• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Maatschappij » Economie » Europeanen zullen moeten wennen aan delen rijkdom met anderen

Europeanen zullen moeten wennen aan delen rijkdom met anderen

15 augustus 2015 door Paul de Blot

Het vluchtelingenprobleem lijkt een ramp te worden die niemand kan overzien. Niet alleen Europa staat er machteloos tegenover, maar ook in het Midden-Oosten, in Afrika, in Azië groeit er een vluchtelingenstroom. De hulporganisaties putten zich uit om te helpen maar het lijkt op dweilen met de kraan open. Het zijn niet alleen mensen die op zoek zijn naar een beter leven, maar vooral die hun huis en haard hebben verloren en die zelfs in levensgevaar verkeren. Er zullen zeker ook misdadigers onder hen zijn die van de situatie misbruik maken. Dit misbruik is geen argument om de mensen in nood niet te helpen.

Een grootschalige aanpak van het probleem is ondenkbaar. We hebben de werkelijkheid te aanvaarden zoals die is en moeten alles in het werk stellen om de mensen in nood te helpen. Het is een schande dat burgers van rijke landen moeten toezien dat duizenden vluchtelingen in hun hulpeloosheid in zee de dood vinden. De regeringen kunnen niet tot eensgezindheid komen want de situatie is onberekenbaar en onoplosbaar. De oplossing moet daarom van het volk komen. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die zich persoonlijk willen inzetten om iets te doen voor de vluchtelingen. Maar het wordt hen vaak onmogelijk gemaakt door de bureaucratische voorschriften. De hulpverlening en opvang is zo gereglementeerd dat er weinig ruimte is voor individuele initiatieven. Intussen neemt het aantal vluchtelingen alleen maar toe en stijgt het aantal slachtoffers dat in zee verdrinkt.

We zullen er als Europeanen aan moeten wennen dat we onze rijkdom moeten delen met de mensen die daaraan hebben bijgedragen. De Europese landen danken hun welvaart ook aan hun koloniale uitbuiting en slavenhandel in het verleden. Ook Nederland heeft hiervan ruim geprofiteerd. Het is daarom een voor de hand liggende geste dat we onze rijkdom ook delen met al die mensen die ons in het verleden hebben verrijkt en nu in nood zitten. Het is de verantwoordelijkheid van elke Nederlander hen naar vermogen te helpen, maar dat vraagt wel om versoepeling van onze bureaucratische reglementering. Nederland staat bekend als een vrijgevig land in de hulpverlening. Momenteel is er een nieuwe nood: de vluchteling.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Economie, Mensenrechten, Paul de Blot, Politiek Tags: delen, Europa, rijkdom, vluchtelingen

Lees ook:

  1. Vluchtelingen – Het beleid gaat om mensen en niet om cijfers
  2. Zondag één minuut welkom stil zijn in Europa
  3. Dalai Lama – ‘Europa behoort aan de Europeanen’
  4. We hebben geen keuze

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Marco zegt

    15 augustus 2015 om 12:01

    inderdaad de rijkdom van het koloniale verleden wordt nog te vaak vergeten en wordt te weinig belicht als het gaat over arm & rijk. Ik denk ook dat wat er tegenwoordig aan de gang is een gevolg is van de blanke arrogantie dat heeft geheerst, en wat het vaak nog steeds doet.

  2. Butje zegt

    15 augustus 2015 om 23:36

    Ik ben het ermee eens, dat wij moeten helpen. Maar je kunt niet klakkeloos alle vluchtelingen binnenhalen, dan wordt het chaos in de Europese landen. Daar help je uiteindelijk de vluchtelingen niet mee en ook niet de bewoners van Europese landen. “We moeten eraan wennen dat we onze rijkdom met anderen moeten delen” hoe gaan we dat doen? Het lijkt me heel lastig……

  3. Jan Musho zegt

    16 augustus 2015 om 22:17

    ‘… moeten wennen aan het delen van rijkdom met anderen’. Hoe altruïstisch ook, de stelling is te algemeen om er een eensluidend antwoord op te kunnen hebben. Wie participeert in een samenleving dient gelijkberechtigd te zijn, denken we sinds de Franse revolutie. Schrijver stelt echter: ‘wij’ werden rijk ten koste van anderen, nú: teruggeven! De beoogde doelgroep -de vluchteling- conform deze opvatting bevoordelen, discrimineert onmiddellijk de achterblijvers. Vluchtelingen dienen de binnenlandse storm te overleven. Op die manier LATEN participeren in de samenleving, minimaal gedurende de storm, dient verzekerd te zijn in -en door- Europa. Maar de geponeerde stelling overstijgt dit alles op alle gebieden en is in zijn algemeenheid onjuist, want niet alleen geschiedenis-herschrijvend maar buiten dat compleet onuitvoerbaar. Pogen we niet allemaal contact te houden met de werkelijkheid?

Primaire Sidebar

Door:

Paul de Blot

Paul de Blot SJ is hoogleraar business spiritualiteit aan de Nyenrode Business Universiteit. pauldeblot.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • 30 augustus 2022
    Inloopavond Maitreya instituut Amsterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – deel 2

    Kees Moerbeek - 14 augustus 2022

    De belangrijkste taak van de rechtvaardige, ‘wiel-draaiende vorst (de rājā cakkavattī) is het opheffen van armoede, die leidt tot diefstal en ander moreel wangedrag. De manier om criminaliteit te bestrijden is niet wreder straffen en de wet strikter toe te passen, maar mensen een gelegenheid en een perspectief bieden om op een eerlijke manier hun brood te verdienen. Hebben de mensen een acceptabele levensstandaard dan berokkenen zij anderen geen kwaad en zal het land vrede en rust kennen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – deel 2
    • Guy – Absolute werkelijkheid versus zintuiglijke werkelijkheid
    • Halte Hertenkamp – Wachten
    • Waarom boeddhisme werkt – Robert Wright
    • Wakker Dier – Geen schaduw voor 71 procent van de Friese koeien

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens