies en cultuur,’ zegt Kenjitsu Nakagaki (57), thans een vooraanstaande boeddhistische priester in New York City. Hij schreef het boek ‘The Buddhist Swastika and Hitler’s Cross’, met als doel de westerse wereld te informeren over de oostelijke wortels van het symbool. Het boek gaat in detail in op de Sanskriet oorsprong van het hakenkruis en het gebruik ervan in het hindoeïsme, boeddhisme, jainisme, jodendom, christendom en islam, daterend van vóór de nazipropaganda van Hitler door de eeuwen heen.

Het hakenkruis komt in vele vormen en afbeeldingen voor. Afhankelijk van de respectievelijke religie en cultuur, bestaat de standaard versie van het boeddhisme met linksdraaiende armen, terwijl Hitler koos voor een swastika met rechtse haken. De swastika is overigens niet exclusief voor de oostelijke landen en zelfs te vinden is in de oude Ein Gedi synagoge in Israël, Grieks-Romeinse architectuur en in het metrostation New York City, met ontwerpen uit de jaren 1920.

Verboden

Op de eerste Vietnamese boeddhistische begraafplaats die in oktober 2015 in het Duitse Dresden in gebruik genomen is, zijn veel boeddhistische symbolen te zien. Maar een hakenkruis- de swastika, ontbreekt. In Vietnam is dit kruis vaak aanwezig op begraafplaatsen, tempels of andere boeddhistische heiligdommen, en wordt het –al ver voordat het boeddhisme ontstond- beschouwd als een teken van wedergeboorte en binnen andere religies als symbool voor geluk en voorspoed.

Het hakenkruis- voor velen het symbool van de door nazi’s aangerichte verschrikkingen en ideologie, is in Duitsland verboden. De beheerder van de Vietnamese begraafplaats houdt rekening met de in Duitsland levende gevoelens, waardoor de swastika op deze begraafplaats ontbreekt, hoewel het binnen het Vietnamees boeddhisme gebruikte hakenkruis een andere vorm heeft- de haken zijn tegen de klokrichting gericht, dan dat van de nazi’s, dat ook een slag gekanteld is. ‘Het boeddhisme leert ons extremen te vermijden en evenwicht te bewaren in het leven. Om die redenen hebben we besloten dit symbool niet te plaatsen op deze plek,’ zegt een woordvoerder van de Duitse Vietnamese gemeenschap.

Bron BNN/CoHNA/BD

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Opmerkelijk, Politiek Tags: boeddhisten, hakenkruis, hindoes, Hitler, indianen, nazi's, swastika, VS, wetsvoorstel

Lees ook:

  1. Joden, hindoes en boeddhisten en de betekenis van het hakenkruis
  2. ‘Japanse zenpriester wil originele betekenis swastika behouden’
  3. En mijn erfschuld op 25 januari 2021?
  4. Hannah Arendt is overal

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 mei 2022
    ONLINE Lezingenserie 'Ieder mens een vredestichter'
  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Guy – Onthechting (P. viveka)
  • Barak 2b
  • Noorder Poort – Acht nieuwe zenleraren
  • Verlichting is opgaan in de paradox
  • Het jaar 2022 – dag 136 – held

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens